محققان به افرادی که در معرض ابتلا به دیابت نوع دو قرار دارند، توصیه می کنند هر چه زودتر نمک را کنار بگذارند.

تا پیش از این تصور بر این بود که این بیماران نباید خیلی سراغ قند و شکر بروند؛ این در حالی است که گروهی از محققان در جدیدترین مطالعات خود به این نتیجه رسیده اند که مصرف زیاد و مداوم نمک هم برای این گروه ممنوع است.

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، دکتر لو کی، “تا قبل از انجام این مطالعه هم می دانستیم که اگر نمک کمتر مصرف کنیم، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا هم کم می شود؛ اما اولین بار است که ثابت می کنیم برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو، باید نمک هم کمتر مصرف شود.”

نمک و دیابت؛ درباره مطالعه

محققان برای این که وجود این رابطه را بهتر متوجه شوند، از بیش از 400.000 بزرگسال که در بیوبانک انگلستان ثبت نام کرده بودند، سوالاتی درباره میزان نمک مصرفی شان پرسیدند.

محققان تقریبا 12 سال شرکت کنندگان را زیر نظر داشتند و متوجه شدند که بیش از 13.000 نفر از آن ها به دیابت نوع 2 مبتلا شده اند.

نمک و دیابت

یافته های مطالعه

بر اساس یافته های مطالعه، شرکت کنندگانی که “گاهی اوقات،” “معمولا” یا “همیشه” نمک مصرف می کردند در مقایسه با آن هایی که “اصلا” یا “به ندرت” نمک مصرف می کردند، به طور جداگانه 13 درصد، 20 درصد و 39 درصد بیشتر در معرض ابتلا به این نوع دیابت قرار داشتند.

محققان می گویند اطلاعات دقیقی در دست ندارند که نشان دهد چرا مصرف زیاد نمک این تاثیر را روی بدن می گذارد.

اما نویسنده ارشد مطالعه بر این باور است که مصرف نمک باعث می شود اشتها زیاد شود؛ همین مسئله هم شانس بروز فاکتورهای خطرناک مثل چاقی مفرط و التهاب کل بدن را بیشتر می کند.

محققان در این مطالعه به یک رابطه مستقیم بین مصرف منظم نمک و شاخص توده بدنی بالاتر و نسبت بیشتر بیشتر دور کمر به ران پا پی بردند.

آن ها می گویند که در ادامه باید شرکت کنندگان را در آزمایشگاه زیر نظر داشته باشیم تا ببینیم چقدر نمک مصرف کرده و چه عواقب خطرناکی برایشان دارد.

این پروفسور به مردم توصیه می کند که غذاهای مورد علاقه تان را با جایگزین های کم سدیم مزه دار کنید؛ سعی کنید کمتر نمک مصرف کرده تا احتمال ابتلا به این نوع دیابت کمتر شود.

این توصیه ای بی نظیر برای افرادی است که بیشتر در خطر ابتلا به دیابت نوع دو قرار دارند؛ از جمله آن هایی که پیش دیابت داشته، سابقه ابتلا به دیابت بارداری دارند یا سبک زندگی شان کاملا بی تحرک است (در طول هفته کمتر از سه بار فعالیت بدنی دارند).

اگر اضافه وزن دارید، 45 سال یا بیشتر سن تان است یا سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت دارید، این بیماری یک ریسک جدی تر برایتان محسوب می شود.