اختلال افسردگی شدید، عامل اصلی ناتوانی میلیون ها نفر در سراسر جهان است. مسئله ای که مهم است، نقش میکروبیوم روده در بروز واکنش های مرتبط با استرس در بیماران مبتلا به افسردگی است.

به تازگی مطالعه ای انجام شده است که نشان می دهد روده چکه کن با ایجاد تغییراتی در متابولیت های ترشح شده از میکروبیوم روده، منجر به بروز اختلال های افسردگی می شود.

روده چکه کن، اختلال های افسردگی و متابولیت ها

سد مخاطی روده جلوی ورود بسیاری از سموم و پاتوژن ها به حفره های خالی روده را می گیرد. با این حال، مسائلی مثل استرس شرایط برای بروز روده چکه کن را تسهیل می کنند. عارضه روده چکه کن ریسک بروز ناهنجاری و اختلال در روده و معده و ابتلا به اختلال های افسردگی را افزایش می دهد.

علاوه بر این، فاکتورهای محیطی مثل آلودگی هوا و آفت کش ها هم در فعالیت روده اختلال ایجاد کرده و میکروبیوم را تغییر می دهد.

از میان تمام اسیدهای چرب زنجیره کوتاه، وجود بوتیرات برای حفظ سلامت روده و معده ضروری است.

میکروبیوم روده و اختلال افسردگی شدید

افسردگی، رژیم غذایی مادر و مواد شمیایی

در دوران بارداری، رژیم غذایی مادر اهمیت بسزایی در رشد نورولوژیکی جنین دارد. رژیم های غذایی ناسالم، تعادل میان میکروبیوم ها را کاهش داده و به طبع آن، مقدار یک باکتری که مسئول تولید بوتیرات است، مثل فیرمیکوت‌ ها، کم می شود. در نتیجه مقدار متابولیت های نورواکتیو در شیر مادر کم شده و در آینده کودک را در معرض ابتلا به اضطراب و افسردگی قرار می دهد.

تماس با مواد شیمیایی مثل آفت کش ها هم باعث ابتلا به اختلال های افسردگی می شود؛ علت این امر، بروز تغییراتی در میکروبیوم روده می باشد.

درمان اختلال های افسردگی با پروبیوتیک ها و روش پیوند میکروبیوتای مدفوع (FMT)

در روش پیوند میکروبیوتای مدفوع، ماده ای از مدفوع یک انسان سالم وارد مجرای روده و معده گیرنده می شود. این روش برای درمان بیماران مبتلا به اختلال های افسردگی مفید است.

به تازگی مطالعه ای در همین زمینه انجام شده که نشان می دهد دلیل اثرگذاری این روش در درمان اختلال افسردگی شدید، افزایش میزان باکتری های تولید کننده اسیدهای چرب زنجیره کوتاه در مجرای گوارشی می باشد.

پروبیوتیک ها با کمک مکانیسم های اپی ژنتیک، واکنش دستگاه ایمنی بدن میزبان را تنظیم می کنند. محققان در بررسی های خود از باکتری کلستریدیوم بوتیریکوم استفاده کردند تا رفتارهای شبیه به افسردگی را کاهش دهند. آن ها این باکتری را انتخاب کردند به این خاطر که می تواند مقدار زیادی بوتیرات ترشح کند.

پلی فنول ها، داروهای گیاهی، داروهای ضد روان پریش و داروهای ضد افسردگی

داروهای گیاهی و پلی فنول ها با تغییر ساختار و توزیع باکتری ها، بروز رفتارهای ناشی از افسردگی را کم می کنند.

مثلا یک نوع ترکیب ضدافسردگی به نام کروستین در زعفران وجود دارد که میزان چندین باکتری مفید را افزایش داده و افسردگی را سرکوب می کند.

طبق مطالعات انجام شده، داروهای ضدافسردگی با افزایش میزان باکتری های تولید کننده بوتیرات، می توانند اختلال های افسردگی را درمان کنند.

داروهای ضد روان پریش هم با اصلاح باکتری های روده، می توانند افسردگی را سرکوب کنند.