آیا مصرف ایبوپروفن در بارداری بی خطر است؟ در جواب این سئوال باید بگوییم که خیر، نمی توانید این قرص را در دوران بارداری خود مصرف کنید؛ زیرا در دوران بارداری باید به شدت در هنگام مصرف دارو احتیاط کرد. شما حالا یک مادر باردار هستید؛ پس نمی توانید هر گونه دارویی را سر خود و بدون تجویز دکتر مصرف کنید! زیرا بعضی از داروها عوارض خطرناکی بر روی جنین خواهند گذاشت. در این مقاله از سایت دکترچک درباره رایج ترین قرص مسکن ایبوپروفن و باید و نبایدهای آن صحبت خواهیم کرد…

ایبوپروفن در دسته داروهای غیراستروئیدی ضد التهاب (NSAID) طبقه بندی و برای تب، درد، سر درد و آرتروز مصرف می شود. برای تهیه این دارو نیازی به نسخه پزشک نیست و بدون نسخه هم می توان آن را خرید؛ دقیقا به همین دلیل است که باید اطلاعات بیشتری درباره مصرف این دارو و موارد احتیاط در دوران بارداری به دست آورید.

آیا مصرف ایبوپروفن در بارداری بی خطر است؟

خیر، مصرف ایبوپروفن در بارداری بی خطر نیست و نباید به طور دائم به عنوان یک مسکن از آن استفاده کنید. با این که به نظر می رسد مصرف یک دوز در هر بازه ای از بارداری خطراتی به همراه نداشته باشد، باز هم باید احتیاط کنید!

سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا (USFDA) این دارو را از نظر خطرات برای بارداری در دسته D قرار داده است؛ یعنی شواهدی وجود دارند که مصرف مصرف بروفن در بارداری برای جنین انسان خطرناک است؛ اما با وجود این خطرات، مصرف آن برای مادر باردار پذیرفته شده است. در  این دسته بندی اعلام نشده که مصرف ایبوپروفن در این دوران بی خطر است که در قسمت بعد دلیل آن را برایتان شرح خواهیم داد.

چرا مصرف ایبوپروفن در بارداری خطرناک است؟

در این قسمت قصد داریم تا به چند مورد از عوارض جانبی مصرف قرص بروفن در بارداری اشاره کنیم:

مصرف ایبوپروفن در در اوایل بارداری یا شش ماهه اول

  • مصرف ایبوپروفن در سه ماهه اول و دوم بارداری ممنوع است؛ زیرا در این بازه زمانی، اندام های بدن جنین شکل می گیرند و کودک در برابر سموم و داروها حساس است. مصرف این دارو در دوران بارداری منجر به نواقص مادر زادی، سقط جنین می شود و عوارض شدید بر روی کلیه بر جای خواهد گذاشت.
  • مصرف ایبوپروفن در سه ماهه دوم بارداری باعث کم شدن وزن جنین در هنگام تولد می شود.

مصرف ایبوپروفن در سه ماهه آخر بارداری

  • در سه ماهه آخر بارداری، مصرف قرص ایبوپروفن فعالیت های پروستاگلاندین را محدود می کند . پروستاگلاندین ترکیبی است که تب، درد و التهاب را درمان می کند و فعالیت های دیگری نیز برعهده دارد. زمان نزدیک به زایمان، تمرکز پروستاگلاندین خون پایین آمده و منجر به مسدود شدن رگ خونی (داکتوس آرتریوزوس) در قلب جنین می شود. در نهایت خون به سمت ریه ها تغییر مسیر می دهد. اما مصرف این قرص باعث بسته شدن نا به هنگام رگ خونی شده و منجر به بالا رفتن فشار خون در ریه ها می شود که این یک شرایط برای جنین کشنده خواهد بود.

حتما بخوانید: مصرف ترامادول در بارداری چقدر برای شما و کودک خطرناک است؟

  • علاوه بر این، مصرف قرص ایبوپروفن باعث طولانی شدن زمان زایمان یا تاخیر در آن و خونریزی بیش از حد در زمان به دنیا آوردن جنین خواهد شد.
  • استفاده طولانی مدت و با دوزهای بالا، باعث کم شدن میزان مایع آمنیوتیک (الیگوهیدرامنیوس) خواهد شد.

خطراتی که مصرف طولانی مدت این قرص به همراه دارد

مطالعات انجام شده نشان داده است که کودکان متولد شده از مادرانی که در سه ماهه اول و دوم بارداری خود دارو ایبوپروفن مصرف کرده اند، در اوایل دوران کودکی شان احتمالا به آسم مبتلا خواهند شد.

عوارض مصرف ایبوپروفن در بارداری

مادری که در سه ماهه دوم بارداری خود از قرص های مسکنی مثل ایبو بروفن استفاده کرده و فرزند او پسر است، احتمال این که پسرش نازا شود یا به بیماری سرطان بیضه مبتلا شود، زیاد خواهد شد. در نهایت این شرایط بر تولید تستوسترون تاثیر خواهد گذاشت.

پزشک تنها در شرایطی قرص ایبوپروفن را تجویز می کند که هیچ گزینه بی خطر دیگری وجود نداشته باشد و خطرات آن، کمتر از خطراتی باشد که تا آن لحظه برای مادر پیش آمده است.

البته از آن جایی که این دارو را بدون نیاز به نسخه پزشک می توان تهیه کرد، امکان دارد خودسرانه آن را مصرف کنید.

چه اتفاقی می افتد اگر در دوران بارداری تان قرص ایبوپروفن مصرف کرده باشید؟

اگر برای مدت زمان طولانی قرص ایبوپروفن مصرف می کرده اید، پزشک میزان تاخیر رشد جنین را بررسی خواهد کرد.

اگر در دوران بارداری این قرص را مصرف کرده اید، باید حتما به پزشک خود بگویید. در این شرایط او سعی می کند با بررسی و ارزیابی مشخص کند که همچنان می توانید این دارو را مصرف کنید یا این که باید یک دارو دیگر را جایگزین آن کنید.

آیا در دوران بارداری گزینه بی خطری وجود دارد که جایگزین ایبوپروفن شود؟

یک جایگزین سالم و بی خطرتر برای درد و تب در دوران بارداری، قرص دهانی استامینوفن (تایلنول/ پاراسماتول) است. مصرف قرص استامینوفن در تمام دوران بارداری بی خطر است و مشکلی ایجاد نمی‌ کند.

آیا می توان از ژل ایبوپروفن در دوران بارداری استفاده کرد؟

به این مورد توجه کنید که تنها باید با تجویز و توصیه پزشک از ژل ایبوپروفن در دوران بارداری استفاده کنید. این ژل از طریق پوست جذب بدن شده و بر جنین تاثیر خواهد گذاشت. همیشه باید قبل از شروع به مصرف دارو با پزشکتان مشورت کنید.

حتما بخوانید: مصرف آلپرازولام در بارداری چه خطراتی میتواند داشته باشد؟

اگر درباره مصرف هر دارویی در دوران بارداری شک دارید، باید حتما دارو مورد نظر را به پزشک نشان دهید تا او درباره مصرف آن تصمیم بگیرد. همین طور، در دوران بارداری باید پایین ترین دوز هر دارویی را مصرف کنید.

 

تهیه شده توسط گروه تحریریه دکترچک

این مطلب توسط دکتر خوش سیرت مطالعه و تایید شده است.