سندرم تونل کارپال چیست؟

اگر چند وقتی است که در دست یا بازوهایتان احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی می کنید و این حس برای چندین ماه است که ادامه داشته یا با مرور زمان بدتر می شود، ممکن است به « سندرم تونل کارپال (CTS)» مبتلا شده باشید.

زمانی که به عصب های دست فشار وارد شود شخص دچار سندرم تونل کارپال می شود. خیلی اوقات این بیماری در نتیجه انجام فعالیت های روزمره زندگی به وجود می آید.

نواختن ساز موسیقی، ساخت صنایع دستی، استفاده از لوازم لرزاننده بدن مانند: مته، تایپ کردن و کار زیاد با رایانه و… می توانند باعث ابتلا به این بیماری شوند. 

معمولا سندرم تونل کارپال به آرامی به وجود می آید و به تدریج بیمار در یک یا هر دو دستش، احساس بی حسی و یا سوزن سوزن شدن می کند که این علائم در نوک انگشتان دست بیشتر احساس می شوند. گاهی اوقات هم بیمار در مچ دستش احساس درد یا ضعف می کند و نمی تواند مانند گذشته از دستش استفاده کند.

اگر مبتلا به سندرم تونل کارپال هستید و بیماری تان هنوز خفیف است، می توانید با تغییر سبک زندگی و مصرف داروهای مناسب علائم آن را کمتر کنید. در دکترچک قصد دارید 9 راه حلی که با انجام آن ها می توانید سندرم تونل کارپال را از بین ببرید، معرفی کنیم. با ما همراه باشید…

1. در حین انجام کارهای تکراری استراحت کنید

ریلکسیشن
در حین انجام کارهای تکراری استراحت کنید

زمانی که مشغول انجام کارهای تکرای هستید (نواختن ساز، تایپ کردن، استفاده از مته دستی و…) وقتتان را طوری تنظیم کنید که هر 15 دقیقه یک بار، دست از کار بکشید و دستتان را مشت کنید. سپس دستتانتان را از هم باز کنید و آن ها را بکشید و مچ دستتان را به آرامی بچرخانید. با این حرکت علاوه بر نرمش، جریان خون را به سمت دستتان هدایت می کنید.

2. مچ بند طبی مخصوص سندرم تونل کارپال ببندید

مچ بند طبی برای سندرم تونل کارپال
مچ بند طبی بپوشید

صاف نگه داشتن مچ دست ممکن است باعث کاهش فشار روی عصب مدیان شود. معمولا علائم سندرم تونل کارپال در شب شدید تر می شود؛ به همین خاطر بهتر است قبل از خواب نیز آن را ببندید. اگر به انجام کارهایی که باعث تشدید سندرم تونل کارپال می شوند عادت دارید بهتر است در هنگام انجام این کارها مچ بند طبی استفاده کنید.

3. فشار را کمتر کنید

اگر مجبور به انجام کارهایی هستید که باعث تشدید علائم این بیماری می شوند، بهتر است در هنگام کار کردن فشار وارده روی دستتان را کمتر کنید یا از ابزاری استفاده کنید که کارتان را ساده تر می کند؛

حتما بخوانید: بی حسی پا از چیست ؟ دلایل بی حسی و راه های درمان سریع

به طور مثال: افرادی که کار نوشتن متن انجام می دهند بهتر است از قلم سبک تر و راحت تر یا افرادی که کار تایپ انجام می دهند، از نرم افزار های تبدیل گفتار به نوشتار استفاده کنند.

4. مچ دستتان را پیچ و تاب ندهید

تا حد امکان از انجام فعالیت هایی که باعث پیچ و تاب خوردن مچ دستتان می شوند خودداری کرده و مچ دستتان را در حالت خنثی نگه دارید.

5- دستتان را گرم نگه دارید

گرم نگه داشتن دست باعث از بین بردن درد و سفتی آن می شود. استفاده از دستکش بدون انگشت یا گرمکن های مخصوص مچ دست را فراموش نکنید!

6. حرکات کششی پنجه دست را انجام دهید

می توانید تمرینات سریع مچ دست را در هر جایی انجام دهید؛ مثلا: زمانی که در فروشگاه یا در حل قدم زدن هستید دستانتان را مشت کنید و سپس انگشتانتان را کاملا باز کنید. در هر بار تمرین می توانید این کار را 5 تا 10 بار تکرار کنید.

7. هر زمان که توانستید دستانتان را به سمت بالا ببرید

استراحت
هر زمان که توانستید دستانتان را به سمت بالا ببرید

در صورتی که به علت بارداری، شکستگی یا سایر مشکلاتی که باعث احتباس مایعات در مفاصل می شوند، دچار سندرم تونل کارپال شده اید، این حرکت برایتان بسیار مناسب و موثر است.

8. مصرف داروهای بدون نسخه

در اکثر مواقع مصرف داروهای ضد درد، مانند: آسپرین و ایبوپروفن می تواند تا حد زیادی علائم این بیماری را کمتر کنند. یکی از فواید این دارو ها این است که علاوه بر از بین بردن درد، باعث کاهش التهاب مفاصل می شوند؛ البته اگر بیماری زمینه ای دارید بهتر است قبل از مصرف این داروها با پزشکتان مشورت کنید.

9. از پماد های مخصوصی که برای کاهش درد سندرم تونل کارپال ساخته شده اند استفاده کنید

محققان پس از تحقیقات زیاد دریافته اند که منتول موضعی برای کاهش علائم سندرم تونل کارپال بسیار مفید است. در حال حاضر پماد های زیادی ساخته شده است که حاوی این ماده هستند. اگر می خواهید چنین محصولاتی را تهیه کنید قبل از آن درباره نحوه و مقدار مصرف با پزشکتان مشورت کنید و حتماً دستورالعمل های درون بسته را مطالعه کنید.

حتما بخوانید: علت بی حسی دست ها چیست ؟ چگونه درمان می شود ؟

اگر استفاده از این روش ها تاثیری در کاهش علائم تان نداشتند، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید تا برای آرام کردن درد و علائمتان تمرینات و درمان های پیشرفته تری معرفی کند.

درمان های معمول برای کاهش علائم سندرم تونل کارپال

اگر شخصی مبتلا به سندرم تونل کارپال پیشرفته و شدید باشد، پزشک از درمان های جدی تری برای درمان او استفاده می کند.

بعضی مواقع پزشک برای کاهش درد و التهاب داروهای حاوی «کورتیکواستروئید» را توصیه می کند. این داروها تورم و فشاری که به عصب مدیان وارد می شود را کاهش می دهند.

تزریق این دارو ها مؤثرتر از مصرف نوع خوراکی آن است. در صورتی که سندرم تونل کارپال در اثر ابتلا به بیماری های التهابی مانند: آرتریت روماتوئید و … ایجاد شده باشد، استفاده از این روش درمانی بسیار موثر است.

جراحی برای درمان سندرم تونل کارپال پیشرفته
جراحی برای درمان سندرم تونل کارپال پیشرفته

گاهی اوقات پزشک برای کاهش فشاری که بر روی عصب قرار دارد، روش جراحی را توصیه می کند. در جراحی یک یا دو برش در ناحیه آسیب دیده ایجاد می کنند و سپس رباط درگیر را برش می دهند. در نهایت رباط برش داده شده رشد می کند و فضای بیشتری به عصب می دهد.

در صورتی سندرم تونل کارپال خیلی شدید باشد، ممکن است حتی جراحی هم باعث از بین بردن تمام علائم نشود؛ اما باعث می شود درد و ناراحتی تان کاهش یافته و آسیب کمتری به اعصابتان وارد شود.

سخن آخر

سندرم تونل کارپال می تواند زندگی شما را مختل کند و شما را از انجام کارهای روزانه تان باز دارد. در صورتی که چند وقت است که علائم آن را مشاهده می کنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا شما را در مورد راه های کمتر کردن درد و فشار بر روی دست راهنمایی کند.

اگر روش های درمان خانگی موثر نبودند، بهتر است در مورد سایر روش های درمانی برای درمان این سندرم آگاهی داشته باشید. تزریق کورتیکواستروئید یا جراحی دو مورد از این روش هاست.

فراموش نکنید که هر چه تشخیص و درمان را زودتر انجام دهید، راحت تر می توانید این مشکل را حل کنید و در نتیجه آسیب کمتری به اعصابتان وارد می شود!  

منبع