خارش کلمه ای است که برای تعریف حس رنجش بر روی پوست استفاده می شود که به جز خارش کار دیگری از دست تان بر نمی آید اما بعد از یک بار خارش مجبور هستید بارها و بارها این کار را تکرار کنید. دلایل بسیاری برای خارش پوست وجود دارد و بدن از این شیوه استفاده می کند تا به شما اطلاع دهد که اوضاع در بدن تان به خوبی پیش نمی رود. سوالی که پیش میاید این است که کمبود چه ویتامینی باعث خارش پوست میشود ؟

در این مقاله از سایت دکتر چک به ویتامین هایی اشاره می کنیم که کم شدن میزان آن ها در بدن به معنای تجربه خارش پوست است.

کمبود چه ویتامین هایی باعث خارش پوست می شود؟

گاهی اوقات با کم شدن یک سری از ویتامین های ضروری در بدن با مشکلاتی مواجه می شوید که خشک شدن پوست یکی از علائم آن ها است. در ادامه به بررسی این ویتامین ها می پردازیم.

کمبود چه ویتامینی باعث خارش پوست میشود :

ویتامین D

مهم ترین و قابل توجه ترین علامتی که نشان می دهد میزان ویتامین D در بدن تان کم شده است، خارش و خشک شدن پوست صورت است.

گاهی اوقات دسته ای از افراد با کمبود ویتامین D به اگزما هم مبتلا می شوند که اختلال در سیستم ایمنی بدن عامل بروز آن است.

از جمله علائم دیگر کمبود ویتامین D در بدن می توان به خستگی مفرط، استخوان درد، ضعف ماهیچه ها و تغییر خلق و خوی اشاره کرد.

از طریق تماس با نور خورشید، مصرف مکمل های دارویی، استفاده از داروهای موضعی و منابع غذایی مثل روغن زیتون، ماهی سالمون و تن، محصولات لبنی و غلات می توان میزان کافی از این ویتامین را دریافت کرد.

ویتامین A

وجود ویتامین A در بدن برای تولید و بازسازی سلول های پوستی اهمیت بسزایی دارد. علاوه بر این، این ویتامین با التهاب پوست که در نتیجه مشکلات پوستی ایجاد شده است هم مقابله می کند.

در صورتی که میزان ویتامین A دریافتی تان به اندازه کافی نباشد با اگزما و دیگر مشکلات دست و پنجه نرم خواهید کرد.

از جمله علائم دیگر ناشی از کم شدن میزان ویتامین A در بدن می توان به کوری شبانه، خشکی چشم، ابتلا به عفونت و التهاب پوست می توان اشاره کرد.

این ویتامین را از طریق مصرف مکمل های دارویی و منابع غذایی مثل ماهی، سبزیجات، میوه و محصولات لبنی می توان دریافت کرد.

ویتامین E

ویتامین E نوعی آنتی اکسیدان حل شونده در چربی است که وجود آن برای داشتن پوستی سالم الزامی است و کم شدن میزان آن در بدن با خارش پوست همراه است.

ابتلا به بیماری های پانکراس، سلیاک، کبد و فیبروز سیستیک عامل کم شدن میزان ویتامین E در بدن است.

استفاده از کرم های موضعی حاوی ویتامین E به مرطوب شدن پوست کمک کرده و از خشک شدن آن پیشگیری می کند.

ضعیف شدن عضلات، ایجاد مشکل در هماهنگی و راه رفتن، بی حس شدن و وجود مشکلات برای سیستم ایمنی بدن از جمله دیگر نشانه های کم شدن این ویتامین در بدن است.

این ویتامین را با مصرف مکمل های دارویی یا از طریق منابع غذایی مثل روغن های گیاهی، دانه ها و آجیل ها، غلات کامل، شیر و اکثر سبزیجات مانند اسفناج می توانید دریافت کنید.

البته در مصرف مکمل های دارویی هم نباید زیاده روی شود زیرا منجر به خونریزی های غیرطبیعی، درد عضلات، اسهال و استفراغ می شود.

ویتامین B2

ویتامین B2 که با نام ریبوفلاوین هم شناخته می شود، نوعی ویتامین حل شونده در آب است که بدن برای تجزیه کربوهیدرات ها، مواد چربی و پروتئین و تبدیل آن ها به گلوکوز استفاده می کند. این ویتامین نقش مهمی را برای سلامت پوست برعهده دارد.

هنگامی که میزان این ویتامین در بدن کاهش می یابد، با خشکی پوست در اطراف دهان و لب ها مواجه می شوید. از جمله دیگر علائم ناشی از کم شدن میزان ویتامین B2 در بدن می توان به ترک خوردن لب ها، زخم های دهانی، قرمز شدن لب ها و درماتیت اسکروتال اشاره کرد.

با مصرف خوراکی هایی مثل تخم مرغ، محصولات لبنی، گوشت، سبزیجات و حبوبات می توانید میزان کافی از این ویتامین را دریافت کنید.

ویتامین K

ویتامین K به دو نوع K1 و K2 تقسیم می شود که هر دو پروتئین هایی تولید می کنند که به فرایند لخته شدن خون کمک می کند.

اگر میزان ویتامین K در بدن فردی کم باشد، به این معنا است که بدن او نمی توانید این نوع پروتئین ها را تولید کرده و فرد در معرض خطر خونریزی قرار می گیرد. از این رو، در هنگام خونریزی دیگر مواد مغذی مورد نیاز که رطوبت پوست را تامین می کنند نیز از بدن خارج می شوند.

در کنار خشک شدن پوست، از دیگر علائم ناشی از کم شدن میزان ویتامین K در بدن می توان به راحت کبود شدن، ایجاد لخته های خونی کوچک در زیر ناخن ها، سیاه رنگ شدن مدفوع و خونریزی از پوست کودکان اشاره کرد.

علاوه بر مکمل های دارویی، این ویتامین را با مصرف خوراکی هایی مثل سبزیجات برگ دار، روغن های گیاهی، بعضی از میوه ها، گوشت، محصولات لبنی و چای سبز می توان دریافت کرد.

ویتامین B12

ویتامین B12 نوعی ماده مغذی ضروری است که بدن برای انجام فعالیت های خود به آن نیاز دارد.

کم شدن اندک میزان ویتامین B12 در بدن در ابتدا خود را به صورت خارش پوست نشان نمی دهد اما فرد با بی حس شدن پوست مواجه می شود.

از جمله دیگر علائم ناشی از کم شدن میزان ویتامین B12 در بدن می توان به خستگی مفرط، رنگ پریده یا زرد شدن پوست، سردرد، علائم ناشی از افسردگی، مشکلات روده معده ای و التهاب دهان و زبان اشاره کرد.

محصولات لبنی، تخم مرغ، ماهی، گوشت و ماکیان از منابع غنی از این ویتامین به شمار می آیند.

ویتامین B6

ویتامین B6 نوعی ویتامین حل شونده در آب است که وجود آن در بدن برای رشد مغز و حفظ سلامت سیستم عصبی ضروری است.

اگر میزان ویتامین B6 در بدن تان کم شود با جوش های قرمزی مواجه می شوید که از شدت خارش عصبی تان می کنند. علت آن هم این است که این ویتامین به تولید کلاژن در بدن کمک می کند.

کم شدن سطح انرژی بدن، خشک شدن و ترک خوردن لب ها، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، بی حس شدن دست و پا و بروز حالت تهوع صبحگاهی در خانم های باردار از علائم دیگر ناشی از کم شدن میزان ویتامین B6 در بدن است.

مقدار کافی از ویتامین B6 را از طریق مصرف خوراکی هایی مثل ماکیان، گوشت، ماهی، سیب زمینی و ذرت می توانید دریافت کنید اما اگر این منابع کفایت نکرد و میزان این ویتامین به شدت در بدن تان کم شده بود، می توانید از مکمل های موجود استفاده کنید.

کلام آخر

در این مقاله گفتیم که کمبود چه ویتامینی باعث خارش پوست میشود و ویتامین هایی که در این مقاله از سایت دکتر چک به آن ها اشاره کردیم، همگی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در خشک شدن پوست نقش دارند. با مصرف میزان کافی از این ویتامین ها می توانید مشکل خشکی پوست خود را درمان کنید.