محققان در جدیدترین مطالعات خود به پیشرفت هایی در درمان میگرن رسیده اند. آن ها به نقش آنتاگونیست های گیرنده پپتید مرتبط با ژن کلسی تونین (CGRP) در درمان این عارضه اشاره می کنند.

سپس در ادامه نیز به نقش رژیم های غذایی، مثل رژیم کتوژنیک در کنترل این عارضه اشاره می کنند. یافته های آن ها نشان می دهد که آنتاگونیست های گیرنده پپتید مرتبط با ژن کلسی تونین وقتی که با رژیم غذایی و فعالیت بدنی ترکیب شوند، بیمار روزهای بیشتری در ماه از دست این عارضه راحت خواهد بود.

میگرن؛ پیش زمینه

میگرن به گروهی از عارضه های نورولوژیکی مزمن گفته می شود که شروع حملات درد در یک طرف سر از نشانه های آن است. معمولا میگرن با حالت تهوع و افزایش حساسیت نسبت به نور و صدا همراه است.

معمولا نوجوانان این حملات را تجربه می کنند. این عارضه یک تهدید جدی برای افراد 50 ساله حساب نمی شود. بیشتر خانم ها دچار این عارضه می شوند. علاوه بر این، مدت زمان حملات و شدت علائم هم در خانم ها بیشتر است. این بیماران معمولا بر حرکات خود کنترل نداشته و نمی توانند راحت صحبت کنند.

در حال حاضر، هیچ راهی برای درمان قطعی این عارضه وجود ندارد و روش های کنونی هم فقط بر کنترل علائم و شدت حملات متمرکز هستند.

میگرن و رژیم غذایی

روش های فعلی درمان میگرن

معمولا از داروها برای کاهش حملات این عارضه استفاده می شود. مثلا اگر میگرن از عوارض جانبی بیماری قلبی باشد، از داروهای مسدود کننده بتا برای درمان این مشکل استفاده می شود.

برای درمان این حملات با توجه شدت حملات هم داروهای مسکن (مثل ایبوپروفن) تجویز می شود.

درباره مطالعه

محققان در مطالعات قبلی به نقش آنتاگونیست های گیرنده پپتید مرتبط با ژن کلسی تونین در پاتولوژی میگرن پی بردند. به همین خاطر هم مدتی قبل محققان دست به کار شده و یک سری داروی جدید هم تولید کردند.

اولین آنتاگونیست های گیرنده پپتید مرتبط با ژن کلسی تونین که برای درمان میگرن تولید شد، اولسگپتانت بود. سپس داروی تلکاژپانت با هدف جایگزینی با داروی اولسگپتانت تولید شد.

متاسفانه این داروها عوارض جانبی قابل توجهی داشته و باعث بروز سردردهای خفیف تر مشابه با میگرن در بیماران می شود.

اما محققان در این مطالعه توانستند پادتن های مونوکلونال ضد آنتاگونیست های گیرنده پپتید مرتبط با ژن کلسی تونین تولید کنند که هم بی خطر هستند و هم عارضه جانبی ندارند.

به گفته محققان، پادتن تراپی مونوکلونال تا 50 درصد تعداد حملات میگرن و شدت آن ها را کم می کند.

آیا الگوی غذایی باعث درمان میگرن می شود؟

به گفته محققان، الگوی غذایی رابطه قدرتمندی با انواع میگرن دارد؛ به این صورت که بعضی از خوراکی ها و رژیم های غذایی ریسک بروز میگرن را زیاد کرده اما بعضی دیگر تعداد حملات را کم می کنند.

به عنوان مثال، زیاده روی در مصرف قهوه باعث افزایش حملات میگرن می شود. از طرف مقابل، مصرف کنترل شده این ترکیب بهترین روش طبیعی برای مدیریت حملات این عارضه است.

نتیجه گیری

به گفته محققان، پادتن های مونوکلونال ضد آنتاگونیست های گیرنده پپتید مرتبط با ژن کلسی تونین در کنار رژیم های غذایی، کیفیت زندگی بیماران مبتلا به میگرن را افزایش می دهند.