محققان در دانشگاه ویسکانسین مدیسون در آخرین مطالعه خود به ابعاد جدیدی از بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون و سلول های مغزی پی بردند.

آن ها یک نوع پروتئین را شناسایی کردند که کلید تولید یک نوع سلول مغزی است. تصور می شود این سلول مغزی در اختلال ها و بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون نقش دارد.

سپس آن ها از یافته های خود استفاده کرده و برای اولین بار توانستند زمینه برای تولید نورون ها از سلول های بنیادی را فراهم کنند.

سلول های مغزی به دست آمده از سلول های بنیادی و درمان پارکینسون و آلزایمر؛ پیش زمینه

نورون های نوراپی نفرین به دست آمده از سلول های بنیادی در قسمتی از مغز به نام لوکوس سیرولئوس وجود دارند که با کمک آن ها می توان بر روی بسیاری از بیماری های روانشناختی و تحلیل برنده اعصاب مطالعه کرد. علاوه بر این، دانشمندان از این طریق می توانند روش های جدیدی برای درمان آن ها ارائه دهند.

نورون های نوراپی نفرین موجود در لوکوس سرولئوس مسئول تنظیم ضربان قلب، فشار خون، کبود شدگی، حافظه، حواس و بروز واکنش های “مبارزه یا فرار” هستند. حدود 50.000 نورون در مغز پسین قرار دارد؛ یعنی جایی که لوکوس سرولئوس قرار گرفته است. نورون های نوراپی نفرین نیز خودشان را از این قسمت به تمام قسمت های مغز و نخاع می رسانند.

به گفته دستیار پروفسور مطالعه، “ما برای این که بتوانیم به زندگی خود ادامه دهیم، به نورون های نوراپی نفرین موجود در لوکوس سرولئوس نیاز داریم. می توانیم به این ها مرکز زندگی بگوییم. در صورتی که این سلول های عصبی وجود نداشته باشند، ما هم وجود نخواهیم داشت.”

سلول های مغزی به دست آمده از سلول های بنیادی و درمان پارکینسون و آلزایمر

درباره مطالعه

نورون های گفته شده، نقش های زیادی در بیماری های روانشناختی و تحلیل برنده اعصاب هم دارند که البته هنوز مشخص نشده است. زمانی که فرد به بیماری هایی مثل آلزایمر و پارکینسون مبتلا می شود، از همان مراحل اولیه نورون ها تحلیل می روند.

محققان توانستند یک پروتئین جدید به نام ACTIVIN-A را شناسایی کنند؛ این پروتئین متعلق به خانواده ای از فاکتورهای رشد است. علاوه بر این، این پروتئین در تنظیم نورون های جدید تولید شده در نورون های نوراپی نفرین مغز انسان نقش مهمی دارد.

یافته های مطالعه

دانشمندان به منظور تولید نورون های نوراپی نفرین موجود در لوکوس سرولئوس، سلول های بنیادی پرتوان انسانی را به سلول هایی از مغز پسین تبدیل کردند. سپس از پروتئین ACTIVIN-A و مجموعه ای از سیگنال های دیگر استفاده کرده تا کار تولید تکمیل شود.

بعد از این که تبدیل تمام شد، دقیقا همان خصوصیات نورون های نوراپی نفرین در مغز انسان در این سلول ها مشاهده شد و توانستند انتقال دهنده های عصبی نوراپی نفرین را تولید کنند.

از سلول های جدید به عنوان مدل هایی برای بیماری در انسان ها می توان استفاده کرد. دانشمندان با کمک آن ها می توانند داروهای جدید تولید کنند. علاوه بر این، حالا دانشمندان می توانند مطالعات خود را ادامه داده و جواب این سوال را پیدا کنند که چرا در بیماری های تحلیل برنده اعصاب، سلول های موجود در لوکوس سیرولئوس اینقدر زود نابود می شوند.