وقتی بدون برنامه‌ریزی باردار می‌شوید، ممکن است به این فکر کنید  که جنین ناخواسته تان را در خانه سقط کنید. آیا از عوارض سقط جنین در خانه مطلع هستید ؟ بعضی از سایت‌های اینترنتی محصولاتی را برای این کار تبلیغ کرده و ادعا دارند که سقط جنین در خانه خیلی آسان  و بی خطر است. ولی اینطور نیست و عوارض سقط جنین بعضی مواقع جبران ناپذیز می باشد .

برای مثال: بعضی از اطرافیان به شما پیشنهاد می‌دهند که میوه، گیاه یا داروهای خاصی به میزان زیاد مصرف کنید. برخی دیگر، ورزش سنگین یا حرکاتی توصیه می‌کنند که از طریق آنها جنین سقط می‌شود.

بیایید با هم روراست باشیم… هیچ کدام از این راه‌ها ایده خوبی نیستند. بعضی از این روش‌ها تأثیری در سقط جنین ندارند و بسیاری از این راه‌ها خیلی خطرناک هستند و ناتوانی، بیماری و مرگ را به دنبال  دارند.

در این مقاله از سایت دکتر چک، ما درباره خطرات و عوارض سقط جنین در خانه و به شکل سنتی صحبت می‌کنیم. این خطرات طیفی طولانی از خطراتی مانند: مسمومیت و عفونت خطرناک را شامل می‌شوند. علاوه بر این، روش‌های صحیح سقط جنین را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

خطرات و عوارض سقط جنین در خانه و به روش سنتی

بعضی از روش‌های سنتی سقط جنین به نظر کم خطر می‌آیند. مثلا: نوشیدن چند نوع چای خاص؛ اما مصرف روزانه میزان زیادی سبزیجات باعث مسمومیت می‌شود. بر اثر بعضی از روش‌های سقط جنین ممکن است مادر فوت شود.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش داده است که هر سال ۴۷۰۰۰ زن به دلیل سقط جنین با روش‌های نامناسب فوت می‌کنند و ۵ میلیون نفر هم دچار ناتوانی و بیماری می‌شوند. همچنین WHO گفته است که با سقط جنین به روش مناسب، آموزش سکس و برنامه‌ریزی خانوادگی هیچ کدام از این مشکلات به وجود نمی آید.

خطرات و عوارض سقط جنین در خانه و به روش سنتی

خطرات احتمالی روش‌های سنتی عبارتند از:

سقط ناقص جنین

در این حالت، جنین به طور کامل از بدن خارج نمی‌شود و فقط حیات خود را از دست می‌دهد؛ ولی بخشی از بافت آن داخل بدن مادر باقی می‌ماند.

در صورتی که این شرایط برای شما پیش آمد، سریع آن را درمان کرده تا از خون‌ریزی شدید یا مرگ جلوگیری کنید. بعضی از خانم‌ها تا زمانی که خون‌ریزی نکنند، متوجه نمی‌شوند که سقط جنین به درستی و کامل انجام نشده است.

مسمومیت

مصرف گیاهان دارویی خاص یا قرص‌های سقط جنین که از سایت‌های اینترنتی غیرمعتبر  می خرید، نتایج خطرناکی به دنبال دارند.

حتی روش‌های طبیعی هم می‌توانند شما را مسموم کنند؛ به ویژه زمانی که افراد این روش ها را زیاد انجام نمی دهند.

وقتی مسموم شوید، به کبد فشار می آید تا سم‌ها را از بدن خارج کند. در موارد خیلی حاد، کبد آسیب می‌بیند و یا از کار می‌افتد.

بعضی از سایت‌ها قرص‌های سقط جنین می‌فروشند؛ اما بسیاری از آنها اصل نیستند و گاهی اوقات هم خیلی ضرر دارند. محصولاتی که از کشورهای دیگر وارد می‌شوند، ممکن است حاوی مواد سنگینی باشند. سازمان غذا و دارو (FDA) یا سازمان های دیگر این محصولات را اسم نمی‌برند تا مردم آن ها را بشناسند و استفاده کنند.

خون‌ریزی

در زمان خون‌ریزی، بدن خون زیادی از دست می‌دهد. درست است که در جراحی برای سقط جنین هم شما خون زیادی را از دست می‌دهید؛  سقط جنین به روش سنتی خطر بیشتری دارد.

خون‌ریزی داخلی زندگی شما را تهدید می‌کند و حتی ممکن است از آن باخبر نشوید تا بتوانید آن را متوقف کنید.

عفونت و زخم

اگر جراحی سقط جنین انجام دهید، احتمالا دچار عفونت یا زخم داخلی می‌شوید؛ اما اگر این کار را به صورت سنتی انجام دهید، خطر آن چند برابر می‌شود.

هر چیزی که در زمان سقط وارد رحم شود، ممکن است دردسرساز باشد؛ چون عفونت و زخم به وجود می‌آورد و می‌تواند به نازایی منجر شود. عفونت شدید زندگی شما را تهدید می‌کند.

درمان‌های خانگی

راه‌های قابل اعتماد و صحیح زیادی وجود دارند که با کمک آنها می‌توانید خودتان سقط جنین را انجام دهید.

پزشک می‌تواند برای شما دارو تجویز کند تا خودش جنین را سقط کند. این روش در آمریکا خیلی معمول است.

سقط جنین با دو دسته از داروها انجام می‌شود: Mifepristone و Misoprostol.

Mifepristone معمولا باعث تغییرات هورومونی می‌شود و بارداری را متوقف می‌کند. اما Misoprostol باعث می‌شود که جنین از لوله رحم بیرون بیاید.

خطرات سقط جنین - بعد از عمل چه کنیم

سقط جنین به کمک دارو در ۹۹ درصد از خانم‌هایی که در ابتدای بارداری بوده‌اند، موفق عمل کرده است. براساس تحقیقات، این روش‌ برای بارداری‌های بعدی مشکلی به وجود نمی‌آورد.

سقط جنین با این روش برای خانم‌هایی مناسب است که هفته ۱۲-۱۰ بارداری‌شان را سپری می‌کنند؛ البته سقط جنین در کشور ما و بسیاری از کشورها غیرقانونی است.

سقط جنین از طریق جراحی

پزشکان معتقدند زمانی که دارو پاسخ‌گو نیست، باید جراحی انجام دهید. در زمان جراحی، جراح پس از استفاده از ساکشن و یک ابزار تیز جنین را از بین می‌برد.

جراحی زمانی انجام می‌شود که مادر در هفته بالای ۲۴ بارداری باشد. بعد از این کار، آثاری از جنین باقی نمی‌ماند.  پزشک تنها زمانی جراحی می کند که بارداری برای مادر خطرناک باشد و یا کودک ناقص به دنیا بیاید.

خانم‌ها باید درباره نحوه انجام جراحی با پزشک و یا ماما مشورت کنند.

جراحی قانونی سقط جنین قابل اعتماد و بدون خطر است. در موارد کمی، این جراحی باعث به وجود آمدن یک دیواره رحمی می‌شود که به آن« سندورم آشرمن» گفته می‌شود. این سندورم، بارداری دوباره را مشکل می‌کند یا در بارداری‌های بعدی باعث می شود که جنین قبل از به دنیا آمدن از بین برود.

به کجا مراجعه کنیم؟

خانم‌هایی که می‌خواهند سقط جنین را در خانه انجام دهند، باید   داروی مناسب را انتخاب کنند. اگر در زمان سقط این نشانه‌ها را مشاهده کردید، با اورژانس تماس بگیرید:

  • خون‌ریزی شدید؛
  • تب یا لرز؛
  • زردی پوست یا چشم‌ها؛
  • از دست دادن هوش و حواس؛
  • پوست کرخت و سرد؛
  • استفراغ؛
  • نشانه‌های شدید دیگر.

در این مواقع، با پزشک‌تان تماس بگیرید، اطلاعات درستی به او بدهید تا بتواند مشکل شما را به درستی حل کند.

اقدامات لازم بعد از سقط جنین

بعد از سقط جنین به کمک دارو یا عمل جراحی، باید به مدت دو هفته استراحت کنید. در این زمان، ممکن است خون‌ریزی واژینال داشته باشید. بعضی وقت‌ها خون‌ریزی بیش از ۲ هفته طول می‌کشد و در موارد نادری تا ۴۵ روز ادامه دارد. در این شرایط حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر دارو مصرف می‌کنید، احتمالا به حالت تهوع یا حالت‌های موقت دیگری دچار خواهید شد. سقط جنین با روش جراحی نیز شاید این نشانه‌ها را به همراه داشته باشد.

بعد از انجام هر دو روش، صبر کنید تا خون‌ریزی‌تان بند بیاید و بعد از آن، رابطه جنسی داشته باشید؛ چون دچار عفونت می‌شوید. اگر شرایطتان وخیم‌تر باشد، باید مدت زمان بیشتری صبر کنید.

اگر خون‌ریزی شدید، ترشحات بدبو، تب یا نشانه‌هایی از عفونت را  مشاهده کردید، به کلینیک مراجعه کنید.

سعی کنید در زمان سقط جنین استرس و حال روحی بدی نداشته باشید. سقط جنین بر روی هر فردی تأثیر متفاوتی دارد و همه خانم‌ها به این وضعیت واکنش خاصی نشان می‌دهند. در این شرایط، پزشک یا مددکار کلینیک با درمان مناسب برای حل مشکلات بعد از سقط جنین، به شما کمک می‌کنند.

مقاله ” عوارض سقط جنین ” توسط دکتر خوش سیرت مطالعه و تایید شده است .


مطالب مرتبط را حتما بخوانید :

کوچک کردن سینه بانوان با ۵ روش طبیعی و موثر
۱۷ مورد از مهمترین مشکلات بارداری و نحوه مقابله با آن ها در خانه
علت خارش بدن بعد از نزدیکی چیست و چه عواملی باعث این خارش میشود؟

 

منبع