بیماری MS ام اس بر حس بویایی و چشایی افراد تاثیر می گذارد. اگر به ام اس مبتلا شدید و در نتیجه آن توانایی بویایی یا چشایی تان تحت تاثیر قرار گرفته است، با ایجاد تغییرات کوچک در خوراکی هایی که انتخاب می کنید و نحوه آماده سازی آن ها می توانید قدم بزرگی در راحت طی شدن این مسیر بردارید.

این تنها شما نیستید که به ام اس مبتلا شده اید و با این مشکل مواجه هستید و تعداد قابل توجهی از بیماران این حس را تجربه می کنند.

آیا ام اس باعث تغییر جوانه های چشایی می شود؟

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که توانایی بیماران مبتلا به ام اس در تمام چهار قسمت اصلی در مزه ها یعنی شیرینی، شوری، ترشی و تلخی، کم می شود.

این در حالی است که حدود 25 درصد از این مبتلایان به طور کلی توانایی چشایی خودشان را از دست می دهند.

توانایی بویایی در بیماران مبتلا به ام اس هم تحت تاثیر قرار می گیرد؛ علی الخصوص در مراحل اولیه این بیماری.

از دست دادن توانایی چشایی و بویایی می تواند با تاثیرهای قابل توجهی بر روی اشتها همراه بوده و منجر به کاهش وزن ناخواسته و سوء تغذیه شود.

در ادامه این مقاله از سایت دکتر چک به چندین راهکار مخصوص بیماران مبتلا به ام اس برای تقویت مزه و بوی غذا ارائه می کنیم.

تقوت بویایی و چشایی بیماران ام اس MS

1. بررسی کنید

نباید فراموش کرد که تنها ابتلا به MS نیست که باعث بروز اختلال های بویایی و چشایی می شود. دلایل بالقوه دیگر شامل ابتلا به عفونت های سینوسی و دیگر عفونت های مجرای تنفسی، خشکی دهان، سیگار کشیدن زیاد و مصرف داروهای خاص و همین طور ابتلا به کووید 19 می شود.

تعدادی از این بیماری ها را می توان درمان کرد، پس قبل از این که حدس بزنید به دلیل ابتلا به ام اس با این مشکل مواجه شده اید، ابتدا علائمی که در خود مشاهده می کنید را به پزشک اطلاع دهید.

2. یک لیست از خوراکی هایی که مصرف می کنید تهیه کنید

با نوشتن اسامی خوراکی هایی که مصرف می کنید و مزه آن ها می توانید به این نتیجه برسید که از کدام طعم ها یا ترکیب طعم ها خوشتان می آید و کدام ترکیب ها را دوست ندارید.

در هنگام تهیه این لیست باید تا جایی که می شود به جزییات دقت کنید. تمام مواد اولیه به کار رفته در غذا را یادداشت کرده و استفاده از ادویه ها را فراموش نکنید.

3. طعم و مزه خوراکی ها را بیشتر کنید

اگر خوراکی هایی که یک روز مورد علاقه تان بودند اکنون بی بو و بی مزه شده اند، از ادویه، گیاهان دارویی و طعم دهنده های بیشتری مثل سرکه یا سس تند استفاده کنید.

4. خوراکی های جدید را امتحان کنید

اگر خوراکی هایی که قبلا مصرف می کردید دیگر مورد علاقه تان نیستند، می توانید غذاهای جدید را امتحان کنید.

غذاهای جدید – علی الخصوص آن هایی که طعم های قوی دارند – را امتحان کرده و عکس العمل خودتان نسبت به آن ها را یادداشت کنید.

5. از گرم کردن مواد غذایی غافل نشوید

کاهش تاثیر MS ام اس بر حس بویایی و چشایی با گرم کردن غذا!! آیا می دانستید که مزه و طعم غذاهایی که گرم شده اند بیشتر از غذاهای سرد است؟ دانشمندان بر این باور هستند که بو نقش برتر در مزه غذا دارد.

به عبارت دیگر، حتی یک تغییر کوچک در توانایی بویایی تان باعث ایجاد تغییر بزرگ در مزه غذاها برای تان می شود.

البته نباید از این گفته ها اینطور برداشت کنید که نباید دیگر سالادها یا میوه های خام را مصرف کنید.

6. خوراکی هایی با ساختار متفاوت را امتحان کنید

علاوه بر مزه، ساختار هم یک جنبه مهم دیگر در لذت بخش بودن غذا است. اگر مزه غذاها خوب نبود می توانید غذاهایی با ساختارهای مختلف مثل غذاهای نرم، سوخاری، ترد و خامه ای را امتحان کنید.

7. به ظاهر غذا توجه داشته باشید

ظاهر غذا می تواند اشتهای شما را کم کرده یا زیاد کند، پس تمام تلاش خود را به کار بسته تا خوراکی هایی با ظاهر جذاب را درست کنید. به رنگ غذاها تنوع بخشیده و آن ها را تزیین کنید.

8. مواد مغذی را مد نظر قرار دهید

پیروی از یک رژیم غذایی سالم اصلی الزامی برای سلامتی است اما قطعا از دست رفتن توانایی چشایی و/ یا بویایی توجه به این مسئله سخت تر می شود. فراموش نکنید که خوراکی هایی با پایه مغذی باید در برنامه غذایی تان جای داشته باشد؛ مثل میوه، سبزیجات، پروتئین های بدون چربی، غلات کامل، چربی های سالم در ماهی، آجیل، دانه ها و روغن هایی مثل زیتون، کانولا و دانه کتان.

اگر در نتیجه بروز این شرایط متوجه شدید که وزن تان کم یا زیاد شده است، باید با پزشک خود صحبت کنید.