عدم تحمل سرما ( ناتوانی در تحمل هوای سرد ) به شرایطی گفته می‌شود که در طی آن، فرد توانایی تحمل دمای سرد را نداشته باشد. سرما برای چنین افرادی، بسیار آزار دهنده‌تر از زمانی است که یک فرد معمولی با سرما مواجه می‌شود. به عنوان مثال، افرادی که نمی‌توانند سرما را تحمل کنند، حتی در روزهای خنک پاییزی یا بهاری که هوا چندان هم سرمای سوزناک ندارد، نمی‌توانند بدون پوشش ضخیم از خانه بیرون بروند.

برخی از افراد در تحمل سرما ناتوان هستند، مخصوصا افرادی که چربی زیر پوستی کمی دارند و یا درگیر بیماری مزمن هستند. همچنین، ممکن است در برخی از نقاط بدن مانند دست‌ها یا پاها، بیشتر از سایر نقاط احساس سرما داشته باشند.

اگر به عدم تحمل سرما دچار هستید و احساس می‌کنید هوای سرد، شما را بیشتر از سایر افراد آزار می‌دهد و حتی داشتن چند لایه پوشش هم نمی‌تواند ناراحتی‌تان را به طور کامل برطرف کند، بهتر است برای پیدا کردن علت مشکل و درمان آن، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

امروز در سایت دکتر چک می‌خواهیم به بررسی علت‌های حساسیت زیاد نسبت به سرما و روش‌های درمان آن بپردازیم. با ما همراه باشید…

علت عدم تحمل سرما چیست؟

تنظیم دمای بدن، بر عهده چندین سیستم مختلف است. به عنوان مثال، هیپوتالاموس که بخشی از مغز است، وظیفه تنظیم دمای بدن را بر عهده دارد. این قسمت از مغز که مانند ترموستات عمل می‌کند، به قسمت‌های مختلف بدن پیام‌هایی مبنی بر سرد‌تر کردن یا گرم‌تر کردن ارسال می‌کند.

همچنین، می‌تواند به غده تیروئید پیام‌هایی برای کاهش یا افزایش متابولیسم بدن ارسال کند. زمانی که تیروئید فعال شود و متابولیسم افزایش یابد، گرما از طریق خون به قسمت‌های مختلف ارسال می‌شود و باعث تحلیل بافت چربی می‌شود. در ادامه، بدن گرم‌تر شده و کالری که به عنوان سوخت عمل می‌کند، سوزانده می‌شود. در صورتی که مشکلی در عملکرد هیپوتالاموس یا تیروئید پیش بیاید و یا پیام‌ها به درستی ارسال نشوند، احتمال اینکه فرد نسبت به سرما حساسیت زیادی داشته باشد، وجود دارد.

به طور کلی، عدم تحمل سرما می‌تواند به دلایل زیر رخ دهد:

کم خونی: زمانی که تعداد گولبول‌های قرمز خون به حد نصاب لازم نرسد، فرد دچار بی‌اشتهایی و در نتیجه کاهش بافت چربی می‌شود.

کم کاری تیروئید: زمانی که غده تیروئید نتواند به اندازه کافی هورمون تولید کند، سوخت و ساز بدن کاهش می‌یابد و فرد دچار احساس سرمای مضاعف می‌شود.

مشکلات عروقی (عروق خونی): مشکلات عروقی مانند پدیده رینود می‌توانند باعث اختلال در خونرسانی اندام‌های مختلف و در نتیجه احساس سرمای مضاعف شوند.

اختلال در هیپوتالاموس: همانطور که قبلا عنوان شد، مشکل در این قسمت از مغز، می‌تواند منجر به احساس سرمای شدید شود.

فیبرومیالژیا: فیبرومیالژیا باعث ایجاد درد‌های مزمن و ناراحتی در تمام سطوح بدن می‌شود.

آسیب دیدگی پوست: گاهی اوقات آسیب‌های پوستی مانند سرمازدگی، سوختگی و… حتی پس از بهبودی نیز می‌توانند باعث ایجاد مشکل شوند.

بی‌اشتهایی عصبی: این اختلال نوعی اختلال عصبی است که باعث می‌شود فرد هیچ رغبتی به غذا خوردن نداشته باشد و غذای مورد نیاز بدنش را محدود کند. با کاهش بافت چربی و اختلال در عملکرد طبیعی بدن، فرد بیشتر از گذشته دچار احساس سرما می‌شود.

عوامل خطر عدم تحمل سرما

آمار‌ها نشان می‌دهد که زنان بیشتر از مردان دچار عدم تحمل سرما می‌شوند. همچنین، کم بودن میزان بافت چربی بدن نیز می‌تواند تحمل نسبت به سرما را کاهش دهد.

از بین تمامی رنج‌های سنی، نوزادان و افراد مسن، بیشتر از سایرین در تنظیم دمای بدنشان مشکل دارند.

علاوه بر این، مشکلات سلامتی که باعث اختلال در متابولیسم، تولید هورمون‌ها یا تولید چربی بدن می‌شوند، می‌توانند فرد را بیشتر از مواقع عادی دچار حساسیت نسبت به سرما نمایند.

علت ناتوانی در تحمل هوای سرد چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اگر به تازگی احساس کرده‌اید که تحملتان نسبت به هوای سرد کاهش یافته و با گذشت زمان، اوضاع بهتر نمی‌شود، باید برای معاینه نزد پزشک مراجعه کنید. پزشک درباره وضعیت سلامتی، سابقه بیماری‌های مختلف و داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید، سوالاتی را مطرح می‌کند و از شما می‌خواهد به طور کامل زمان‌هایی که بیش از مواقع عادی احساس سرما می‌کنید و مناطقی از بدنتان که دچار سرما می‌شوند را شرح دهید.

سوالاتی که ممکن است در جلسه معاینه از شما پرسیده شوند عبارتند از:

  • آیا به بیماری خاصی مبتلا هستید؟
  • آیا از دارو یا مکمل تجویز شده یا بدون نسخه‌ای استفاده می‌کنید؟
  • احساس سرما چه زمانی شروع می‌شود و چه زمانی تمام می‌شود؟
  • آیا احساس می‌کنید با گذشت زمان علائمتان بدتر شده است؟
  • آیا مواقعی وجود داشته که اطرافیانتان احساس سرما نداشته‌اند، اما شما سردتان شده است؟
  • آیا به غیر از احساس سرمای بیش از حد، علائم دیگری را تجربه می‌کنید؟
  • وضعیت تغذیه و رژیم غذایی‌تان به چه صورت است؟
  • آیا به صورت منظم ورزش می‌کنید؟
  • آیا اشتهای کافی برای تمام کردن وعده‌های غذایی را دارید؟
  • و…

ممکن است پس از پاسخ به سوالات و معاینه فیزیکی، پزشک از شما بخواهد برای انجام آزمایش خون و آزمایش سطح هورمون اقدام کنید.

درمان مشکل عدم تحمل هوای سرد

عدم توانایی تحمل سرما، یک بیماری تلقی نمی‌شود؛ بلکه می‌تواند نشانه‌ای از وجود بیماری خاص باشد. بسته به اینکه به دلیل کدام بیماری، دچار عدم تحمل سرما شده‌اید، باید درمانی مطابق با همان را در پیش بگیرید.

تا زمانی که مشکل شما به طور کامل درمان نشده، می‌توانید از راهکارهایی مانند پوشیدن لباس‌های گرم، خودداری از حضور در محیط‌های سرد و افزایش دمای منزل استفاده کنید.

برای درمان مشکلات سلامتی و از بین بردن حساسیت زیاد نسبت به سرما، پزشک راهکار‌های مختلفی را تجویز می‌کند:

کم خونی

در صورتی که حساسیت زیاد نسبت به سرما به دلیل کم خونی باشد، پزشک مصرف منظم قرص‌های مکمل آهن و داشتن رژیم غذایی سرشار از آهن را توصیه می‌کند.

بی‌اشتهایی

در صورتی که بی‌اشتهایی زمینه بیماری نداشته باشد، درمان آن می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد. برای حل مشکل بی‌اشتهایی عصبی، پزشک متخصص راهکارهایی مانند داشتن رژیم غذایی حاوی خوراکی‌های اشتها آور، مشاوره با روانشناس ماهر و کمک گرفتن از گروه‌های حمایتی را توصیه می‌کند.

کم کاری تیروئید

این بیماری با مصرف قرص‌های خوراکی که حاوی هورمون‌های مصنوعی تیروئید هستند، کنترل و درمان می‌شود. درمان این بیماری به صورت مادام العمر است، اما گاهی اوقات بنا به دستور پزشک، دوز داروها تغییر می‌کنند.

مشکلات عروقی

درمان این دسته از مشکلات، بستگی به علت بروزشان دارد. گاهی اوقات این مشکلات با مصرف دارو حل می‌شوند و گاهی اوقات برای درمان، روش جراحی پیشنهاد می‌شود.

اختلال هیپوتالاموس

درمان اختلالات هیپوتالاموس به علت بروزشان بستگی دارد. درمان‌هایی که معمولا برای حل این دسته از اختلالات بکار می‌روند شامل روش‌های جراحی، جایگزینی هورمونی، پرتو درمانی (برای تومور) و یا اقداماتی برای متوقف ساختن خونریزی یا عفونت می‌باشد.

فیبرومیالژیا

این بیماری درمان خاصی ندارد، اما داروهایی برای تسکین و کنترل علائم آن مصرف می‌شوند. گزینه‌های دیگر درمانی شامل درمان شناختی-رفتاری و فیزیوتراپی می‌باشد که توسط متخصصین انجام می‌شوند.

سخن پایانی

عدم تحمل سرما، به شرایطی گفته می‌شود که فرد بنابر دلایل خاصی، بیشتر از سایر افراد نسبت به سرما واکنش نشان می‌دهد. اگر متوجه شده‌اید که بیشتر از سایر همراهان خود، نسبت به سرد بودن هوا اذیت می‌شوید، شاید مشکل خاصی در بدنتان وجود دارد که می‌بایست آن را درمان کنید.

از آنجایی که عدم تحمل سرما بیماری نیست و تنها علائمی از وجود بیماری است، برای حل آن، ابتدا باید مشکل سلامتی را درمان نمایید. این مشکل می‌تواند به دلیل وجود مشکلاتی نظیر بی‌اشتهایی عصبی، کم خونی، کم کاری تیروئید، مشکلات عروقی و فیبرومیالژیا رخ دهد.

بسته به اینکه با کدام بیماری درگیر هستید، روش درمان نیز متفاوت است. با مراجعه به پزشک و متعهد بودن به روند درمان، می‌توانید حساسیت خود نسبت به سرما را کاهش دهید.