بر اساس یافته های مطالعه ای جدید، بسیاری از بیماران دیابتی مبتلا به دیابت نوع دو با مشکل افسردگی هم دست و پنجه نرم می کنند؛ نتیجه این ترکیب، مرگ نا به هنگام است.

به گفته پروفسور علوم سلامت عمومی در دانشگاه ایالتی نیومکزیکو، “بیش از 35 میلیون آمریکایی به دیابت مبتلا هستند و باعث شده تا این بیماری به یکی از اصلی ترین عوامل مرگ و میر در کشور تبدیل شود. متاسفانه تعداد قابل توجهی از این بیماران دچار افسردگی، اضطراب یا مشکلات روانی هستند.”

بیماران دیابتی و افسردگی

بیماران دیابتی و افسردگی؛ درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این بررسی، اطلاعات سال های 2005 تا 2010 مربوط به تقریبا 15.000 نفر را بررسی کردند. سپس آن ها اطلاعات مورد نظر خود را از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا دریافت کرده و سعی کردند این داده ها را همراه با سوابق مرگ و میر بررسی کنند.

یافته های مطالعه

محققان در بررسی های خود به این نتیجه رسیدند که بیش از 10 درصد از بزرگسالان آمریکایی یا افسرده هستند یا دیابت دارند.

داده ها نشان می دهد که به طور کلی، میزان مرگ و میر نا به هنگام در بیماران دیابتی، 1.7 برابر بیشتر از افرادی است که دیابت ندارند.

ریسک مرگ و میر نا به هنگام در بیمارانی که هم دیابت دارند و هم افسرده هستند، چهار برابر بیشتر از افرادی است که دچار دیابت یا افسردگی نیستند.

پروفسور ارشد مطالعه می گوید، “با افزایش مراقبت های درمانی از بیمارانی دیابتی که همزمان مشکلات روحی روانی هم دارند، می توان سلامت و میزان امید به زندگی در این بیماران را افزایش داد.”

نویسندگان مطالعه می گویند که مکانیسم های دموگرافیک، روانشناختی و بیولوژیکی زیاد در شکل گیری این رابطه نقش دارند.

افرادی که همزمان هر دو مشکل را تجربه می کنند، چندین ویژگی مشابه دارند؛ آن ها درآمدشان کم است و تحصیلات عالی ندارند، جزو اقلیت هستند، سبک های زندگی ناسالم دارند و به سایر بیماری های مزمن مبتلا هستند.

به گفته محققان در این مطالعه، در کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا، حدود 75 درصد از بیماران دیابتی برای درمان این اختلال تحت درمان قرار دارند. اما بیش از 50 درصد از این بیماران که همزمان مشکلات رفتاری دارند، برای درمان روان خود اقدام نمی کنند.

محققان این مطالعه به پزشکان توصیه می کنند که در مراقبت های اولیه و تخصصی از بیماران دیابتی، حتما به مسائل روحی روانی هم پرداخته و برای درمان اقدام شود.

نتیجه گیری

تعداد قابل توجهی از انسان های سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند؛ بخش قابل توجهی از آن ها همزمان دچار افسردگی هم می باشند. به گفته محققان، ترکیب دیابت و افسردگی نسخه ای برای تجربه مرگ نا به هنگام است.

با توجه به روح و روان بیماران دیابتی، می توان سلامت این گروه از جامعه را تضمین کرد.