ارتباط بین مصرف نمک و سقط جنین چیست؟ اگر فشار خون تان بالا نباشد، نیازی نیست خیلی نگران این مسئله باشید. در حقیقت، هم خودتان و هم نوزاد به مقداری نمک نیاز دارید. اما مشکل اصلی از اینجا شروع می شود که مادر در این دوران خیلی دوست دارد نمک و غذاهای شور مصرف کند.

در دوران بارداری باید کمی نسبت به میزان نمک مصرفی در رژیم غذایی توجه کرده و تعادل ایجاد کنید.

در این مقاله از سایت دکتر چک می خواهیم ببینیم ارتباطی بین مصرف نمک و سقط جنین وجود دارد یا نه. علاوه بر این، به چندین سوال پرتکرار دیگر درباره بارداری هم جواب می دهیم.

چرا باید در دوران بارداری نمک مصرف کنید؟

در گذشته پزشکان به مادران باردار توصیه می کردند تا جایی که می توانند در دوران بارداری نمک کم تر مصرف کنند زیرا به باور آن ها نمک در جذب آب و نفخ کردن نقش قابل توجهی دارد.

اما امروزه این را می دانیم که در دوران بارداری مواد مایع بدن باید زیاد شود و امری حیاتی برای مادر و جنین تلقی می شود.

این را هم باید در نظر داشته باشید که مصرف متوسط نمک یا سدیم در دوران بارداری خیلی مهم است زیرا به ایجاد تعادل میان مواد مایع و مواد معدنی موجود در بدن کمک می کند.

نمک نقش مهم دیگری هم بازی می کند: کمک به انتقال تکانه های عصبی و عملکرد ماهیچه ها.

حواس تان باشد که نمک یددار با نمک معمولی فرق می کند. ید در اصل ترکیبی مهم بوده که به نمک معمولی اضافه می کنند و از مغز جنین و سیستم عصبی محافظت می کند.

با این که معمولا در کشورمان کمبود شدید ید رایج نیست اما اگر ید بدن کم شود با پیامدهایی مثل سقط جنین، به دنیا آوردن جنین مرده و اختلالات ذهنی در کودکان همراه خواهد بود.

توصیه می شود در این دوران چه میزان نمک مصرف شود؟

چه باردار باشید چه نباشید، توصیه می شود روزانه حداکثر 2.300 میلی گرم یا به عبارت دیگر، حدودا یک قاشق چای خوری نمک مصرف کنید.

متاسفانه اکثر ما بیشتر از این میزان نمک مصرف می کنیم. حدود 88 درصد از خانم های باردار به طور متوسط روزانه 3.305 میلی گرم نمک مصرف می کنند.

مادران باردار باید این نکته را در نظر داشته باشند که اگر از قبل و پیش از شروع بارداری مشکل یا بیماری خاص دیگری داشته اند، حتما و حتما باید کمتر از میزان گفته شده نمک مصرف کنند.

به آن دسته از خانم های باردار مبتلا به دیابت، فشار خون بالا یا بیماری های کلیوی توصیه می شود روزانه حداکثر 1.500 میلی گرم سدیم مصرف کنند.

چه اتفاقی می افتد اگر در مصرف غذاهای شور در دوران بارداری زیاده روی کنید؟

بسیاری از خانم های باردار بدون این که خودشان هم متوجه باشند، بیشتر از میزان توصیه شده نمک مصرف می کنند زیرا امروزه نمک در تمام خوراکی های فراوری شده صنعتی وجود دارد.

این را هم باید در نظر داشته باشید که حدود 75 تا 80 درصد از نمک مصرفی روزانه مان در غذاهای فراوری شده پنهان شده است.

مصرف زیاد نمک تاثیر منفی و قابل توجهی بر فشار خون دارد. نمک بر کلیه ها اثر گذاشته و باعث می شود بدن آب را جذب کند. افزایش میزان مایعات باعث افزایش میزان نمک در خون شده و همین امر، زمینه ساز افزایش فشار خون می شود.

پس فراموش نکنید که زیاده روی نکردن در مصرف نمک در این دوران فواید خیلی زیادی برایتان دارد؛ از کاهش خطر بروز سکته و ابتلا به بیماری های قلبی گرفته تا بیماری های خطرناک و جدی دیگر.

چرا در این دوران هوس غذاهای شور می کنم؟

حدود 50 تا 90 درصد از مادران باردار گفته اند که در این دوران حسابی دلشان غذاهای شور و نمکی می خواهد. این هوس در روزهای آخر سه ماهه اول و اوج سه ماهه دوم بارداری کمتر شده و دیگر تا زمان تولد نوزاد اذیت تان نمی کند.

پزشکان هنوز دقیقا نمی دانند چرا مادران باردار در این دوران هوس یک سری از غذاها را می کنند اما چندین تئوری وجود دارد.

به عنوان مثال، تغییر هورمون ها در این دوران حساسیت مادر نسبت به بو و مزه ها را بیشتر می کند. هوس کردن برای غذا خوردن هم ارتباطی مستقیم با کمبود مواد مغذی در بدن دارد.

این را هم باید در نظر داشته باشید که اگر هوس غذاهای شور می کنید، به احتمال خیلی زیاد تحت تاثیر عادت های غذایی اطرافیان تان است. هوس کردن ارتباط خیلی زیادی با محل زندگی و اطرافیان دارد.

چگونه می توانیم در دوران بارداری نمک کمتر مصرف کنیم؟

راه های خیلی زیادی برای کاهش میزان سدیم موجود در رژیم غذایی وجود دارد. توصیه می کنیم این روش ها را امتحان کنید:

غذاهای تازه بخورید.

میزان مصرف میوه و سبزیجات در اکثر مردم از حد توصیه شده هم خیلی کمتر است؛ میوه و سبزیجات ذاتا نمک کمی داشته و از طرف مقابل، فیبر، آنتی اکسیدان و ویتامین های مهم برای دوران بارداری و مواد معدنی به وفور در آن ها پیدا می شود.

میزان نمک موجود در مرغ و گوشت تازه هم بسیار کمتر از نمک موجود در گوشت های فراوری شده، سوسیس و هات داگ است.

برچسب مواد غذایی را بخوانید.

در غذایی که اصلا انتظارش را هم ندارید، نمک استفاده شده است. مثلا در هر برش بعضی از نان های سفید حدود 240 میلی گرم سدیم وجود دارد که معادل یک دهم میزان توصیه شده است.

برچسب مواد غذایی را بررسی کرده و خوراکی های حاوی “سدیم اندک” یا “فاقد نمک” را انتخاب کنید.

در خانه غذا درست کنید.

رستوران ها برای این که غذاهای خوشمزه تری درست کنند، حسابی از نمک استفاده می کنند.

اما وقتی خودتان در خانه غذا درست می کنید، می توانید مواد اولیه تازه را جایگزین غذاهای سرشار از نمک و فراوری شده کنید.

نمک آورده شده در دستورالعمل های غذایی را حذف کنید.

نمک در دستورالعمل غذاهای زیادی آورده شده است و باید تا جایی که می توانید نمک را حذف کنید.

ادویه های دیگر را جایگزین کنید.

گیاهان معطر، ادویه ها، سیر، چیلی، زنجبیل و لیمو مزه غذاها را بی نظیر می کنند. پس حتما نیازی نیست نمک به غذا اضافه کنید. می توانید تقریبا تمام غذاها را هم با فلفل مزه دار کنید.

حواس تان به سس های حاوی نمک باشد.

در تهیه سس هایی مثل کچاپ، سس سویا و چاشنی های سالاد معمولا خیلی نمک استفاده می شود. اگر می توانید، سس هایی که سدیم کمتری دارند را انتخاب کنید یا در دوران بارداری کلا دور سس را خط بکشید.

آیا خطر سقط جنین برای مادری که زیاد نمک مصرف می کند یک تهدید محسوب می شود؟

نمک یک ماده معدنی مهم بوده که نقشی اساسی در سلامتی و بیماری فرد بازی می کند. مصرف زیاد نمک عامل اصلی ابتلا به فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی و بروز سکته است.

از طرف مقابل، سقط جنین و پری کلامسیا نیز از رایج ترین پیامدهای بارداری هستند که چندین عامل دارند از جمله ابتلا به بیماری های التهابی و خود ایمنی.

دانشمندان به تازگی به این نتیجه رسیده اند که زیاده روی در مصرف نمک در ایجاد فرایندهای التهابی از طریق تحریک مسیر تی هلپر 17 و سایتوکاین های التهابی آن ها نقش دارد.

از طرف مقابل، در بعضی از مطالعات هم به نقش مهم التهاب در ریشه یابی سقط جنین، پری کلامسیا و پیامدهای شدید بارداری اشاره شد.

باید این را بگوییم که زیاده روی در مصرف نمک در دوران آبستنی یا بارداری موجب تحریک این فرایند التهابی شده و به طبع آن، خطر سقط جنین، پری کلامپسیا و پیامدهای شدید و خطرناک بارداری را بیشتر می کند.

علائم سقط جنین

اصلی ترین نشانه سقط جنین، لکه بینی یا خونریزی از واژن است که به صورت ترشحات قهوه ای رنگ خیلی کم تا خونریزی خیلی زیاد مشاهده می شود.

سایر علائمی که هشدار می دهند چیزی به سقط جنین نمانده است، عبارت اند از:

  • گرفتگی عضلات و شکم درد؛
  • کمر دردهای خفیف تا شدید؛
  • کم شدن وزن؛
  • خروج مایعات از واژن؛
  • خارج شدن بافت یا لخته از واژن؛
  • احساس ضعف یا سرگیجه؛

اگر باردار هستید و هر کدام از علائم گفته شده را تجربه کردید، باید فورا و بدون فوت وقت به اورژانس یا دکتر خود تماس بگیرید.