برای اولین بار پژوهشگران با اندازه گیری مستقیم نور آسمان شب تاثیر آلودگی نوری بر سلامت جنین را بررسی کردند. آلودگی نوری یکی از معضلات متداوم در سرتاسر دنیاست که محیط زیست را آلوده می کنند.تحقیقات نشان داده است که ۸۳٪ مردم جهان در آلودگی نوری به سر می برند که این رقم در کشورهای صنعتی بیشتر است

آلودگی نوری چیست؟

آلودگی نوری نوعی از آلودگی به شمار می رود که به روشن شدن بیش از اندازه یک محیط در اثر روشنایی نورهای مصنوعی می گویند که باعث کم فروغ شدن ستاره ها در آسمان می شود. .

بعضی از منابع آلودگی نوری شامل نورهای تابلوهای تبلیغاتی و بیلبوردها، نور خیابان ها و نورپردازی ساختمان ها برج ها و المان های شهری( مجسمه، پرچم، پل و غیره) می شود. این آلودگی روی زندگی برخی از حیوانات نیز تاثیر بدی بر جای گذاشته است؛ مثل برخی از پرنده ها که راهشان را گم می کنند الگوی مهاجرت و ریتم خواب آن ها را بر هم می زند و برخی از حشرات که جذب نور می شوند و از بین روند.

ارتباط آلودگی نوری با ریتم خواب

موزه یانگ یکی از محققین این مطالعه به مشخصه روشنایی شب پرداخت و گفت: آلودگی نوری باعث شده است که اختلال در ریتم شبانه روزی ایجاد شود و در حالی که ما از نورهای مصنوعی در طول شب برای رونق اقتصادی خود استفاده می کنیم از فواید تاریکی بی خبریم.

مشخصه روشنایی شب این است که فقط باید 1/3 ستاره ها را بدون آلودگی طبیعی در آسمان شب ببینیم. ما باید بدانیم که ساعت بیولوژیکی بدنمان به تاریکی هم نیاز دارد؛ چون  بعضی از عملکردهای فیزیولوژیکی مانند خواب را تنظیم می کند. ملاتونین هورمونی است که در تاریکی تولید می شود و به تنظیم خواب و بیداری ما کمک می کند. وقتی شب با نورهای مصنوعی روشن می شود، ترشح این هورمون نیز کاهش می یابد. که پیامدی چون سردرد اضطراب و برخی از سرطان ها را به همراه دارد.

ارتباط آلودگی نوری با زایمان زود هنگام

محققان اظهار کرده اند که احتمال زایمان زودهنگام به دلیل روشنایی هایی که در شب شهر را روشن می کنند بالا می برد. در مجله Southern Economic مقاله ای چاپ شده است که به این نظریه پرداخته است. برخی از دانشمندان دانشگاه لی‌های، کالج لافایت در پنسیلوانیا و دانشگاه کلرادو دنور آمریکا بر اساس قانون واکر شواهدی را در خصوص کمبود وزن نوزاد در هنگام تولد و  زایمان های زود هنگام به دست آوردند.

درست است که استفاده از نورهای مصنوعی در شب برای یک جامعه ضرورت دارد، ریتم شبانه بدن انسان را دچار اختلال می کند و به یک آلاینده مبدل می سازد. این دانشمندان اظهار کردند که استفاده از نور مصنوعی در شب به منظور افزایش فعالیت اقتصادی، آثار بدی بر روی سلامت جامعه، زنان باردار و خصوصا نسل آینده برجای می گذارد.