لرزش غیر ارادی پا یک تجربه آزار دهنده است که باعث تنش عضلاتی و ایجاد مشکل در راه رفتن می شود. عوامل بسیاری در بروز این وضعیت نقش دارند، از ابتلا به سندرم پای بی قرار گرفته تا بیماری های جدی تر مثل زوال عقل.

صرفا با توجه به علائم نمی توان دلیل لرزش غیر ارادی پا را تشخص داد. به همین خاطر، افرادی که با این مشکل مواجه هستند باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.

در این مقاله از سایت دکتر چک به 10 دلیل رایج برای لرزش غیر ارادی پا اشاره می کنیم.

دلایل لرزش غیر ارادی پا

10 دلیل در لرزش غیر ارادی پا نقش دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

1. لرزش

لرزش نوعی انقباض غیر ارادی عضلات است. این انقباض ها دارای ریتم خاصی هستند و از این رو، فرد با لرزش ماهیچه مواجه می شود.

فردی که دچار لرزش پا می شود، در کنار لرزش پا احساس می کند که یک ماهیچه یا گروهی از ماهیچه هایش منقبض شده و از کنترل خارج می شوند. لرزش برای مدت چندین دقیقه ادامه پیدا کرده یا ممکن است به خودی خود از بین برود.

بیماری های متعددی باعث لرزش پا می شود که اغلب بیماری هایی که به سیستم عصب شناختی بدن صدمه می زنند، مانند ام اس، سکته، آسیب مغزی و تومورهای آسیب زننده به مغز که در این وضعیت نقش دارند.

مشکلات کلیوی و کبدی هم باعث لرزش می شود.

یک نوع لرزش نادر وجود دارد که بیشتر پاها را تحت تاثیر خود قرار می دهد و به آن لرزش اولیه وابسته به وضعیت گفته می شود. بیمارانی که به این بیماری مبتلا هستند، وقتی که ایستاده اند، ناگهان دچار لرزش پا می شوند.

با مصرف داروهای خاص می توان این علائم را درمان کرد.

2. ابتلا به سندرم پای بی قرار

شاید فکر کنید که سندرم پای بی قرار با لرزش پا مشابه است چرا که بیماران مبتلا به هر دو عارضه، تمایل غیرقابل کنترلی به تکان دادن پاهای خود دارند.

باید توجه داشته باشید که در عارضه لرزش، فرد هیچ کنترلی بر لرزش پاهای خود ندارد اما سندرم پای بی قرار باعث بروز حرکات ارادی در پا می شود که احساس ناراحتی عامل بروز این حرکات است. اگر این بیماران پاهای خودشان را تکان ندهند، احساس سوزش کرده و احساس می کنند که پاهایشان صدمه می بیند.

سندرم پای بی قرار بیشتر شب ها به سراغ بیمار می آید و بیشتر در میان خانم های باردار، افرادی که میزان مواد مغذی در بدن آن ها کم شده است و هر فردی که بیماری هایی مثل دیابت به اعصاب شان صدمه زده است، رایج است.

پزشکان دقیقا دلیل ابتلا به سندرم پای بی قرار را نمی دادند اما احتمال می دهند که یک بیماری دیگر در این سندرم نقش دارد و با درمان آن بیماری می توان این سندرم را هم درمان کرد.

3. تاردیو دیسکینزی

بعضی از داروهایی که بیماران برای درمان مشکلات معده روده ای و روحی روانی استفاده می کنند، باعث می شود که به سندرمی به نام تاردیو دیسکینزی مبتلا شوند. در نتیجه ابتلا به این سندرم حرکتی غیر ارادی، فرد به طور غیر ارادی بیشتر قسمت های بدن خود از جمله لب ها، صورت و پاها را تکان می دهد.

علاوه بر این، داروهایی که نحوه عکس العمل نشان دادن بدن نسبت به دوپامین – انتقال دهنده عصبی که بر روی حرکات اثر می گذارد – را تغییر می دهند هم باعث می شوند بیمار به این سندرم مبتلا شود.

معمولا فقط با توقف مصرف دارویی که باعث بروز مشکل شده است و استفاده از دارویی دیگر می توان این سندرم را درمان کرد.

4. اضطراب

اضطراب برای مدت کوتاهی باعث لرزش بدن می شود و با برطرف شدن عامل اضطراب، لرزش هم از بین می رود. البته افرادی که به اضطراب مزمن مبتلا هستند، لرزش غیر ارادی و مزمن را تجربه می کنند.

با تمرکز برای برطرف کردن عامل اضطراب آور می توان این لرزش را برطرف کرد.

می توانید مدیتیشن، مصرف دارو، تراپی و ورزش را هم برای کاهش اضطراب در خود امتحان کنید.

5. داروهای محرک

داروهای محرک باعث افزایش فعالیت در سیستم عصبی می شوند. داروهای محرک شامل داروهای تجویزی مثل آدرال و ریتالین، همین طور داروهای غیرقانونی کوکائین و شیشه می شوند.

مصرف این داروها مساوی با لرزش در پاها، دست ها یا انگشتان پا است که در بیشتر مواقع، با توقف مصرف این داروها، لرزش هم از میان می رود.

6. مصرف مشروبات الکلی

استعمال غلط مشروبات الکلی و ترک مصرف آن ها باعث بروز تغییر در نحوه رفتار مغز و سیستم عصبی شده و فرد دچار لرزش می شود.

گاهی اوقات این لرزش همیشگی خواهد بود اما در موارد دیگر، علی الخصوص وقتی که فرد در حال ترک مشروبات الکلی است، لرزش پا را به صورت موقت تجربه می کند.

7. نوروپاتی

نوروپاتی به نوعی آسیب عصبی گفته می شود که باعث بروز حس سوزن سوزن شدن غیرمعمول یا درد در دست و پاها می شود. گاهی اوقات، این عارضه در قسمت دست ها یا پاها پیشرفت کرده و در نتیجه آن، فرد با لرزش یا دیگر حرکات غیرطبیعی مواجه می شود.

دیابت، شایع ترین دلیل ابتلا به نوروپاتی است؛ علی الخصوص در بیمارانی که سطح گلوکوز خون در آن ها کنترل نشده است.

برای درمان نوروپاتی، باید عامل اصلی شناسایی و درمان شود. اگر افراد دیابتی به نوروپاتی مبتلا شوند، نشان می دهند که درمان بی تاثیر بوده است.

8. زوال عقل

زوال عقل چیزی فراتر از از دست دادن حافظه بوده و نوعی آسیب مغزی پیشرونده است که بر هر جنبه از فعالیت مغزی فرد، از جمله حرکت، تاثیر مخرب می گذارد.

بیمارانی که به زوال عقل مبتلا می شوند، لرزش های غیرمعمول در قسمت پاها یا دست های خود را تجربه می کنند.

در حال حاضر، هیچ راهکاری برای درمان زوال عقل وجود ندارد اما با مصرف دارو و کار درمانی می توان علائم ناشی از این بیماری، مثل لرزش را درمان کرد.

9. پر کاری غده تیروئید

تیروئید غده ای در بدن است که نقش کلیدی در متابولیسم، سطح فعالیت و دیگر عملکردهای مهم در بدن را بر عهده دارد.

افرادی که به پر کاری غده تیروئید مبتلا هستند، انقباض های ماهیچه، لرزش دست یا پاها، اضطراب، ناآرامی و کاهش وزن غیرقابل توضیح را تجربه می کنند.

در بیشتر مواقع، بیماری های پنهان مثل بیماری گریوز باعث پر کاری غده تیروئید می شوند.

مصرف یک سری از داروها مثل مسدود کنندگان بتا و داروهای ضدتیروئید باعث بهبود علائم می شوند.

10. بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون به سیستم عصبی مربوط می شود و بر مغز و اعصاب تاثیر می گذارد که در نتیجه ابتلا به آن، بیمار با لرزش و دیگر حرکات کنترل نشده مواجه می شود. شدت این حرکات به مرور زمان بدتر می شود.

بیشتر متخصصان بر این باور هستند که نبود انتقال دهنده ها در سیستم عصب شناختی عامل ابتلا به بیماری پارکینسون است.

لرزش اولین نشانه در این بیماران است. در حال حاضر، هیچ راهکاری برای درمان قطعی این وضعیت وجود ندارد اما با یک سری از داروها می توان سرعت روند پیشرفت بیماری را کاهش داد.