در بدن شما تریلیون ها باکتری وجود دارد. همه این باکتری ها در روده تان قرار گرفته اند. باکتری های روده نقش های مهمی در سلامت بدنتان دارند. مثلا ارتباط برقرار کردن با سیستم دفاعی بدن و تولید یک سری از ویتامین ها برعهده باکتری ها است. با دکتر چک همراه باشید…

بعلاوه باکتری های روده بر نحوه گوارش خوراکی ها و تولید مواد شیمیایی که باعث می شوند شما احساس سیری کنید هم تاثیر دارند. درنتیجه ثابت می شود که باکتری های روده مولفه مهم در وزن افراد به حساب می آیند.

در این مقاله قصد داریم تا به تاثیر این باکتری ها بر وزن اشاره کنیم. همین طور می گوییم که کدام یک از خوراکی ها باعث رشد باکتری های مفید می شوند.

منظورمان از باکتری های روده چیست؟

پوست و داخل بدن محل زندگی تریلیون ها باکتری است. درحقیقت اینطور به نظر می رسد که تعداد سلول های باکتریایی در بدنتان بیشتر از تعداد سلول های انسانی است.

طبق پیش بینی هایی که صورت گرفته است، در بدن مردی با وزن 154 پوند (70 کیلوگرم) حدود 40 تریلیون سلول باکتریایی است و تنها 30 تریلیون باکتری انسانی وجود دارد.

بیشتر این باکتری ها در قسمتی از روده بزرگ تان، به نام روده کور، زندگی می کنند.

باکتری هایی که در روده تان زندگی می کنند بسیار متنوع هستند. وقتی اسم باکتری میاید بیشتر مردم فکر می کنند که منظورمان باکتری های مضر است درصورتی که اینطور نیست. درست است که بعضی از باکتری ها باعث ایجاد بیماری می شوند، اما بعضی از گونه ها بسیار برای بدن مهم هستند و وظایف مهمی را برعهده گرفته اند.

مثلا باکتری روده تان مسئول تولید یک سری از ویتامین های مشخص، از جمله ویتامین k است. همین طور با سیستم دفاعی بدن فعالیت نزدیکی دارد و به این سیستم کمک می کند تا سلول های عفونی را از بین ببرند.

از دیگر وظایف مهم این باکتری ها می توان به نحوه گوارش غذا و تولید مواد شیمیایی تاثیر گذار در احساس سیری اشاره کرد. پس در آخر باید بگوییم که باکتری های روده بر وزن تان تاثیر دارند.

خلاصه: تعداد سلول های انسانی کمتر از تعداد سلول های باکتریایی است. این باکتری ها در روده قرار گرفته اند و وظایف مهمی را برعهده دارند.

باکتری ها بر نحوه گوارش غذا دخالت دارند

در قسمت قبل گفتیم که بیشتر این باکتری ها در روده انسان قرار گرفته اند، در نتیجه تماس نزدیکی با خوراکی هایی که می خورید دارند. مواد مغذی وارد شده به بدن را جذب می کنند و انرژی را در بدن ذخیره می کنند.

یکی از تیم های تحقیقاتی درمورد باکتری روده تحقیق می کرد و برای این کار 77 دو قلو را انتخاب کرد؛ یکی از آن ها چاق و دیگری لاغر بود.

در این تحقیقات مشخص شد که سلول های باکتریایی روده افراد چاق با افراد لاغر تفاوت دارد. درحقیقت باید اینطور بگوییم که چاقی تعداد و تنوع باکتری ها را کم می کند. یعنی این که افراد چاق تعداد و گونه کمتری باکتری دارند.

یکی دیگر از محققان ثابت کرد که اگر باکتری ها در روده را از بدن افراد چاق خارج کنیم و به بدن موش وارد کنیم، موش هم چاق می شود. پس مشخص می شود که باکتری های روده بر چاق یا لاغر بودن فرد تاثیر می گذارند. ممکن است علت این ادعا به تاثیر باکتری ها بر گوارش غذاهای مختلف مربوط شود.


مطالب مرتبط با این موضوع رو حتما مطالعه کنید :

آیا باکتری های روده بر پیشرفت و یا درمان سرطان روده تأثیر می گذارند؟
بررسی انواع مختلف فیبر در رژیم غذایی و تاثیر آن ها بر روی میکروبیوم روده
ضعف در سلامت روده چه عوارضی برای بدن دارد ؟

مثلا توانایی گوارش فیبر در انسان وجود ندارد اما باکتری این توانایی را دارد. زمانی که سلول های باکتری اقدام به گوارش فیبر کنند، تعدادی مواد شیمیایی مفید برای روده تولید می کنند و بی شک باعث کم کردن وزن می شوند.

به طور مثال در یکی دیگر از تحقیقات مشخص شد که هر چقدر فیبر بیشتری وارد بدن شود، چربی سوزی هم بیشتر می شود. مسلما علت این مورد به باکتری های روده مربوط می شود که نقشی موثر در گوارش فیبر برعهده دارند.

در یکی از تحقیقاتی که به تازگی انجام شده است، ثابت شد که نسبت دو باکتری مهم در روده احتمالا در مقدار وزنی که کم می کنید نقش دارند.

این دو باکتری پریوتلا و باکتریودیتس است. پریوتلا مسئول گوارش فیبر و کربوهیدرات است. در بدن افرادی که بیشتر پروتئین حیوانی و چربی می خورند هم باکتریودیتیس وجود دارد.

در این تحقیقات به 62 نفر گفته شد که برای مدت 26 هفته از رژیم های غذایی غنی از فیبر استفاده کنند. در نهایت آن هایی که باکتری پریوتلا در روده شان وجود داشت، 5.1 پوند (2.3 کیلوگرم) بیشتر از کسانی که باکتری باکتریودیتس داشتند، وزن کم کردند.

یکی دیگر از نقش های باکتری روده، گوارش تعداد مشخصی از آنتی اکسیدان هایی است که در گیاهان یافت می شود و با نام فلاونوئید شناخته می شوند. این آنتی اکسیدان اجازه بیشتر شدن وزن را نمی دهد.

در نهایت باید بگوییم که باکتری ها تعیین کننده جذب سلول های چربی در روده هستند و بر وزن فرد تاثیر دارند.

خلاصه: این باکتری ها با تعیین نحوه گوارش خوراکی های متفاوت بر مقدار وزن فرد تاثیر دارند. یک سری از باکتری ها مسئول گوارش باکتری های مربوط به رژیم غذایی هستند. این باکتری ها در کم کردن وزن هم نقش دارند.

باکتری های روده باعث التهاب می شوند

درحقیقت زمانی شاهد التهاب هستیم که بدن سیستم دفاعی را فعال کرده است و آماده است تا با عفونت ها مبارزه کند.

البته رژیم های غذایی نامناسب و ناسالم هم باعث ایجاد التهاب می شوند. به طور مثال رژیم های غذایی که مقدار چربی، شکر یا کالری شان بسیار بالا باشد، باعث می شوند تا مواد شیمیایی مربوط به التهاب در رگ های خونی و  بافت های چربی به وجود آید؛ همین امر به بیشتر شدن وزن منجر می شود.

باکتری ها در روده از بازیکنان اصلی التهاب هستند. لیپو پلی ساکاروئید (LPS) نوعی ماده شیمیایی است که توسط این باکتری ها ساخته می شود و زمانی که این ماده از رگ های خونی عبور کند، منجر به ایجاد التهاب می شود.

زمانی که بدن موش ماده LPS را تزریق کردیم، به طور قابل توجهی چاق شدند، مقدار قند خون و انسولین شان هم شدیدا افزایش یافت.

بنابراین به این نتیجه می رسیم که آن دسته از باکتری ها که مسئول تولید LPS هستند و باعث به وجود آمدن التهاب می شوند، احتمالا در بیشتر شدن وزن و مقاومت انسولین نقش دارند.

در یکی از آزمایشاتی که در این زمینه انجام شد، سعی کردیم تا از 292 استفاده کنیم. در پایان به این نتیجه رسیدیم؛ در افراد چاق تعداد و تنوع باکتری ها بسیار کم است و در سمت دیگر پروتئین های C دوباره فعال شده، نوعی نشانگر مربوط به التهاب که در خون قرار دارد، قرار دارند.

باکتری روده

البته تعدادی از باکتری هایی که در روده قرار دارند به کم کردن میزان التهاب و همین ور کاهش وزن کمک می کنند.

دو باکتری بیفید و باکتری و آکرمانسیا از گونه های سالم و مفید باکتری به حساب می آیند که همواره سد سالم باکتری های روده را حفظ می کنند. این دو باکتری اجازه نمی دهند که آن دسته از مواد شیمایی که باعث التهاب می شوند، از رگ های خونی عبور کنند.

این مورد در موش ها هم صدق می کند. زمانی که به موش ها پروبیوتیک تزریق کردیم تا باعث ازایش تعداد بیفیدو باکتری های موجود در روده شود، وزنشان زیاد شد و بدون این که بر مقدار انرژی دریافتی تاثیری داشته باشد، مقاومت انسولین کم شد.

مسلما این زمینه جدیدی از تحقیقات است. بنابراین هنوز با قاطعیت نمی توانیم بگوییم که چگونه باکتری روده باعث ایجاد التهاب و افزایش وزن انسان می شوند.

خلاصه: برای این که همواره تعداد باکتری های سالم در روده حفظ شود و از ایجاد التهاب و همین طور افزایش وزن جلوگیری شود، وجود تعدادی از یاکتری ها لازم است.

باکتری ها با تولید نوعی ماده شیمیایی در احساس سیری یا گرسنگی نقش دارند

بدن انسان با تولید چندین هورمون سعی می کند تا اشتها را تنظیم کند. لپتین، گربلین و پپتید YY( PYY) از جمله این هورمون ها هستند.

اگر به بعضی از تحقیقات توجه کنیم، متوجه می شویم که این باکتری ها در مقدار هورمون تولیدی در بدن و احساس سیری یا گرسنگی نقش دارند.

زمانی که فیبر توسط یک سری از باکتری های روده شکسته می شود، نوعی مواد شیمیایی به نام اسیدهای چرب زنجیره کوتاه تولید می شوند. کی از این مواد شیمایی، پروپیونت نام دارد.

در همین زمینه روی بزرگسالانی که 60 ساله بودند و اضافه وزن داشتند انجام شد. درنتیجه این تحقیقات مشخص شد که اگر برای مدت 24 هفته، پروپیونت وارد بدن شود، به طور قابل توجهی مقدار هورمون های PYY و GLP-1 افزایش می یابد. هر دو هورمون بر مقدار گرسنگی تاثیر دارند. با ورود هورمون پروپیونت به بدن، فرد دیگر تمایلی به غذا خوردن ندارد و درنتیجه وزنش کم می شود.

با ورود مکمل های حاوی پروپیونت، که حاوی ترکیباتی هستند که توسط باکتری ها در روده ورمی آیند، می توانند تاثیری مشابه بر اشتها داشته باشند.

اگر فرد هر روز مقدار 16 گرم از مکمل های پروبیوتیک را برای مدت 2 هفته مصرف کند، سطح هیدروژن در تنفسش بیشتر می شود. درنتیجه باکتری ها زیاد می شوند، فرد کمتر گرسنه می شود و مقدار هورمون های GLP-1 و PYY، که در احساس سیری نقش دارند، افزایش چشمگیری خواهد داشت.

خلاصه: باکتری هایی که در روده تان قرار دارند، با تولید مواد شیمیایی می توانند به ایجاد حس سیری در شما کمک کنند. درنتیجه باکتری های روده نقش مهمی در میزان اشتهای فرد دارند.

خوراکی های مفید و مضر برای باکتری های روده

تعدادی از خوراکی ها برای این باکتری ها خوب و تعدادی دیگر بد هستند. در این قسمت قصد داریم تا به چند مورد از خوراکی های مفید اشاره کنیم. این خوراکی ها شامل:

  • دانه های دست نخورده: دانه های دست نخورده همان دانه های تصفیه نشده هستند. مقدار فیبر این دانه ها بسیار زیاد است. فیبر هم توسط باکتری های مفید روده، مثل بیفیدو باکتری، گوارش می یابد و ممکن است وزن را کم کند.
  • میوه و سبزیجات: میوه ها و سبزیجات حاوی مقدار قابل توجهی فیبر هستند که برای باکتری های روده اهمیت دارند. با خوردن خوراکی هایی که حاوی مواد گیاهی هستند، تعداد باکتری ها بیشتر می شود. هر چقدر هم که تعداد باکتری های مفید بیشتر باشد، روند کم کردن وزن سرعت بیشتری می گیرد.
  • مغزها و دانه ها: از خواص شگفت انگیز مغزها و دانه ها غافل نشوید. دانه و مغزها محتوی مقدار زیادی فیبر و چربی های مفید هستند که به رشد باکتری های مفید روده کمک می کنند.
  • خوراکی های غنی از پلی فنول: از جمله این خوراکی ها می توان به شکلات تلخ، پای سبز و شراب قرمز اشاره کرد. پلی فنول موجود در این مواد خوراکی را نمی توان گوارش کرد اما باکتری های مفید روده می توانند آن ها را بشکنند و تولید باکتری های خوب را سرعت ببخشند.
  • خوراکی های ورآمده: از جمله خوراکی های ورآمده می توان به ماست، کومبوکا، کفیر و کلم رنده شده و آب پز با سرکه اشاره کرد. در این دسته از خوراکی ها نوعی باکتری مفید به نام لاکتوباسیلی وجود دارد که می تواند مقدار باکتری های مضر در روده را کم کند.
  • مواد پروبیوتیک: نیازی نیست که فرد مواد پروبیوتیک را همه زمان مصرف کند. اما مواد پروبیوتیک به ذخیره سازی باکتری های مفید روده پس از یک دوره بیماری کمک می کنند. با مصرف این مواد می توان وزن خود را به طور چشمگیری کم کرد.

وظایف باکتری های روده

در سمت دیگر خوراکی های مضر قرار دارند که برای باکتری های روده مفید نیستند، این خوراکی ها شامل:

  • خوراکی های قندی: رژیم غذایی نامناسب که حاوی مواد قندی باشد، باعث رشد بیش از حد باکتری های ناسالم روده می شود. با خوردن مواد قندی وزن فرد بیشتر شده و منجر به اختلالات بیماری مزمن می شود.
  • مواد شیرین کننده مصنوعی: وجود مواد شیرین کننده مصنوعی باعث کم شدن تعداد باکتری های مفید روده می شود و به افزایش قند خون کمک می کند. از جمله مواد مصنوعی می توان به آسپارتان و ساکارین اشاره کرد.
  • خوراکی های محتوی چربی های ناسالم: اسیدهای چرب امگا 3 در دسته خوراکی های مفید برای باکتری های روده قرار می گیرند. این در حالی است که وجود چربی های اشباع شده، آن هم به مقدار بسیار، منجر به رشد باکتری های ناسالم می شود.

خلاصه: دانه های فراوری نشده، میوه و سبزیجات همگی به رشد و تکثیر باکتری های سالم روده کمک می کنند؛ در سمت دیگر خوراکی های قندی، مواد شیرین کننده مصنوعی و چربی های ناسالم قرار می گیرند که منجر به تولید باکتری های مضر می شوند.

صحبت آخر

در بدن شما تریلیون ها باکتری وجود دارد که هر کدام به نحوی بر سلامت افراد تاثیر می گذارند.

باکتری ها در روده نقشی موثر بر نحوه گوارش غذا، نحوه ذخیره سازی سلول های چربی و تعیین سطح انرژی برعهده دارند. بعلاوه فراموش نکنیم که باکتری های مفید به فرد کمک می کنند تا همواره وزن متعادل داشته باشد.

خوراکی های غنی از فیبر، مانند دانه های فراوری نشده، میوه ها، سبزیجات، دانه ها، و مغزها همگی به رشد باکتری های مفید روده کمک می کنند.

 

منبع : healthline