به تازگی مطالعه ای منتشر شده است که به طور گسترده به بررسی تاثیر فیتونوترینت ها بر چاقی مفرط می پردازد.

چاقی مفرط؛ پیش زمینه

چاقی مفرط در اصل یک بیماری متابولیک است که حاصل تعاملات پیچیده میان فاکتورهای ژنتیکی، محیطی و سبک زندگی است. به فردی که شاخص توده بدنی او بیشتر از 30 باشد، گفته می شود به چاقی مفرط مبتلا است. تعداد افراد مبتلا به این عارضه در سراسر جهان در حال افزایش است.

چاقی مفرط خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی عروقی، اختلالات عصبی و یک سری از بیماری های خاص مثل سرطان سینه، سرطان کبد، سرطان لوزالمعده یا پانکراس، کلیه، کیسه صفرا و سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.

فیتونوترینت ها در اکثر رژیم های غذایی مانند رژیم مدیترانه ای، رژیم غذایی نوردیک، رژیم آسیایی و رژیم غذایی دش وجود دارد. این ترکیبات به عنوان سلاح های سری در مبارزه با چاقی شناخته شده است. البته میزان دسترسی دستگاه ها و سیستم های داخل بدن به این ترکیبات به فاکتورهای زیادی بستگی دارد؛ از جمله فرایندهای هضم و گوارش غذا، مصرف ترکیبات دیگر و روش های پخت و پز.

آیا فیتونوترینت ها راز مبارزه با چاقی مفرط هستند؟

تاثیر فیتونوترینت ها بر چاقی مفرط

صرفا به این خاطر که انسان ها در برابر عوارض جانبی شدید ناشی از مصرف داروهای درمان چاقی در امان باشند، پزشکان روش درمان با رژیم غذایی را پیش گرفته اند.

فیتونوترینت ها شامل پلی فنول ها، فلوریزین، گالیک اسید، رزوراترول و کوئرستین، آلکالوئید، ترپنوئید و آنتوسیانین می شوند.

پلی فنول ها

مقدار بسیار زیادی پلی فنول در سبزیجات وجود دارد. این ترکیبات با تنظیم روند سوخت و ساز لیپید، کاهش اشتها و افزایش سوخت و ساز انرژی به درمان چاقی مفرط کمک می کنند.

فلوریزین

یکی دیگر از فیتونوترینت ها، فلوریزین است که در میوه سیب وجود دارد. پزشکان از این ترکیب در کنار روش های دیگر برای جلوگیری از افزایش وزن استفاده می کنند. به لطف این نوع فتونوترینت، ترکیب میکروبیوم و باکتری های روده به هم نخورده و فرد چاق نمی شود.

گالیک اسید: یک فیتونوترینت موثر

گالیک اسید یک نوع فنولیک اسید است که در میوه و سبزیجات وجود دارد. شواهد نشان می دهند گالیک اسید با فعال سازی یک مسیر جلوی انباشته شدن چربی را می گیرید.

رزوراترول و کوئرستین

دانشمندان می گویند ترکیب رزوراترول و کوئرستین جلوی افزایش وزن را گرفته و اندازه یاخته چربی را کاهش می دهد. این ترکیب فیتونوترینت مانع از ایجاد التهاب کل بدن به خاطر تبعیت از رژیم های غذایی غلط می شود.

آلکالوئید

آلکالوئید به ترکیبات حاوی نیتروژن گفته می شود که زیرمجموعه های زیادی دارند. این نوع فیتونوترینت با کاهش اشتها و افزایش چربی سوزی به کاهش وزن کمک می کند.

ترپنوئید

ترپنوئید به مقدار فراوان در روغن های ضروری یافت شده و به لاغر شدن کمک می کند.

فیتونوترینت آنتوسیانین

آنتوسیانین یک نوع رنگدانه گیاهی با خواص ضدالتهاب و ضد چاقی است. شواهد نشان می دهند این نوع رنگدانه می تواند باکتری های بیماری زا در روده را نابود کرده، جلوی انباشته شدن بافت چربی را گرفته و مانع از تشدید بیماری چاقی مفرط شود.