مطالعه جدیدی انجام شده است که نشان می دهد اگر در دوران جوانی به سلامت قلب خود اهمیت دهید و برای درمان بیماری قلبی اقدام کنید، چندین دهه بعد از ابتلا به زوال عقل در امان خواهید ماند.

بیماری قلبی و زوال عقل؛ درباره مطالعه

محققان چینی به منظور انجام این مطالعه، اطلاعات بیش از 450.000 بزرگسال انگلیسی را بررسی کردند. آن ها داده های موجود در پایگاه داده بیوبانک انگلیس را بررسی کردند. بعلاوه، سوابق پزشکی صدها هزار انگلیسی که در زمان ثبت نام در این پایگاه داده به طور متوسط 57 سال سن داشتند را هم تحلیل کردند.

حدود 12 درصد از شرکت کنندگان در زمان ثبت نام، بیماری قلبی داشتند. سپس محققان داده های افرادی که در بازه 13 ساله اخیر دچار بیماری قلبی و زوال عقل شده بودند را هم بررسی کردند.

بیماری قلبی و زوال عقل

یافته های مطالعه

بر اساس یافته های محققان، بیماران قلبی در مقایسه با افراد سالم، با سرعت زیاد (افزایش 36 درصدی) در حال ابتلا به زوال عقل هستند.

ریسک بروز زوال عقل عروقی (که جریان خون در مغز را کاهش می دهد) در بییماری قلبی تا 78 درصد بیشتر است؛ علاوه بر این، بیماری قلبی تا 13 درصد خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را هم بیشتر می کند.

آن ها به این نتیجه رسیدند که افرادی که قبل از سن 45 سالگی دچار مشکل قلبی عروقی بودند، در مقایسه با آن هایی که از نظر سلامت قلب در وضعیت بهتری بودند، خطر ابتلا به زوال عقل در سال های پیش رو تا 25 درصد بیشتر آن ها را تهدید می کند.

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، “مسئله ای که خیلی ما را شگفت زده کرد، وجود ارتباط خطی میان سن شروع بیماری قلبی کرونری و ابتلا به زوال عقل است. این یافته ها نشان می دهند که ابتلای زود هنگام به بیماری قلبی، تاثیر ویرانگری بر سلامت مغز انسان می گذارد.”

اگر فرد در دوره جوانی – یا قبل از 45 سالگی – به بیماری قلبی مبتلا شود، ریسک ابتلا به زوال عقل تا 25 درصد بیشتر او بیشتر می شود.

به طور کلی، هر چقدر فرد در سنین کمتری به بیماری قلبی دچار شود، احتمال ابتلا به زوال عقلی در او بیشتر می شود.

چندین سال است که دانشمندان و پزشکان از این مسئله مطلع هستند که ابتلا به بیماری قلبی تهدیدی بر سلامت مغز است؛ به این صورت که جریان خون در مغز را کاهش داده و حتی زمینه برای سکته قلبی را هم فراهم می کند.

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، “پزشکان باید توجه ویژه ای به افرادی داشته باشند که در سنین کم دچار عارضه قلبی می شوند. بعلاوه، فورا برای درمان این گروه باید اقدام شود.”

محققان در پایان خاطر نشان می شوند که این مطالعه بر روی داده های قدیمی انجام شده است؛ پس نمی توان به یک رابطه علت و معلول رسید.