برخی از محققان اعلام کرده اند که شیردهی به نوزاد، می تواند خطر ابتلا به آندومتریوز را کمتر کند؛ اما آیا این حرف درست است؟ برای پاسخ به این سوال، ادامه این مقاله از سایت دکتر چک را بخوانید…

آندومتریوز چیست و چه علائمی دارد؟

آمارهای مختلف نشان داده است که در حدود 10 درصد از زنان به آندومتریوز مبتلا هستند.

در این بیماری، بافت های رحم، در خارج از رحم رشد می کنند و تقریبا در تمام لگن پخش می شوند. لوله های فالوپ، تخمدان ها، بافت های خارجی رحم، نواحی بین واژن تا رکتوم یا روی حفره لگنی، از محل های گسترش آندومتریوز است.

با اینکه بافت های رحمی خارج از رحم رشد می کنند، همچنان مانند بافت های داخل رحمی، به محض ضخیم شدن و با شروع عادت ماهیانه، شروع به از هم پاشیدن و خونریزی می کنند. به دلیل اینکه، این خونریزی نمی تواند از بدن خارج شود، منجر به  التهاب و درد، تشکیل بافت اسکار، چسبندگی روده و سایر مشکلات روده می شود.

محققان هنوز نتوانستند علت دقیق بروز این مشکل را بفهمند، اما از آن جایی که این اختلال معمولا در افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند، بیشتر دیده شده، ممکن است به دلیل ژنتیک به وجود آمده باشد.

نظریه ای وجود دارد که علت بروز این عارضه را برگشت بافت قاعدگی از طریق لوله های فالوپ به ناحیه لگن می داند.

آیا شیردهی به نوزاد خطر ابتلا به آندومتریوز را کمتر می کند؟

تاکنون هیچ روشی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری پیدا نشده، اما تحقیقاتی که به تازگی انجام شده، نشان داده است که شیردهی می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را کمتر کند. این مطالعه نشان داده که هر چه زنان در مدت طولانی تری به فرزندشان شیر دهند، احتمال ابتلا به این بیماری در آن ها کمتر می شود.

برای انجام این تحقیق، محققان 72394 زن را که یک یا چند حاملگی را پشت سر  گذاشتند را بررسی کرد. در طی مدت 20 سال تحقیق، در 3 هزار و 296 زن، این بیماری تشخیص داده شد.

محققان پس از پایان تحقیق، متوجه شدند که زنانی که یک سال یا بیشتر به نوزادانشان شیر می دادند، 32 درصد کمتر از کسانی که بعد از هر بار بارداری، کمتر از یک ماه به نوزادانشان شیر دادند، به آندومتریوز دچار شدند.

به عبارت دیگر، در بارداری اول، به ازای هر سه ماه شیردهی اضافه، خطر ابتلا به آندومتریوز 8 درصد، و در بارداری های بعدی، به ازای هر سه ماه شیردهی بیشتر، خطر ابتلا 14 درصد کاهش یافته است.

سخن پایانی

عدم وجود دوره قاعدگی در دوران شیردهی و همچنین آزاد شدن هورمون های خاصی كه در زمان شیر دهی تولید می شود، باعث کمتر شدن خطر ابتلا به این بیماری می شود.

با این حال، محققان نتوانستند اثبات کنند که واقعا شیر دهی به نوزاد، احتمال ابتلا به آندومتریوز را کمتر می کند یا حتی علائم بعد از ابتلا به این بیماری را از بین می برد.

 

 

منبع