اسفناج یک گیاه خوراکی و مغذی است؛ چون حاوی مواد معدنی ضروری، ویتامین ها، آهن و پروتئین است . اگر شما این گیاه را به رژیم غذایی دوران بارداری تان اضافه کنید، باید درباره ایمنی و فواید آن برای سلامتی اطلاعاتی به دست آورید. ما در این مقاله درباره خوردن اسفناج در بارداری با شما صحبت می کنیم.

آیا مصرف اسفناج در بارداری بی خطر است؟

شما می توانید در دوران بارداری اسفناج بخورید؛ میزان مصرف اسفناج در بارداری زیاد اهمیت دارد و شما باید آن را به اندازه مصرف کنید.

اسفناج فولیک اسید دارد که یکی از مواد مغذی اساسی برای خانم های باردار است و باید در رژیم غذایی شان جای داشته باشد. فولیت یا فولیک اسید از ناقص به دنیا آمدن کودک جلوگیری می کند.

حتما بخوانید: 5 دلیل برای استفاده از فولیک اسید در بارداری

این گیاه برگ سبز آهن هم دارد که یکی دیگر از مواد مغذی حیاتی برای خانم های باردار است.

اما حواس تان باشد که زیاد اسفناج نخورید. برای مثال، اگر سنگ کلیه دارید، مصرف آن را قطع کنید.

مواد مغذی اسفناج

اسفناج سرشار از ویتامین هایA, C, E, K، منیزیوم، فولیت، پتاسیم، آهن و مس است. همچنین، یک منبع خوب برای اسیدهای چرب امگا ۳، فیبر رژيمی و فلاونوئید به شمار می رود.

۱۰۰ گرم اسفناج حدود ۲۳ کیلوکالری، ۹۹ میلی گرم کلسیم، ۷۹ میلی گرم منیزیم، ۵۵۸ میلی گرم پتاسیم، ۲۸.۱ میلی گرم ویتامین C و ۱۹۴ میلی گرم فولیت دارد. علاوه بر این، حاوی ۷۹ میلی گرم سدیم و ۴۹ میلی گرم فسفر است.

تمام این مواد مغذی در اسفناج برای مادر و فرزند مفید هستند.

خواص اسفناج در بارداری

اسفناج برای زن باردار میتواند خواص بسیاری داشته باشد. در این قسمت به برخی از آنها اشاره می کنیم:

۱. آهن و فولیک اسید

در دوران بارداری، میزان خون در بدن حدود ۵۰ تا ۳۰ درصد بیشتر می شود که می تواند نیاز بدن را به آهن و فولیک اسید افزایش دهد. همچنین خوردن اسفناج در سه ماه اول بارداری نیازهای آهن بدن را هم تأمین می کند.

۲. کلسیم

مقدار زیاد کلسیم ممکن است باعث پایین آمدن فشار خون شود؛ در حالی که میزان کلسیم پایین ممکن است باعث شود تا فشار خون تان بالا رود. کلسیمی که در اسفناج وجود دارد فشار خونتان را تنظیم می کنند.

۳. ویتامین ها

این گیاه یک منبع فوق العاده از ویتامین های C و A است؛ به همین دلیل، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

عوارض خوردن اسفناج در بارداری

از طرفی دیگر، نیازهای روزانه ویتامین A بدن شما را تأمین و سلامتی شما و رشد جنین تان را تضمین می کند. مصرف اسفناج در دوران بارداری ویتامین B بدن را بیشتر می کند که برای رشد سیستم عصبی کودک ضروری است.

در دوران بارداری چه مقدار اسفناج بخوریم؟

مصرف نصف فنجان اسفناج در روز برای خانم های باردار کافی است و خوردن بیشتر از حد آن، ممکن است برایشان ضرر داشته باشد.

عوارض احتمالی مصرف اسفناج در دوران بارداری

مصرف زیاد این گیاه در دوران بارداری این عوارض را برای شما خواهد داشت:

سنگ کلیه: بعضی از خانم های باردار در این دوره دچار رشد سنگ های فسفات کلسیم می شوند؛ به ویژه در سه ماه دوم و سوم بارداری.

مصرف غذاهای نمکی نیز ممکن است باعث عفونت های مجاری ادرار شود. با وجود این، اگر مصرف اسفناج در دوران بارداری به اندازه باشد، این مشکلات به وجود نمی آید.

اسهال: اسهال در بارداری خیلی رایج است. بسیاری از مادرها با این مشکلات مواجه هستند. برگ های اسفناج باکتری هایی دارد که منجر به اسهال می شوند. بنابراین، همیشه برگ های آن را قبل از مصرف خوب بشویید.

آلرژی های Salicylate: سالیسیلات، به ویژه در سه ماه آخر دوران بارداری، می تواند باعث خون ریزی و به تعویق افتادن زایمان شود. چون اسفناج حاوی این ماده است، باید مصرف آن را در دو ماه آخر دوران بارداری محدود کنید.

چگونه اسفناج را در رژیم بارداری مان جای دهیم؟

  • سوپ اسفناج درست کنید و به عنوان نهار یا شام میل کنید.
  • املت اسفناج با پنیر نه تنها برای سلامتی مفید است، بلکه مزه خوبی هم دارد.
  • یک لیوان اسموتی از این گیاه می تواند یک انتخاب خوشمزه باشد.
  • می توانید از اسفناج در سالادتان استفاده کنید.
  • آن را در روغن زیتون و سیر بپزید و با نان میل کنید.

سؤال های پرتکرار

۱. آیا می توانیم آب اسفناج را در دوران بارداری بنوشیم؟

بله، شما می توانید در دوران بارداری آب این گیاه را مصرف کنید. این آبمیوه را در خانه درست کنید و آن را به صورت تازه بنوشید.

۲. آیا می توانیم در دوران بارداری سالاد اسفناج بخوریم؟

بله، اما باید برگ های آن تازه و به خوبی شسته شده باشند تا محتویات باکتری های آن وارد بدن تان نشود.

اگر می خواهید اسفناج میل کنید، آن را به روش های مختلفی استفاده کنید. این گیاه برگ سبز برای دوران بارداری خیلی مفید است؛ فقط باید آن را به اندازه مصرف کنید.

 

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/is-it-safe-to-eat-spinach-during-pregnancy_00136644/