آرتروز به آن دسته از دردهای مفصلی می گوییم که معمولا با التهاب، سفتی و خشکی همراه هستند و باعث کم شدن فعالیت های فرد می شوند. گاهی اوقات، به دلیل تغییرات فیزیکی که در هنگام بارداری رخ می دهد، مفاصل و ماهیچه ها تحت تاثیر قرار می گیرند و ممکن است که تا هفته ها یا حتی ماه ها بعد از زایمان، این تأثیرات همچنان باقی بمانند. یک دلیل و علت درد مچ دست بعد از زایمان میتواند آرتروز باشد. اگر درد پا و مچ دست ها بعد از زایمان دارید، بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید و شروع به مصرف دارو نمایید.

به خواندن این مقاله از سایت دکتر چک ادامه دهید تا اطلاعات بیشتری را درباره درد مفاصل یا آرتروز بعد از زایمان و راه هایی که می توان آن را کنترل کرد، به دست آورید.

آیا ابتلا به درد پا و مچ دست ها بعد از زایمان طبیعی است؟

هر فردی با هر سن و سالی ممکن است که به آرتروز مبتلا شود. درد پا و مچ دست ها بعد از زایمان بدتر می شود و تعداد خانم هایی که بعد از زایمان با دفعات عود بیماری مواجه می شوند، کم است. این خانم ها ممکن است که این درد را در قسمت مچ دست، دست ها، زانوها و انگشتان پا احساس کنند.

آرتروز بعد از زایمان چه دلایلی دارد؟

به دلایل زیر ممکن است مادرانی که به تازگی نوزاد خود را به دنیا آورده اند با آرتروز یا درد مفاصل بعد از زایمان مواجه شوند:

  • در طول دوران بارداری بسیاری از بیماری های خود ایمنی، مثل آرتروز رماتیسمی یا آرتروز سوریاتیک  بهبود می یابند که علت آن هم وجود آنتی بادی قدرتمند در بدن و پاسخ سیستم ایمنی است؛ اما علائم این بیماری ها بعد از زایمان دوباره عود خواهند کرد.

درد دست بعد از زایمان

  • معمولا بعد از بارداری، سیستم ایمنی بدن قدرتمندتر و فعال تر می شود که به ظهور آلرژی های قبلی یا بروز بیماری های خود ایمنی منجر می شود؛ مثل آرتریت رماتیسمی، لوپوس یا آرتروز سوریاتیک.
  • مواردی از قبیل: سن، ژنتیک، چاقی مفرط، عدم فعالیت های جسمانی، سیگار کشیدن، ابتلا به عفونت ها، شغل و کمبودهای موجود در رژیم غذایی فرد، همگی ممکن است بعد از زایمان باعث عود بیماری شوند.

اگر بعد از زایمان به درد پا و مچ دست ها مبتلا شدیم، چه کاری باید انجام دهیم؟

در این قسمت به بعضی از راهکارهایی که می توان درد مفاصل بعد از زایمان را کنترل و درمان کرد اشاره کرده ایم:

  1. به پزشک مراجعه کنید: اگر در حال حاضر آرتروز دارید باید به پزشک مراجعه کنید. وی سعی می کند تا با درمان این عارضه، درد و آسیب به مفاصل را کمتر کرده و کیفیت زندگی تان را بهبود بخشد.  تنها در صورتی می توانید از این عارضه رهایی یابید که به تمام گفته های پزشک توجه کنید و راهکاری که برای درمان توصیه کرده است، انجام دهید.
  2. رژیم غذایی متعادلی داشته باشید: با پزشک تغذیه مشورت کنید تا رژیم غذایی متعادلی را برای تان تهیه کند. این رژیم غذایی باید شامل: غذاهایی با کالری کم و چربی کم باشد.  برنامه‌ میان وعده و وعده های اصلی را به صورتی تنظیم کنید که رژیم غذایی تان متعادل شود.
  3. حواستان به اضافه وزن تان باشد: اگر بتوانید از شر وزن اضافه خود خلاص شوید و به وزن ایده آل برسید، بسیار به درمان آرتروز خود کمک کرده اید. در این صورت، میزان آسیب به مفاصل، خصوصا مفاصل زانوها و باسن را کم تر کرده اید؛ اما اگر به وزنتان بی توجه باشید، خطر ابتلا به آرتروز در شما زیاد خواهد شد.
  4. فعالیت بدنی خود را حفظ کنید: اگر همواره فعالیت های بدنی خود را ادامه دهید، از درد رهایی می یابید و خلق و خویتان هم بهتر می شود. فعالیت های بدنی احتمال ابتلای مادر به بیماری های مزمن، مثل: دیابت، فشار خون بالا و بیماری های قلبی را کم می کند.
  5. مهارت های کنترل بر خودتان را تقویت کنید: می توانید در برنامه های مخصوص کنترل خود عضو شوید تا وضعیت این مشکل تان را تحت کنترل خود درآورید. در این برنامه ها یاد می گیرید که سلامت عمومی بدن، درد و علائم تان را زیر نظر داشته باشید و از میزان استرس خود کم کنید، خلق و خویتان را بهتر کرده تا بتوانید با پزشک خود موثرتر مشورت کنید.
  6. کفشی راحت با سایزی مناسب را انتخاب کنید: پوشیدن کفش های پاشنه بلند برای خانم های باردار ممنوع است. مطمئن شوید که کفی کفش نرم و ضربه گیر خوبی است.

آیا احتمال ابتلا به آرتروز رماتیسمی بعد از بارداری وجود دارد؟

احتمال این که مادر بعد از بارداری و زایمان به بیماری های خود ایمنی، مثل آرتروز رماتیسمی مبتلا شود، وجود دارد. با وجود این، این ادعا هیچ گونه پشتوانه محکمی ندارد؛ اما باور بر این است که تغییرات هورمونی و مرتبط با دستگاه ایمنی در دوران بارداری و پس از آن، باعث بروز این عارضه می شوند. همین مسئله خود یک دلیل معقول برای افزایش تعداد خانم هایی است که بعد از بارداری به آرتروز رماتیسمی مبتلا می شوند.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که بارداری خود به تنهایی نمی تواند عامل ابتلا به آرتروز رماتیسمی باشد، بلکه عوامل دیگری، مثل ژنتیک هم نقش اساسی دارند.

آیا شیر دهی باعث بدتر شدن آرتروز رماتیسمی می شود؟

شیر دادن به کودک باعث بدتر شدن آرتروز رماتیسمی نمی شود؛ اما بعضی از خانم ها که به آرتروز رماتیسمی مبتلا هستند، هنگامی که کودک را برای شیردادن در بغل خود می گیرند، درد شدیدی احساس می کنند.

آیا این بیماری بعد از وضع حمل خود به خود از بین می رود؟

متاسفانه امروزه هیچ راه درمان قطعی برای آرتروز وجود ندارد. البته با رسیدگی های زود هنگام و پیروی از سبک زندگی سالم به شما به عنوان مادر کمک می کند تا این شریط را تحت کنترل خود درآورید.

درمان درد پا و مچ دست ها بعد از زایمان

اگر سابقه ابتلا به این بیماری را دارید یا اینکه این مشکل به صورت ژنتیکی در شما وجود دارد، باید با پزشک روماتولوژی مشورت کنید تا راهکارهایی برای کنترل این شرایط در طول دوران بارداری و قبل از آن، در اختیارتان قرار دهد.

در حالی که درد مفاصل یا آرتروز بعد از زایمان را نمی توان به طور قطع درمان کرد، با پیروی کردن از سبک زندگی سالم و یک رژیم غذایی متعادل می توانید آن را کنترل کنید.

 

تهیه شده توسط تیم تحریریه دکترچک