تبخال چیست؟ چرا تبخال می زنیم؟ کمبود چه ویتامینی باعث تبخال میشود ؟ تبخال که به آن تاول تب هم گفته می شود، نوعی عفونت ویروسی بسیار شایع در میان مردم است که ویرویس هرپس سیمپلکس عامل به وجود آمدن آن است. این ویروس از طریق تماس های بسیار نزدیک میان افراد منتقل می شود مثل بوسیدن. این تاول های دردناک که از مواد مایع پر شده اند معمولا در نزدیکی یا بر روی لب ها ایجاد می شود.

هیچ راهکار قطعی برای درمان تبخال وجود ندارد اما با مصرف یک سری از داروهای خاص مثل والترکس یا زوویراکس می توان این عارضه را درمان کرد.

نوعی دارو تولید شده است به نام لیزین که در اصل یک آمینو اسید ضروری یافت شده در پروتئین است. این آمینو اسید در داخل بدن تولید نمی شود پس باید از طریق مصرف مکمل های دارویی یا رژیم غذایی این ماده را دریافت کرد.

تعداد بسیاری از مردم در تماس با ویروس عامل بروز تبخال هستند اما بسیاری از آن هایی که تحت تاثیر قرار می گیرند هرگز تبخال را مشاهده نمی کنند زیرا سیستم ایمنی بدن آن ها به حدی قدرتمند است که می تواند با ظاهر شدن تبخال مقابله کند.

کمبود یک سری از ویتامین ها و مواد ضروری در داخل بدن را هم می توان عامل بروز تبخال معرفی کنیم. در این مقاله از سایت دکتر چک به ویتامین هایی اشاره می کنیم که کمبود آن ها در بدن منجر به بروز تبخال می شود.

کمبود چه ویتامینی باعث تبخال می شود

در ادامه میخواهیم به سوال کمبود چه ویتامینی باعث تبخال میشود پاسخ بدهیم و به اسامی ویتامین و مواد ضروری که کم شدن میزان آن ها با بروز تبخال ارتباط مستقیم دارد، اشاره می کنیم.

ویتامین B

کم شدن میزان ویتامین B در بدن با بروز تبخال ارتباط مستقیم دارد. ویتامین B به هشت دسته تقسیم می شوند که همگی مسئول تقویت سیستم ایمنی بدن و رشد سالم سلول ها را بر عهده دارند.

اگر میزان این ویتامین ها در بدن کم شود، سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و ویروس تبخال فرصت لازم برای ظاهر شدن را پیدا می کند.

به طور ویژه، کم شدن میزان ویتامین B6 در بدن باعث بروز مشکلات پوستی و ابتلا به عفونت ها و درماتیت می شود.

گوشت و فراورده های لبنی، نخود، ماهی تن و آزاد، غلات کامل و حبوبات، تخم مرغ و سبزیجات با برگ تیره یافت می شود.

لیزین

لیزین نوعی آمینو اسید ضروری است که در بسیاری از مواد غذایی که به طور مستمر مصرف می کنیم وجود دارد و عدم حضور آن در بدن به معنای فراهم شدن شرایط مساعد برای گسترش تبخال در بدن است.

لیزین فواید بسیاری برای جلوگیری از بروز تبخال دارد اما با یک آمینو اسید دیگر به نام آرژینین در تضاد است. آرژینین در شکلات، بادام زمینی، بادام، غلات کامل، لوبیا و ژلاتین وجود دارد. پس بهتر است وقتی که تبخال زده اید به سراغ مصرف این مواد خوراکی نروید.

لیزین در سینه مرغ پخته شده، گوشت گاو، ماهی، میگو، تخم مرغ خام، لوبیای سفید و تخم کدو تنبل وجود دارد.

آهن

آهن یک نوع ماده معدنی ضروری برای تولید خون در بدن است. به بیان ساده باید بگوییم که اگر میزان آهن دریافتی تان خیلی کم باشد در کوتاه مدت علائم زیادی در خود مشاهده نمی کنید اما در صورتی که میزان آهن به شدت کم شود، با خستگی، ضعیف شدن بدن، نداشتن انرژی و ناتوانی در تمرکز کردن مواجه می شوید.

همان طور که در ادامه هم اشاره خواهیم کرد، با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن تبخال خود را نشان می دهد چرا که بدن دیگر نمی تواند با عوامل عفونت زا و ویروس ها مقابله کند.

از جمله خوراکی های سرشار از آهن می توان به گوشت گاو، گوشت گوسفند، مرغ، بوقلمون، ماهی، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و سیب زمینی اشاره کرد.

چرا تبخال می زنیم؟

این ویروس که معمولا در دوران کودکی وارد بدن می شود منتظر می ماند تا بیماری یا استرس و اضطراب سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و سپس در اولین فرصت خود را نشان می دهند.

نداشتن خواب کافی، خستگی و پریودی از دیگر دلایل بروز تبخال به شمار می آیند.