در مطالعه ای که به تازگی یافته های آن در مجله نوترینتس منتشر شد، گروهی از محققان به بررسی تاثیر ساکارز و سوکرالوز بر اندوتوکسمی بعد از خوردن غذا و نفوذ پذیری به معده و روده در انسان های سالم پرداختند. ساکارز و سوکرالوز دو شیرین کننده پرمصرف در تولید نوشیدنی هستند.

شیرین کننده؛ پیش زمینه

با وجود ابتکار عمل های زیادی که برای کاهش وزن ارائه شده است اما تعداد مبتلایان به چاقی مفرط و بیماری های مرتبط با آن همواره در حال افزایش است. شاید علت اصلی این امر، بروز تغییراتی در عملکرد مانع روده و معده و میکروبیوم روده است که به طبع آن شاهد افزایش سموم باکتریایی در جریان خون (اندوتوکسمی) هستیم. مسیر گیرنده 4 در نهایت باعث بروز التهاب می شود. این نوع از التهاب که ناشی از اندوتوکسمی به خاطر رژیم غذایی است، مرتبط با مصرف خوراکی های خاص مثل خوراکی های سرشار از چربی های اشباع شده و قندها است.

با این که سازمان بهداشت جهانی به مردم توصیه کرده کمتر قند مصرف کنید اما هنوز نوشیدنی های حاوی قند پرمصرف ترین نوشیدنی در بسیاری از کشورهای دنیا هستند. شاید این شیرین کننده های کم کالری یک سری مزایای اندک برای سلامتی داشته باشند اما بدون شک در بلند مدت باعث افزایش وزن و تغییر میکروبیوم روده می شوند.

یکی از این شیرین کننده های مشهور، سورکرالوز است. مصرف این شیرین کننده در بلند مدت باعث حساسیت به گلوکوز شده و فعالیت سیستم ایمنی بدن را مختل می کند.

شیرین کننده

درباره مطالعه

این مطالعه در سال های 2021 و 2022 انجام شد و 18 نفر در آن شرکت کردند. شاخص توده بدنی همگی آن ها یکسان بود.

از آن ها خواسته شد برای مدت سه هفته اصلا شیرین کننده های قوی مصرف نکنند. همزمان باید از رژیم های غذایی داده شده تبعیت می کردند. در این مدت شرکت کنندگان باید صبحانه های سبک گفته شده همراه با نوشیدنی هایی را مصرف می کردند که میزان ساکارز و سوکرالوز هر کدام متفاوت بود. نمونه های خون نیز جمع آوری شد تا واکنش بدن بررسی شود.

یافته های مطالعه

درباره عادت های غذایی و روتین شرکت کنندگان سوال شد. در نهایت یک رژیم غذایی متعادل بر اساس توصیه متخصصین تجویز شد. در دو روز اول آزمایش شرکت کنندگان آزاد بودند هر چیزی که می خواهند به جز آب ساده را مصرف کنند. اما تغییری در پارامترهای پیکرسنجی آن ها دیده نشد. میزان چربی و پروتئین دریافتی کاهش و میزان کربوهیدرات، فیبر، میوه و سبزیجات بیشتر مصرف شد.

نتیجه گیری: شیرین کننده

شیرین کننده های قوی که معمولا به عنوان جایگزین هایی برای قند مصرف می شوند، احتمالا فوایدی برای سلامتی دارند. اما مصرف یک لیتر از نوشیدنی های شیرین شده با ساکارز به طور قابل توجهی میزان اندوتوکسمی باکتریایی در خون را افزایش می دهد؛ اما درباره نوشیدنی های شیرین شده با سوکرالوز این امر دیده نشد که به گفته محققان، علت این امر فروکتوز بوده است.

وقتی تغییرات کوتاه مدتی در رژیم غذایی شرکت کنندگان ایجاد شد، میزان اندوتوکسمی خون آن ها کاهش و نشانگرهای سلامت افزایش یافت.