حتما پیش خودتان می گویید میانسالی دیگر خیلی برای فکر کردن به سلامت مغز دیر شده است؛ اما باید بگوییم که اشتباه می کنید.

بر اساس یافته های یک مطالعه جدید، خانم هایی که از رژیم غذایی دش برای کاهش فشار خون تبعیت می کنند، تا 17 درصد کمتر در معرض تجربه از دست دادن حافظه و مشاهده علائم دیگر زوال عقل قرار دارند.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، یو چن، “مشاهده اختلال در عملکرد روزانه از اولین علائم بروز اختلالات عصب شناختی مانند بیماری آلزایمر هستند.”

وی در ادامه می گوید، “ما بیش از 30 سال مشغول بررسی این موضوع بودیم و به این نتیجه رسیدیم که خانم ها هر چقدر در دوران میانسالی سفت و سخت تر از رژیم غذایی دش تبعیت کنند، در سال های پیش رو کمتر مشکلات شناختی را تجربه می کنند.”

در سال 2022، بیش از 6.5 میلیون آمریکایی مبتلا به بیماری آلزایمر شناسایی شده است؛ پیش بینی می شود این رقم تا سال 2060 دو برابر شود.

دو سوم از این افراد را خانم ها تشکیل می دهند؛ آلزایمر در اصل رایج ترین نوع زوال عقل است.

سلامت مغز و مشکلات شناختی

سلامت مغز و مشکلات شناختی؛ درباره مطالعه

مطالعات نشان داده اند که بالا بودن فشار خون به ویژه در دوران میانسالی، یک فاکتور خطرناک در افت قدرت شناختی و زوال عقل محسوب می شود.

در رژیم غذایی دش بر مصرف خوراکی های گیاهی سرشار از پتاسیم، کلسیم و منیزیم تاکید می شود. میزان چربی اشباع شده، کلسترول، نمک و قند مصرفی در این رژیم بسیار محدود است.

دانشمندان به منظور بررسی تاثیر این رژیم غذایی، اطلاعات بیش از 5.100 خانم را مطالعه کردند. محققان می خواستند درباره تاثیر سبک زندگی و فاکتورهای دیگر در ابتلا به بیماری سرطان و سایر بیماری های شناختی تحقیق کنند.

شرکت کنندگان در سال های 1985 تا 1991 پرسش نامه های طراحی شده را تکمیل کردند؛ آن زمان سن شرکت کنندگان 49 سال بود.

یافته های مطالعه

حدود 33 درصد از آن ها گفتند دچار مشکلات شناختی نشده اند. اما احتمال تجربه دو اختلال شناختی در میان آن هایی که به رژیم دش پایبند بودند، تا 17 درصد کمتر شده بود.

محققان می گویند داده های ما نشان می دهند که در دوران میانسالی باید از یک رژیم غذایی سالم پیروی شود تا در سنین بالاتر به بیماری های شناختی مبتلا نشوید. بنابراین، تبعیت از این رژیم غذایی نه تنها جلوی افزایش فشار خون را می گیرد، بلکه به سلامت مغز نیز کمک می کند.

آن ها در پایان خاطر نشان کردند که باید مطالعات بیشتری در این زمینه صورت گرفته و صحت این یافته ها در گروه های مختلف نیز بررسی شود.