بر اساس یافته های یک مطالعه جدید، رژیم غذایی سرشار از غلات سبوس دار، میوه ها و سبزیجات فاقد نشاسته بهترین گزینه ممکن برای افراد میانسال هستند. طبق گفته محققان، به کربوهیدرات هایی “باکیفیت” می گوییم که قند افزوده کمی داشته اما در عین حال، سرشار از ویتامین و مواد معدنی باشند. غلات اصلاح شده، نوشیدنی های حاوی شیرین کننده های غیرطبیعی یا سبزیجات حاوی نشاسته اصلا گزینه های مناسبی نیستند. این خوراکی ها سرشار از کربوهیدرات های “بی کیفیت” هستند. خوراکی های سرشار از این نوع کربوهیدرات ها در دوران میانسالی فقط باعث افزایش می شوند.

تاثیر کربوهیدرات ها در دوران میانسالی؛ درباره مطالعه

محققان برای انجام این مطالعه، داده های مربوط به مطالعات صورت گرفته بین سال های 1986 تا 2015 را بررسی کردند. در مجموع، این داده ها مربوط به بیش از 136.000 زن و مرد با سن تقریبی 65 سال بود. تمام شرکت کنندگان سالم بودند؛ یعنی دیابت، بیماری قلبی، سرطان، مشکلات تنفسی، بیماری کلیوی و/یا بیماری گوارشی نداشتند.

سبزیجات فاقد نشاسته – مانند کلم بروکلی، هویج، خیار، جوانه ماش، قارچ و اسفناج – هم از سبزیجات دارای نشاسته – مانند لوبیا، ذرت و سیب زمینی – جدا شد.

کربوهیدرات های مفید و مضر در میانسالی

یافته های مطالعه

وزن تمام شرکت کنندگان در دوره چهار ساله اندازه گیری شده بود. به طور متوسط، وزن شرکت کنندگان هر چهار سال بیش از سه پوند بیشتر شده بود. همچنان با ادامه بررسی ها، محققان به این نتیجه رسیدند که خوراکی هایی که باعث افزایش میزان قند خون می شوند، بیشتر وزن را افزایش می دهند. به عبارت دیگر، اگر 8 گرم از یک ماده غذایی سرشار از فیبر مصرف شود، روزانه نیاز بدن به غذا تا 771 گرم کمتر می شود.

این رابطه، یعنی کیفیت کربوهیدرات و افزایش وزن، درباره افراد سالم و افرادی که دچار اضافه وزن هستند هم صدق می کنند. اما در میان خانم و آقایان میانسال که دچار اضافه وزن هستند، این مسئله بیشتر اهمیت پیدا می کند.

به گفته یکی از دانشمندان در این مطالعه، “همزمان با افزایش سن، یکی از بزرگ ترین چالش ها کاهش حجم توده ماهیچه است. با این که میانسالان همچنان به فعالیت بدنی ادامه می دهند اما وقتی حجم ماهیچه ها کم شود، به طبع آن درصد چربی بیشتر می شود. بعلاوه، فرایند کالری سوزی نیز مثل قبل انجام نمی شود. اما با مصرف غذاهایی که فیبر و آب بیشتری دارند، مدت بیشتری احساس سیری می کنیم. فیبر موجود در مواد غذایی سرعت انتقال قند خون را کم کرده و قند خون زیاد نمی شود.”

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه به نام یی وان، “برای این که در بلند مدت بتوان وزن را کنترل کرد، کیفیت و منبع تامین کربوهیدرات ها اهمیت زیادی پیدا می کند؛ به ویژه شرایط برای افرادی که اضافه وزن دارند هم سخت تر می شود.”

با جایگزین کردن کربوهیدرات های بی کیفیت با کربوهیدرات های با کیفیت می توان مانع افزایش وزن شد و وزن فعلی را حفظ کرد. از این رو، ریسک ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و سرطان نیز به طور قابل توجهی کم می شود.