آیا می دانید کمبود چه ویتامینی باعث بی خوابی میشود ؟ به طور طبیعی بدن ما شبانه روز به هشت ساعت خواب راحت نیاز دارد. در صورت داشتن خواب کافی روز بعد سرشار از انرژی و سرحال از خواب بیداری می شویم.

اما باید بگوییم که بی خوابی یک مشکل رایج در میان تعداد بسیاری از مردم است که تا حدودی کم بودن یک سری از ویتامین ها در داخل بدن را می توان عامل آن دانست.

سبک زندگی پر استرس و بدون تحرک و رژیم های غذایی ناسالم همگی به پایین بودن کیفیت خواب ارتباط دارند. به عبارت دیگر، می توان گفت که اگر غذاهای سالمی در رژیم غذایی تان جای نداشته باشد باعث کاهش میزان یک سری از ویتامین های مهم در بدن می شود؛ ویتامین هایی که ارتباط مستقیمی با اختلال های خواب دارند.

در این مقاله از سایت دکتر چک به مواد غذایی ضروری اشاره می کنیم که اگر از بی خوابی رنج می برید می توانید آن ها را مقصر اصلی بدانید.

ویتامین هایی که کمبود آن ها در بدن باعث بی خوابی می شود

در این قسمت میخواهیم به جواب سوال کمبود چه ویتامینی باعث بی خوابی میشود بپردازیم:

1. ویتامین D

ویتامین D یکی از ویتامین هایی است که جذب آن علی الخصوص در فصل های سرد سال مشکل است. بهترین منبع دریافت این ویتامین نور خورشید است و شاید برای تان جالب باشد که اگر در معرض نور خورشید قرار بگیرید، ملاتونین به خوبی در بدن تولید می شود.

هورمون ملاتونین مسئول تنظیم ریتم های خوابی ما است. کمبود ویتامین D نه تنها باعث کاهش کیفیت خواب می شود بلکه میزان انرژی را هم در طول روز پایین می آورد.

قارچ، غلات صبحانه، ماهی های روغنی، جگر و لبنیات غنی شده از منابع بی نظیر سرشار از ویتامین D هستند.

2. ویتامین C

ویتامین C از دیگر عوامل تاثیرگذار در بی خوابی است که در عین حال برای سلامت قلبی عروقی و دستگاه ایمنی بدن هم اهمیت زیادی دارد.

ویتامین C به خودی خود و در ترکیب با آنتی اکسیدان های دیگر به کاهش علائم ناشی از آپنه خواب کمک می کند. ترکیب این ویتامین و ویتامین E به کم کردن دفعات بروز آپنه خواب کمک می کند و کیفیت خواب را افزایش می دهد.

شاید برای تان جالب باشد بدانید که وجود ویتامین C در بدن کمک می کند تا از بروز از دست دادن حافظه که با بی خوابی همراه است، جلوگیری شود.

مرکبات، اسفناج، کلم، فلفل های سبز و قرمز، توت فرنگی و کیوی سرشار از ویتامین C هستند.

3. ویتامین E

وقتی که کم می خوابیم، حافظه کوتاه مدت و بلند مدت مان دچار مشکل می شود و ویتامین E که در کمبود خواب نقش دارد به بهبود عملکرد مغز کمک می کند.

دریافت میزان کافی از ویتامین E در کنار ویتامین C و دیگر آنتی اکسیدان ها به بهبود تنفس شبانه و کیفیت خواب در میان افراد مبتلا به آپنه خواب کمک می کند.

آجیل و خشکبار و دانه ها مثل بادام، بادام زمینی، فندق، تخمه آفتاب گردان، اسفناج، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و روغن دانه های سویا از منابع غنی از ویتامین E محسوب می شوند.

4. ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 با بی خوابی ارتباط مستقیم دارد. عدم دریافت کافی این ویتامین منجر به بر هم زدن روتین شبانه روزی می شود.

ویتامین B12 بسیار برای سلامت قلب و سطح انرژی بدن هم اهمیت دارد. این ویتامین تنها در منابع پروتئین حیوانی مثل گوشت گاو، ماهی، تخم مرغ، مرغ و محصولات لبنی یافت می شود.

5. ویتامین B6

بی خوابی تنها یکی از تاثیرات ناخوشایند ناشی از کمبود ویتامین B6 در بدن است. این ویتامین مسئول انجام بیش از 100 عکس العمل آنزیمی در بدن است و مهم تر از آن به بدن در سوخت و ساز پروتئین کمک می کند.

خانم ها و آقایانی که بیش از 50 سال سن دارند باید این ویتامین را به میزان بیشتری مصرف کنند.

نخود، ماهی تن، مرغ، سیب زمینی، بوقلمون و موز از منابع سرشار از ویتامین B6 محسوب می شوند.

مواد مغذی دیگری که در بی خوابی نقش دارند

1. منیزیم

درست مانند ویتامین D، کمبود میزان منیزیم در بدن نیز باعث کمبود خواب می شود. منیزیم در بیش از 300 فعالیت متابولیک در بدن نقش دارد مثل کم کردن میزان استرس و فشار خون، افزایش سوخت و ساز بدن و تقویت اعصاب و ماهیچه ها اما دریافت این ماده مغذی بسیار سخت است.

منیزیم از ویتامین های دخیل در تامین انرژی بدن است. در رژیم های غذایی سرشار از میوه و سبزیجات منیزیم وجود دارد. آجیل و خشکبار، لوبیا سیاه، سویا، نان سبوس دار، آواکادو و سیب زمینی سرشار از منیزیم هستند.

2. کلسیم

در کنار این که کلسیم در تامین سلامت استخوان ها نقش دارد، این ویتامین نقش پررنگی در کیفیت خواب هم بازی می کند. کمبود آن معادل با بی خوابی است.

از جمله منابع غنی از کلسیم می توان به محصولات لبنی، ماهی ساردین، شیرهای گیاهی غنی شده، توفو و برگ های شلغم اشاره کرد.

باید به این نکته توجه داشته باشید که مصرف خوراکی های سرشار از ویتامین D به بدن در جذب بهتر کلسیم کمک می کند.

3. پتاسیم

پتاسیم نقش بسزایی در جلوگیری از گرفتگی عضلات دارد اما در عین حال یک ماده معدنی مفید برای بی خوابی هم محسوب می شود.

پتاسیم میزان فشار خون را تنظیم کرده، ماهیچه های ما را قوی کرده و در کنار منیزیم برای بهبود کیفیت خواب فعالیت می کنند.

نیاز مصرفی روزانه بدن خانم ها در مقایسه با آقایان به پتاسیم کمتر است. این ماده معدنی در تعداد زیادی از مواد غذایی پیدا می شود اما عمده آن در گیاهان و سبزیجات وجود دارد.

زردآلوی خشک شده، کاهو، کشمش، سیب زمینی، لوبیای قرمز، سویا و موز از منابع سرشار از پتاسیم محسوب می شوند.

در این مقاله به صورت کامل به سوال کمبود چه ویتامینی باعث بی خوابی میشود پرداخته شد. اگر ابهامی وجود دارد یا سوالی وجود دارد در قسمت نظرات بپرسید تا پاسخ دهیم.