مطالعه ای نشان می دهد این که کودک چه غذاهایی بخورد یا حتی چگونه آن ها را بخورد و تا چند ماه شیر مادر مصرف کند، در آینده بر میزان وزن و وضعیت سلامتی او تاثیر می گذارد.

شیر مادر؛ درباره مطالعه

دانشمندان با بررسی شاخص توده بدنی، می گویند شیردهی به نوزاد با چاقی مفرط رابطه دارد.

به گفته کاترین کوهن، محقق ارشد این مطالعه، “دوران نوزادی یک برهه زمانی بسیار مهم است که باعث بروز تغییراتی مهم در روند رشد نوزاد می شود. علاوه بر این، تماس نوزاد با محیط اطراف نیز تاثیری دائم بر روند متابولیسم و فیزیولوژی او خواهد گذاشت.”

وی در ادامه می گوید، “ما در این مطالعه ثابت کردیم که نوع تغذیه نوزاد، تاثیر بسزایی در میزان بافت چربی در دوران کودکی دارد. با توجه به این یافته، اکنون می توانیم جلوی شروع چاقی مفرط و بیماری های متابولیک مرتبط با آن را بگیریم.”

محققان اطلاعات بیش از 700 مادر و کودک را بررسی کردند. آن ها قصد داشتند به تاثیر سبک زندگی مادر و محیط اطراف در دوران بارداری بر رشد کودک بپردازند.

حدود دو سوم از نوزادان حداقل شش ماه با شیر مادر تغذیه شده بودند. البته 73 درصد در آغاز پنج ماهگی شروع به خوردن غذاهای جامد هم کرده بودند. به 86 درصد از نوزادان تا سن 18 ماهگی نوشابه نداده بودند.

تاثیر خارق العاده شیر مادر بر وزن سالم کودک

یافته های مطالعه

در سن پنج سالگی، تاثیر وزن بر میزان چربی تقریبا 20 درصد و در سن نه سالگی برابر با 18 درصد بود. هر چقدر که دوره شیردهی به نوزاد کوتاه تر می شد و به او زودتر نوشابه داده می شد، میزان بافت چربی اش بین سنین پنج تا نه سالگی با سرعت بیشتری زیاد می شد.

دانشمندان در این مطالعه ثابت می کنند کودکان نه ساله ای که در زمان نوزادی برای مدت شش ماه یا حتی بیشتر، از شیر مادر تغذیه کرده اند، در مقایسه با آن هایی که هرگز از شیر مادر تغذیه نکرده یا مدت زمان شیردهی کمتر بوده است، درصد چربی بدن شان کمتر است.

به طور متوسط، کودکانی که قبل از 18 ماهگی شروع به خوردن نوشابه کرده بودند، میزان بافت چربی شان در سن نه سالگی 7.8 درصد بیشتر بود. مصرف غذاهای مکمل در کنار شیر مادر، ارتباطی با درصد بافت چربی نداشت.

پروفسور کوهن می گوید دلیل این که میزان بافت چربی نوزادانی که کمتر از شش ماه از شیر مادر تغذیه کرده بودند در سن نه سالگی بیشتر است، تفاوت های موجود میان شیر مادر و شیر خشک های موجود در بازار است. حتی این مسئله بر میزان اشتها هم تاثیر می گذارد. البته هنوز تاثیر شیر مادر بر میکروبیوم روده جنین مشخص نشده است. میکروبیوم تاثیر زیادی بر وزن و چاقی مفرط دارد.

علاوه بر این، آن ها به این نتیجه رسیدند که کودکانی که قبل از 18 ماهگی اصلا نوشابه نخورده بودند، میزان بافت چربی شان در سن نه سالگی خیلی کمتر بود.

این پروفسور در پایان خاطر نشان می شود، “مصرف نوشابه یا نوشیدنی های حاوی شیرین کننده های غیرطبیعی برای نوزادان و کودکان نوپا الزامی نیست.”