وقتی نوبت به میکرو ارگانیسم های موجود در روده انسان می رسد، محققان می گویند هر چقدر تعداد آن ها بیشتر باشد، بهتر است. امروزه شاهد این هستیم که یافته های حاصل از یک مطالعه کوچک که هنوز به پایان نرسیده است، نشان می دهد کاهش وزن از طریق رژیم های غذایی فستینگ یا کم کالری به افزایش تنوع میکروبیوم ها کمک می کند.

رژیم غذایی کم کالری و فستینگ؛ درباره این مطالعه

نویسنده این مطالعه به نام مگی استنیسلاسکی، دستیار پروفسور انفورماتیک بیوپزشکی در دانشگاه کولارودا می گوید افرادی که رژیم های غذایی کم کالری و فستینگ تبعیت می کردند را برای مدت سه ماه زیر نظر رفتیم. بعد از این مدت به این نتیجه رسیدیم که تنوع میکروبیوم های موجود در روده این افراد به طور قابل توجهی بیشتر شده بود.

وی در ادامه می گوید، “میزان میکروبیوم های افزایش یافته در هر دو گروه برابر بود و اینطور نبود که میکروبیوم های روده یک گروه بیشتر از دیگری باشد.”

تعداد میکرو ارگانیسم های هر کدام از شرکت کنندگان که شامل باکتری (تاثیر باکتری های روده بر وزن)، قارچ و ویروس می شود، منحصر به فرد است.

به گفته وی، “این میکرو ارگانیسم ها اهمیت ویژه ای در تامین سلامتی ما دارند زیرا به هضم غذا کمک می کنند. در حقیقت، اگر کمک این میکرو ارگانیسم ها نباشد، بدنمان توانایی هضم بسیاری از خوراکی هایی که می خوریم را نخواهد داشت.”

یکی دیگر از وظایف مهم این میکرو ارگانیسم ها، کمک به تبدیل ترکیبات مهم مثل متابولیت ها است. متابولیت ها وظایف بسیار مهمی در فرایندهای زیادی از بدن دارند؛ از کنترل میزان (که باعث ابتلا به بیماری التهاب روده می شود) التهاب گرفته تا حسی که بعد از غذا خوردن دارید.

و هر چقدر که تعداد میکرو ارگانیسم های موجود در روده بیشتر باشد، این کارها بهتر و راحت تر در بدن انجام می شوند.

رژیم غذایی کم کالری و فستینگ

محققان برای این که تاثیر رژیم های مختلف بر میکروبیوم (و تاثیر فیبر بر میکروبیوم روده) را بررسی کنند، بر روی 47 بزرگسال که بیماری دیگری نداشته و بین 18 تا 55 سال بودند، مطالعه کردند. این افراد یا دچار چاقی مفرط بودند یا اضافه وزن داشتند. سه چهار از شرکت کنندگان را خانم ها تشکیل می دادند. به طور تصادفی از شرکت کنندگان خواسته شد یکی از دو رژیم را دنبال کنند: محدود کردن میزان کالری مصرفی روزانه یا تبعیت از رژیم فستینگ.

از شرکت کنندگان گروه اول خواسته شد میزان کالری مصرفی روزانه خود را در مقایسه با میزان کالری مصرفی فعلی حدود 30 درصد کاهش داده تا وزن شان بیشتر نشود.

از گروه دیگر خواسته شد سه روز در هفته روزه گرفته و علاوه بر این، بیشتر از 25 درصد از کالری روزانه و معمولی شان غذا مصرف نکنند. در روزهایی که روزه نبودند نیز می توانستند هر غذایی که دوست دارند بخورند.

یافته های مطالعه

از شرکت کنندگان هر دو گروه “حمایت رفتاری” می شد تا کیفیت رژیم افزایش یافته و شرکت کنندگان بیشتر فعالیت بدنی داشته باشند. این مطالعه هنوز به پایان نرسیده است و قرار است برای مدت یک سال کامل ادامه داشته باشد.

با این حال، محققان تصمیم گرفتند تاثیر اولیه هر دو رژیم غذایی بر شرکت کنندگان را بررسی کنند و از همین رو نیز ترکیب میکروبیوم روده آن ها بعد از سه ماه را آنالیز کردند.

مشاهدات: تنوع میکروبیوم ها در روده شرکت کنندگان هر دو گروه به یک نسبت افزایش یافته بود.

به گفته استنیسلاسکی، “هر دو رژیم که در اصل برای کم کردن میزان کالری مصرفی هستند، بر روی تعداد میکروبیوم ها تاثیر مثبت دارند. اگر فردی به نظر خودش بهتر می تواند از یکی از این دو رژیم تبعیت کند، در عمل و نتیجه هیچ فرقی نخواهد داشت.”

کانی دیکمن، متخصص رژیم درمانی و مشاور تغذیه در اس تی لویس و رییس سابق آکادمی مواد غذایی و خوراک شناسی، که خودش در این مطالعه نقشی نداشته است، بعد از بررسی یافته های این مطالعه هشدار می دهد که “انجام مطالعه فقط در کوتاه مدت” صرفا به این مسئله اشاره می کند که میان رژیم غذایی و تنوع میکروبیوم ها رابطه وجود دارد. این یافته ها دال بر وجود علت و معلول نیست.

وی در ادامه می گوید، به نظر می رسد کاهش میزان چربی مصرفی در هر دو رژیم غذایی است که باعث افزایش تنوع میکروبیوم ها در روده شرکت کنندگان می شود.

دیکمن در ادامه می گوید، “ما هنوز اطلاعات زیادی درباره میکروبیوم ها نداریم و نمی دانیم که این موجودات چگونه به حفظ سلامتی ما کمک می کنند. اما به نظر می رسد اگر فعلا و تا زمان پیدا شدن یافته های جدید از دستورالعمل غذایی مخصوص آمریکا – که تمرکز اصلی آن بر مصرف متوسط چربی های سالم تر است – تبعیت کنیم، در بلند مدت فواید بیشتری برای روده مان خواهد داشت.”

یافته های این مطالعه در ژورنال مواد غذایی به چاپ رسیده است.