آیا تا به حال به این فکر کرده اید که کمبود چه ویتامینی باعث ضعف پا می شود؟ در این مقاله از سایت دکتر چک به بررسی ویتامین هایی می پردازیم که کمبود آن ها در بدن موجب ضعف پا می شود. همین طور به دیگر دلایل ضعف پا و روش های طبیعی برای درمان خانگی این عارضه می پردازیم.

چگونه متوجه ضعیف شدن پاهای خود شویم؟

رایج ترین نشانه ای که نشان می دهد دچار ضعف پا شده ایم، سنگین و کم کار شدن آن ها است.

خستگی مفرط در قسمت بالای پاها به دلیل ضعیف بودن جریان خون اتفاق می افتد و وقتی که برای مدت طولانی ایستاده باشید یا پاهای تان در سطح بالاتری قرار داشته باشد، با این مشکل مواجه می شوید.

خستگی پا هر دلیلی که می خواهد داشته باشد؛ ضعیف بودن پاها امکان انجام تمام کارها را از شما می گیرد.

کمبود چه ویتامین هایی باعث ضعف پا می شود؟

کم بودن میزان یک سری از ویتامین ها در بدن باعث ضعیف شدن پاها می شود. با مصرف این ویتامین ها می توانید کمبود ویتامین بدن خود را جبران کنید.

ویتامین E

ویتامین E به تقویت پاها کمک می کند و علاوه بر این، التهاب و درد را هم کاهش می دهد.

ویتامین E در خوراکی هایی مثل اسفناج، کلم بروکلی، تخمه آفتاب گردان، آواکادو و روغن جوانه گندم وجود دارد. برای این که بهترین نتایج را دریافت کنید، باید این خوراکی ها را هر روز مصرف کنید.

ویتامین B1

مصرف ویتامین B1 هم باعث کم شدن درد یا ضعف پا می شود و علاوه بر این، نشانه های همراه با ضعف پاها مثل التهاب و رگ های واریسی را کم می کند.

ویتامین B1 در منابع طبیعی وجود دارد و با خوردن جگر، آجیل و خشکبار، عدس و نان حاوی سبوس می توان این منابع را دریافت کرد.

ویتامین B3

یکی دیگر از ویتامین هایی که با مصرف آن از مشکل ضعیف شدن پاها خلاص می شوید، ویتامین B3 است. این ویتامین به بهبود گردش خون در رگ های خونی کمک کرده، درد پا و همین طور التهاب در پاها را کم می کند.

با مصرف ماهی تن، سالمون، تخم مرغ و برنج سبوس دار می توانید این ویتامین را دریافت کنید.

ویتامین D

ویتامین D یکی دیگر از گزینه های عالی برای درمان ضعف پاها است. با مصرف این ویتامین، تولید آنزیم هایی که به جذب کلسیم توسط بدن کمک می کنند زیاد می شود. کلسیم باعث افزایش استحکام استخوان ها می شود.

رژیم غذایی اکثر افراد حاوی مقدار کافی از این ویتامین نیست و بسیاری هم از مزایای مصرف این ویتامین اطلاعی ندارند. اگر میزان ویتامین D در بدن تان کم باشد، با مشکلات گسترده ای مواجه می شوید، مثل خستگی مفرط، درد و سفتی ماهیچه ها می شود.

خوراکی های بسیاری سرشار از ویتامین D هستند مانند تخم مرغ، جگر، شیر و ماهی سالمون. اگر با مشکل درد و ضعف پاها دست و پنجه نرم می کنید، حتما باید غذاهای حاوی این ویتامین را در رژیم غذایی خود قرار دهید. این ویتامین در نور خورشید هم وجود دارد.

چه دلایل دیگری برای ضعف پا وجود دارد؟

به طور کلی، دلایل زیادی برای ضعف پاها وجود دارد که در ادامه به بررسی تعدادی از آن ها می پردازیم.

نداشتن تحرک کافی

شایع ترین دلیل ضعیف شدن پاها، نداشتن تحرک کافی است. اگر تمام روز را نشسته اید، ماهیچه ها فعالیت خاصی انجام نمی دهند و در نتیجه پاهای تان ضعیف می شوند. سبک زندگی ساکن مثل نشستن برای مدت زمان طولانی در پشت میز در طول روز باعث بروز این مشکل می شود.

تحرک بیش از حد

استفاده بیش از حد از پاها و تحرک بیش از حد هم یکی دیگر از دلایل ضعیف شدن پاها است. اگر از ماهیچه ها به طور مستمر و زیاد استفاده شود، دچار خستگی مفرط می شوند. دلیل آن هم این است که ماهیچه ها کشیده می شوند و وقتی که زمانی برای استراحت نداشته باشند، ضعیف شده و در نهایت آسیب می بینند.

ابتلا به بیماری ها

ابتلا به یک سری از بیماری ها مثل نقرس باعث ضعیف شدن پاها می شود. زمانی که اوریک اسید در مفاصل انباشته شود، گفته می شود که فرد به نقرس مبتلا شده است و به همین خاطر، فرد موقع راه رفتن درد خواهد داشت. این درد بدتر و بدتر می شود تا این که زمانی می رسد که دیگر پاها نمی توانند وزن تان را تحمل کنند.

ایجاد شرایط سخت برای خودتان

بعضی از دلایل ضعف پاها به ایجاد شرایط سخت برای خودتان مربوط می شود، مثلا پوشیدن کفش های پاشنه بلند در طول روز چرا که به طور مستمر باید تعادل خودتان را حفظ کنید و از همین رو، ماهیچه های اطراف قسمت پایینی پا تحت تاثیر قرار می گیرند.

علاوه بر این، حمل کردن وسایل سنگین هم باعث خسته شدن این دسته از ماهیچه ها می شود.

درمان ضعف پا با روش های خانگی

با کمک روش هایی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، می توانید ضعیف شدن پاها را در خانه درمان کنید.

1. سیر

سیر یک راهکار عالی برای درمان ضعف پاها است چرا که گردش خون را تقویت می کند.

به همین منظور می توانید سیر تازه را با آب ترکیب کرده و هر روز صبح قبل از صبحانه میل کنید و خیلی زود تاثیرات معجزه آسای آن را در خودتان مشاهده کنید.

2. روغن زیتون

اگر از ضعف پاها رنج می برید، استفاده از روغن زیتون یک گزینه عالی است. روغن زیتون سرشار از ویتامین هایی مثل ویتامین E است که مزایای بسیاری برای بدن دارد.

می توانید روغن زیتون را مستقیما به موضع آسیب دیده بزنید و برای چند دقیقه به آرامی ماساژ دهید. این روغن باعث تقویت گردش خون در پاها شده و درد را کم می کند.

3. براشینگ خشک بدن

روش براشینگ خشک بدن به تقویت گردش خون و افزایش انرژی بدن کمک می کند. یک برس با دندانه های طبیعی را برداشته و از پاها شروع کرده و به سمت قلب بروید. برای مدت 10 تا 15 دقیقه این کار را انجام داده و سپس دوش آب سرد بگیرید.

4. حمام آب گرم

حمام آب گرم در رسیدن به آرامش و تقویت گردش خون کمک زیادی می کند. دو پیمانه نمک دریا، نمک اپسوم یا جوش شیرین را به آب اضافه کرده و برای مدت حداقل 20 دقیقه پاهای تان را در آن قرار دهید.

5. سرکه سیب

استفاده موضعی از سرکه سیب به بهبود علائم ناشی از واریس مثل گرفتگی، درد و خستگی مفرط کمک می کند. سرکه سیب را مستقیما به موضعی که ضعیف شده است بزنید یا این که مقداری از آن را به آب وان اضافه کنید.

6. روش رایس

روش رایس از چهار قسمت تشکیل شده است:

  • استراحت کردن. کمی به پاهایتان استراحت دهید تا بدن قدرت خودش را به دست آورد.
  • خنک کردن پاها. برای مدت 20 دقیقه پاها را در آب یخ گذاشته و چند بار در روز این کار را تکرار کنید.
  • فشرده سازی. از بانداژ فشرده سازی برای کم کردن التهاب استفاده کنید.
  • بالا بردن. چند بالش زیر پاهایتان گذاشته تا پاها از سطح زمین بالاتر رفته و به این صورت، التهاب و حس ناراحتی از میان می رود.

7. ماساژ دادن

ماساژ دادن به از میان رفتن خستگی مفرط در قسمت پاها و انگشتان پا کمک می کند. برای بهبود گردش خون می توانید از پماد کاسپایسین استفاده کنید.

8. انجام حرکات ورزشی ساده

با انجام چندین حرکت ورزشی ساده می توانید ضعف پاها را از میان ببرید؛ مثلا وقتی که نشسته اید توپ تنیس را زیر پاها گذاشته و به آرامی حرکت دهید.

نتیجه گیری

همان طور که مشاهده کردیم، با مصرف این ویتامین ها می توانید ضعف پاها را از میان ببرید. اگر روش های گفته شده را امتحان کردید اما همچنان مشکل ادامه داشت، فراموش نکنید که حتما باید به مراکز درمان مراجعه کنید.