جدیدترین مطالعه ای که درباره ام اس انجام شده است، اطلاعات ما درباره این بیماری را افزایش داده است. بر اساس این مطالعه، بیماری و مشکلات روانی مانند اضطراب و افسردگی مدتی قبل از بروز علائم کلاسیک ام اس ظاهر می شوند.

بیماری ام اس و مشکلات روانی؛ درباره مطالعه

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه به نام هلن ترملت، “مدت ها بر این باور بودیم که فرد وقتی به بیماری ام اس مبتلا می شود که اولین ملین زدایی در مغزش اتفاق می افتد. فرد هم این رخداد را مثلا در قالب بروز مشکلاتی برای بینایی تجربه می کند. اما اکنون متوجه شده ایم که قبل از شروع فرایند ملین زدایی، اتفاقات بسیار بیشتری در بدن رخ می دهد. این بیماری قبل از ملین زدایی و به شیوه های غیرمستقیم هم خودش را نشان می دهد.”

این یافته ها به لطف یک بیمار به دست آمده است که خودش 25 سال ام اس داشته است.

به گفته این بیمار، “قبل از این که مشخص شود ام اس داریم، به طور تضمین شده هر کاری می توانیم در زندگی انجام دهیم: راه برویم، تعادل داشته باشیم، ببینیم، صحبت کنیم و حتی غذا را قورت دهیم.”

به گفته ترملت، “اگر بتوانیم ام اس را زودتر تشخیص دهیم، روند درمان هم زودتر شروع می شود. از همین رو، روند پیشرفت بیماری کند شده و شاهد بهبود کیفیت زندگی بیمار خواهیم بود.”

مشکلات روانی نشانه اولیه ابتلا به ام اس هستند

یافته های مطالعه

دانشمندان به منظور انجام این مطالعه، اطلاعات مربوط به بیش از 6.800 بیمار مبتلا به ام اس را بررسی کردند. آن ها می خواستند به این نتیجه برسند که آیا قبل از مشاهده علائم شناخته شده بیماری ام اس، فرد مشکلات روحی روانی دیگر – از جمله افسردگی، اضطراب، اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی – هم داشته است یا خیر. آن ها بازه پنج ساله قبل از تشخیص ام اس در بیمار را بررسی کردند.

محققان اطلاعات این بیماران را با اطلاعات مربوط به 32.000 انسان سالم دیگر هم مقایسه کردند.

یافته نهایی: بیماران مبتلا به ام اس در مقایسه با انسان های سالم، تقریبا دو برابر بیشتر به بیماری های روانی مبتلا بودند: 28 درصد در برابر 15 درصد.

محققان در نهایت خاطر نشان می کنند که مشاهده این اختلالات روحی روانی به تنهایی نمی تواند نشان دهنده این باشد که فرد در چند سال آینده به ام اس مبتلا می شوند.

ام اس چیست؟

ام اس یک بیماری خود ایمنی است که علائم بسیاری دارد. به همین خاطر هم تشخیص آن کار سختی بوده و معمولا با بیماری های دیگر اشتباه گرفته می شود.

سیستم ایمنی بدن در بیماری ام اس به یک غشاء محافظتی به نام میلین حمله می کند. میلین، فیبرهای عصبی را احاطه کرده است. در نتیجه این حمله، مسیر ارتباطی با مغز و از مغز به قسمت های دیگر بدن مختل می شود.

وقتی بیماری در مراحل اولیه قرار دارد، شباهت خیلی زیادی با بیماری های دیگر مثل پارکینسون دارد. در نتیجه ابتلا به بیماری پارکینسون، فرد از چند سال جلوتر و قبل از این که در حرکت به مشکل بخورد، با علائمی مثل یبوست مواجه می شود.