در جایی خواندم که نوشته شده بود مصرف ویتامین D و کلسیم عملا از بروز پوکی استخوان پیشگیری نمی کند. شما چه ویتامین دیگری را پیشنهاد می کنید؟

پیشنهاد ما این است که هرگز مصرف ویتامین D و کلسیم را متوقف نکنید چرا که همچنان از جمله بهترین گزینه های موجود برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان می باشند. در ادامه این مقاله از سایت دکتر چک بیشتر به این مطلب می پردازیم.

کلسیم و ویتامین دی برای پوکی استخوان

حتما شما هم نتایج مطالعه چینی منتشر شده در اواخر سال 2017 را مطالعه کرده اید که در آن گفته شده بود هیچ ارتباطی میان شکستگی استخوان، ران، ستون فقرات یا دیگر قسمت های بدن در میان افرادی که ویتامین D و کلسیم را مصرف کرده بودند در مقایسه با افرادی که مصرف نکرده بودند، وجود ندارد. دانشمندان پس از بررسی اطلاعات به دست آمده از 33 آزمایش تصادفی و کنترل شده با دارونما که داده های 51.145 فرد را در بر می گرفت، به این نتیجه رسیدند. در برخی از این مطالعات بر روی هر دو مکمل و در برخی دیگر تنها بر یکی از آن ها تاکید شد.

مدت زمان طولانی است که گفته می شود برای پیشگیری از شکستگی استخوان ها به دلیل پوکی استخوان باید از ترکیب ویتامین D و کلسیم استفاده کنید. پوکی استخوان نوعی عارضه مرتبط با سن است که در نتیجه آن فرد حجم استخوان خود را از دست می دهد؛ این اتفاق زمانی پیش می آید که میزان استخوان از دست رفته بیشتر از استخوان ترمیم شده باشد. این مطالعه چینی اولین مورد انجام شده در این زمینه نیست که شک و تردید نسبت به مصرف ویتامین D  و کلسیم به منظور پیشگیری از بروز پوکی استخوان را ایجاد می کند. البته مطالعات دیگری هم منتشر شده که مصرف این مکمل ها را پیشنهاد می کنند.

توصیه می شود که هر فرد روزانه میزان 2000IU  از ویتامین D را مصرف کند؛ نه تنها به این خاطر که با مصرف این ویتامین بدن راحت تر می تواند کلیسم مورد نظر خود را جذب کرده و استخوان سازی را تقویت کند بلکه مزایای بسیار زیاد دیگری نیز برای سلامتی دارد. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرد، از بدن در برابر ابتلا به برخی از بیماری های خطرناک مثل راشیتیسم و نرمی استخوان، فشار خون بالا، پسوریازیس، مالتیپل اسکروزیس و آرتریت رماتیسم محافظت می کند. علاوه بر این، نقش بسزایی در دفاع از بدن در برابر ابتلا به سرطان دارد. (در مطالعات انجام شده نوعی ارتباط میان کمبود میزان ویتامین D  در بدن و هجده نمونه سرطان یافت شده است).

برای این که همواره سلامت استخوان های خود را تضمین کنید، عصب و ماهیچه ها به خوبی وظایف خود را انجام دهنده و در کل از سلامت قلبی عروقی بالایی برخوردار شوید، باید به میزان کافی کلسیم مصرف کنید. باید این نکته ذکر شود که کلسیم نقش قابل توجهی در حفظ فشار خون نرمال، تنظیم لخته شدگی خون داشته و از بروز سرطان مجرای گوارشی پیشگیری می کند. گفته می شود که مصرف این کلسیم باعث بهبود خلق و خوی و میل به غذا شده و درد، سفتی و نفخ همراه با سندرم پیش از قائدگی (PMS) را کاهش می دهد.

کلسیم در منابع لبنی مثل محصولات لبنی ارگانیک و با کیفیت بالا مثل ماست و شیر، ماهی ساردین، سبزیجات تیره رنگ مثل برگ کولارد، بوک چوی و کلم بروکلی، خوراکی های سویایی مثل توفو، شیر سویای فراوری شده با کلسیم و آب پرتقال یافت می شود.

اگر در طول روز حداقل سه وعده محصولات لبنی یا خوراکی های فراوری شده با کلسیم را مصرف نمی کنید، حتما باید مکمل کلسیم مصرف کنید. همین طور به خانم هایی که دوران پس از یائسگی خود را سپری می کنند و آن هایی که سابقه خانوادگی ابتلا به پوکی استخوان دارند و میزان مصرفی کلسیم شان بیشتر از 500 تا 700 میلی گرم نیست، در دو وعده غذایی جداگانه میزان 1.000 تا 1.200 میلی گرم موجود در تمام مواد ذکر شده را مصرف کنید.

اگر نگران ابتلا به پوکی استخوان هستید باید این نکته را بدانید که داشتن سبک زندگی ساکن منجر به از دست رفتن حجم استخوان و ماهیچه می شود. انجام فعالیت هایی مثل پیاده روی، پرش و وزنه برداری به حفظ تراکم استخوان کمک کرده و استفاده از ماهیچه ها روند تولید استخوان را تقویت می کند.