خیلی راحت و با پرداخت هزینه ای تقریبا اندک می توانیم خوراکی ها و نوشیدنی های فوق العاده فراوری شده را خریداری کنیم. معمولا فریب مزه خوب این محصولات را می خوریم. این در حالی است که در مطالعه ای جدید ادعا شده است، مصرف این غذاها و نوشیدنی ها ریسک افسردگی را بیشتر می کنند.

محققان می گویند بعد از مصرف خوراکی های فراوری شده، به ویژه خوراکی های حاوی شیرین کننده های غیرطبیعی، خطر ابتلا به افسردگی تا 50 درصد بیشتر می شود.

به گفته یکی از پروفسورهای علم پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد، “معمولا این خوراکی ها از طریق فرایندهای صنعتی مثل هیدروژنه کردن دستخوش تغییرات زیادی می شوند.”

هیدروژنه کردن به یک فرایند شیمیایی در تولید گفته می شود که میزان چربی های ترانس در خوراکی ها را به شدت افزایش می دهد. این دسته از چربی ها ریسک ابتلا به بیماری قلبی را بیشتر می کنند.

افسردگی و شیرین کننده-های غیرطبیعی

افسردگی؛ درباره مطالعه

محققان در این مطالعه به بررسی غلات فوق العاده فراوری شده، میان وعده های شیرین، غذاهای آماده، دسر، سس، محصولات لبنی فراوری شده، میان وعده های خوش مزه، گوشت فراوری شده، نوشیدنی و شیرین کننده های غیرطبیعی پرداختند.

این پروفسور در ادامه صحبت هایش خاطر نشان کرد، “معمولا در تهیه این غذاها از مواد اعتیاد آوری مثل رنگ، تثبیت کننده و ماده امولسیون کننده نیز استفاده می شود. فست فود، کوکی و چیپس سیب زمینی نمونه ای از این غذاها هستند.”

در مطالعات دیگر هم محققان به این مسئله اشاره کرده بودند که رژیم غذایی تاثیر مستقیم بر ریسک ابتلا به افسردگی دارد. اما این محققان می خواستند تاثیر دقیق خوراکی های فراوری شده بر ریسک افسردگی را بررسی کنند.

حدود 32.000 خانم میانسال بین سنین 42 تا 46 سال در این مطالعه حضور داشتند. در ابتدا تصور می شد هیچ کدام از آن ها افسرده نیستند اما بعدا مشخص شد 2.100 نفر افسرده هستند. 95 درصد نیز خانم های سفید پوست بودند.

یافته های مطالعه

طبق یافته های محققان، خانم هایی که خوراکی های فراوری شده مصرف کرده بودند، تا 50 درصد بیشتر در خطر افسردگی قرار داشتند. این پروفسور در ادامه می گوید که خانم های افسرده تمایل بیشتری به خوردن خوراکی های فراوری شده دارند.

وجود شیرین کننده  – در خوراکی یا نوشیدنی – خطر ابتلا به افسردگی را بیشتر می کند.

به گفته این پروفسور، “خوراکی های فوق العاده فراوری شده باعث التهاب مزمن کل بدن می شوند. به طبع آن، فرد با عوارض جانبی شدید مثل افسردگی و اضطراب مواجه می شود. فعالیت باکتری های روده با مصرف این غذاها مختل می شود. این میکروارگانیسم ها در تثبیت خلق و خوی نقش دارند. بعلاوه، مسئول تولید پروتئین هایی هستند که در مغز فعالیت می کنند.”

علاوه بر رژیم غذایی، فاکتورهای زیاد دیگری در این مسئله نقش دارند؛ مثل هورمون ها، وضعیت شغلی، سبک زندگی و مسائل مالی. اما با توجه به این امر که اگر فرد از یک رژیم غذایی سالم تبعیت نکند، سلامت مغز به خطر می افتد، پس رژیم غذایی نقش خیلی پررنگی در سلامت روانی دارد.