مصرف ویتامین E خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد یا کمتر می کند؟

آیا مکمل های سلنیوم در برابر سرطان پروستات از بدن محافظت می کنند؟

برای پاسخ به این سوالات، در این مقاله از دکتر چک به تحقیقات گسترده در این خصوص اشاره خواهیم کرد…

ویتامین E برای سرطان پروستات

در سال 2001، انستیتوی سرطان ملی (NCI) مطالعه گسترده‌ای با نام SELECT  ( آزمایش پیشگیری سرطان مرتبط با مصرف ویتامین E و سلنیوم) را آغاز کرد.

این مطالعه در ادامه شواهد به دست آمده از یک مطالعه دیگر بوده که پیشنهاد کرده است، مصرف سلنیوم و ویتامین E  ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.

بین سالهای 2001 و 2004، بیشتر از 35000 مرد در 400 مکان مختلف در آمریکا، کانادا و پرتوریکو در مطالعه SELECT ثبت نام کردند. بعضی از این شرکت کننده ها مقدار 400 IU روزانه ویتامین E، برخی از آنها ترکیب ویتامین E و سلنیوم، برخی فقط سلنیوم و به بعضی از آنها دارونما داده شد.

حتما بخوانید: آیا مصرف آسپرین برای سرطان پروستات مفید است؟

این یک آزمایش کنترل شده دوسوکور توسط دارونما بود؛ یعنی نه شرکت کنندگان و نه محققان نمی دانستند که کدام یک از مردان مکمل را دریافت میکنند و تا بتوانند نتایج هر بازو از آزمایش را با گروه کنترل که در آن شرکت کنندگان دارونما دریافت کردند، مقایسه کنند.

نتایج چه شد؟

نتایج پیگیری طولانی مدت، در 12 اکتبر سال 2011 در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد که نشان داده است، موارد ابتلا به سرطان پروستات در میان مردانی که تنها ویتامین E مصرف کرده بودند، در مقایسه با مردانی که دارونما مصرف کرده بودند، 17 درصد بیشتر بود.

طبق گزارش NCI، برای هر 1000 مردی که در مطالعه SELECT شرکت کرده بود، 65 مورد مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده شد. در حالی که، برای مردانی که تنها ویتامین E مصرف کرده بودند، برای هر 1000 مرد، 76 مورد مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده شد (11 مورد بیشتر از سرطان پروستات، برای هر 1000 مرد بعد از 7 سال).

در یک آنالیزی که در سال 2014 منتشر شده، NCI گزارش کرده است که احتمال ابتلا به نوع پر خطر سرطان پروستات در مردانی که مقدار زیادی از سلنیوم در آغاز آزمایش مصرف کردند، در مقایسه با کسانی که مقدار کمی از سلنیوم در شروع آزمایش مصرف کردند، بیشتر است.

NCI گزارش کرده که این نتایج غیرمنتظره هستند، در حالی که مطالعات قبلی نشان دادند، مردانی که مقدار کمی از سلنیوم مصرف می کردند، خطر ابتلا به سرطان پروستات در آنها بیشتر بوده که با مصرف مکمل ها کاهش پیدا کرد.

به علاوه، مردانی که مقدار کمی از سلنیوم در آغاز آزمایش SELECT مصرف کرده بودند، اگر همزمان ویتامین E هم مصرف می کردند، احتمال ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات در آنها دو برابر شد.

نتایج آزمایش SELECT در مورد ویتامین E که در سال 2009 در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، پیشنهاد می کرد که مصرف ویتامین E  یا سلنیوم، از مردان در مقابل سرطان پروستات محافظت نمی کند.

اندرو ویل، آموزگار پزشکی درباره نتایج این آزمایشات این گونه عنوان کرده است:

«بر اساس اطلاعات سال 2009، ما ویتامین E اضافی را از فرمول حفاظتی در سال 2007 حذف کردیم. متاسفانه، آزمایش SELECT تنها یک مولفه از ویتامین E، به نام: DI-alpha توکوفرول، را به جای شکل طبیعی موجود در مغزها، دانه ها و سبزیجات برگ سبز، فراهم کرد!».

او افزود: «در حال حاضر، بهترین اطلاعاتی که ما داریم این است که مصرف این شکل جدا شده از ویتامین E، ممکن است برای سلامت پروستات مفید نباشد. به هر حال، مصرف ویتامین E برای سلامت کلی بدن مهم است.

توصیه می کنم سعی کنید از طریق رژیم غذایی خود و یک فرمول ویتامین روزانه که حاوی مخلوطی از توکوفرول ها و توکوترینول هاست (۸ ترکیب از ترکیباتی که ویتامین E طبیعی را تشکیل می دهند) استفاده کنید.

منابع غذایی ویتامین E شامل: بادام، تخمه آفتابگردان، کره بادام زمینی، کلم بروکلی، میوه کیوی و انبه است».