هر فردی زانو درد را با شدت مختلفی تجربه می کند و این درد ممکن است به صورت ناگهانی یا به مرور زمان ایجاد شود. ممکن است این مشکل به صورت مزمن ایجاد شده یا بلافاصله بعد از آسیب دیدگی زانو خود را نشان دهد. آسیب دیدن منیسک زانو، التهاب تاندون، آرتروز مفاصل، نقرس کاذب، ورم کیسه های مفصلی، دررفتگی کشک زانو، زیاد شدن وزن یا منحرف شدن زانو همگی از دلایل احتمالی و بالقوه برای زانو درد محسوب می شوند. آیا کمبود ویتامین و زانو درد باهم ارتباطی دارند؟

ویتامین ها نقش بخصوصی در پیشگیری از بروز زانو درد علی الخصوص در میان بزرگسالان دارند که کمبود آن ها منجر به بروز زانو درد می شود. اگر فرد به اندازه کافی ویتامین و ریزمغذی ها را دریافت نکند، مفاصل ضعیف شده و در نهایت زانو درد می گیرد.

در این مقاله از سایت دکتر چک به ویتامین ها و ریزمغذی هایی اشاره می کنیم که کم شدن میزان آن ها در بدن مساوی با زانو درد می باشد.

کمبود این ویتامین ها در بروز زانو درد نقش دارند

اگر میزان ویتامین ها و مواد مغذی که در این قسمت به آن ها اشاره می کنیم در بدن کم شود، با زانو درد مواجه خواهید شد؛ پس سعی کنید همواره میزان کافی از این مواد را چه از طریق مواد غذایی چه از طریق مکمل های دارویی دریافت کنید.

ویتامین D

یکی از این ویتامین ها که نقش پر رنگ تری در زانو درد دارد، ویتامین D است. ویتامین D نوعی ماده مغذی ضروری برای تامین سلامت استخوان ها است و متاسفانه کم شدن میزان آن در بدن مساوی با درد ماهیچه ها و عضلات است.

ویتامین D  از خواص ضد التهابی برخوردار است و میزان کلسیم در بدن را تنظیم می کند و همان طور که حتما خودتان هم می دانید، وجود کلسیم برای سلامت استخوان ها امری مهم و غیرقابل انکار است.

هر زمان که میزان ویتامین D در بدن کم شود، استخوان ها نرم و ضعیف شده و حتی فرد دچار پوکی استخوان می شود.

علائم ناشی از کم شدن میزان ویتامین D در بدن هر فردی مختلف است اما به طور کلی شامل خستگی مفرط، درد مفاصل، ضعیف شدن ماهیچه و عضلات، درد استخوان ها و بی حس شدن می شود.

با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، مصرف مواد غذایی مثل ماهی های روغنی (مثل ماهی سالمون و تن)، شیر غنی شده، زرده تخم مرغ، قارچ و غلات صبحانه کامل می توان می توان میزان کافی از این ویتامین را دریافت کرد.

ویتامین C

ویتامین C نوعی آنتی اکسیدان قدرتمند است که نقشی حیاتی در سلامت مفاصل و انجام وظایف سیستم ایمنی بدن دارد. مصرف این ویتامین باعث کم کردن التهاب شده و اگر فردی به پوکی استخوان و رماتیت مفصلی مبتلا شود، این ویتامین مانع از این می شود که به نرمه استخوان یا غضروف آسیب وارد شود.

شاید برای تان جالب باشد بدانید که افرادی که میزان ویتامین C موجود در خون شان بیشتر از دیگران باشد، مقدار عامل تولید کننده التهاب در بدن شان کمتر می شود.

اگر می خواهید این ویتامین را در قالب مکمل های غذایی مصرف کنید، حتما باید توجه داشته باشید که بدن هر فرد با هر سن و سالی به میزان متفاوتی از این ویتامین نیاز دارد؛ پس حتما درباره میزان مصرف ویتامین C با پزشک خود مشورت کنید.

پودر فلفل قرمز، فلفل دلمه ای زرد، گل کلم، آویشن، کلم کالی، فلفل سبز، جعفری تازه و غلات کامل از منابع غنی از ویتامین C به شمار می آیند.

ویتامین A

یکی دیگر از ویتامین هایی که کم شدن میزان آن در بدن مساوی با زانو درد است، ویتامین A می باشد. ویتامین A نوعی ویتامین حل شونده در چربی است که در کبد ذخیره می شود. این ویتامین به شکل گیری و تامین سلامت بافت های نرم و استخوانی کمک کرده و از این رو فاکتوری مهم در زانو درد است که اگر میزان آن کم شود منجر به بروز مشکلاتی می شود.

از جمله منابع غنی از ویتامین A می توان به شیر، گوشت، سبزیجات و میوه هایی مثل زرد آلو، انبه، گریپ فروت و هندوانه اشاره کرد.

این ویتامین را در قالب مکمل های غذایی هم می توان دریافت کرد اما اگر بیشتر از میزان نرمال مصرف شود، تاثیر عکس گذاشته و زانو درد را تشدید می کند.

ویتامین K

ویتامین K نوعی ویتامین حل شونده در چربی است که دو نوع اصلی دارد. این ویتامین به شکل گیری پروتئین های مختلف مورد نیاز برای تولید استخوان کمک می کند.

هر چقدر که میزان بیشتری از این ویتامین را مصرف کنید، احتمال شکستگی مفصل ران و کم شدن غلظت استخوان کاهش می یابد.

ویتامین K در کبد، مغز، قلب، پانکراس و استخوان وجود دارد. این پروتئین به سرعت شکسته شده و از ادرار و مدفوع خارج می شود؛ پس اگر به میزان زیاد مصرف شود هم به ندرت پیش می آید که تاثیر سمی از خود بر جای بگذارد.

اگر خون تان دیرتر لخته شود یا به پوکی استخوان مبتلا شوید، نشان می دهد که میزان ویتامین K موجود در بدن تان کم شده است.

سبزیجات برگ دار مثل کاهو، کلم، اسفناج و کلم بروکلی و روغن سویا همگی سرشار از این ویتامین هستند اما میزان ویتامین K موجود در گوشت، تخم مرغ و پنیر کمتر از منابع ذکر شده است.

کلسیم

کلسیم یکی از مهم ترین مواد مغذی مورد نیاز برای داشتن استخوان هایی سالم است. تقریبا تمام کلسیم موجود در بدن در استخوان ها ذخیره می شود و باعث سفتی آن ها می شود.

پس اگر کلسیم را به میزان کافی دریافت نکنید، دچار پوکی استخوان و در نتیجه زانو درد خواهید شد. کلسیم دفع شده در ادرار افرادی که از مشکلات تیروئیدی یا کلیوی رنج می برند بیشتر از دیگران است.

کلسیم در شیر، ماست، کلم بروکلی، ماهی سالمون و پنیر یافت می شود.

پتاسیم

پتاسیم نوعی ماده معدنی ضروری است که تمام بافت های بدن برای انجام فعالیت های خود به آن نیاز دارند. پتاسیم در پیشگیری از بروز پوکی استخوان و زانو درد نقش دارد به این صورت که اگر رژیم غذایی تان سرشار از این ماده معدنی باشد، میزان کلسیم خروجی بدن از طریق ادرار را تنظیم کرده و مانع از خروج بیش از حد کلسیم می شود.

خستگی مفرط، منقبض یا ضعیف شدن ماهیچه ها و یبوست از جمله علائمی است که نشان می دهد میزان این ماده معدنی در بدن کم شده است.

پتاسیم به طور طبیعی در بیشتر مواد مغذی یافت می شود که از جمله این مواد می توان به میوه های خشک، لوبیا و نخود، سیب زمینی، اسفناج و کلم بروکلی، آواکادو، موز، مرغ و ماهی سالمون اشاره کرد.

مواد مغذی دیگر دخیل در زانو درد

علاوه بر ویتامین ها و مواد مغذی که در قسمت بالا به آن ها اشاره کردیم، کم شدن میزان پروبوتیک ها و اسیدهای چرب امگا 3 هم در زانو درد نقش دارند.

سرکه سیب، پنیر، ماست و شیر حاوی پروبیوتیک و ماهی سالمون، میگو، دانه های چیا، گردو، روغن سویا و لوبیا قرمز سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند.