همه ما ممکن است با اختلالاتی در بدن روبه رو باشیم که موقتی هستند. به طور مثال شما به بیماری کرونا مبتلا می شوید و اعضای مختلف بدن دچار اختلال در عملکرد خواهند شد. سرفه های شبانه، بی حسی بدن، اختلال در بویایی و یا از دست دادن حس بویایی و تعریق شبانه از علائمی هستند که افراد در کرونا به آن دچار هستند. اما پس از طی دوره نقاهت، وضعیت آن ها رو به بهبودی خواهد رفت. این بیماری یک نوع از بیماری های خود ایمنی است.

حال برای فردی که به بیماری خود ایمنی دچار شده، شرایط کاملا متفاوت خواهد بود. روند بهبودی بدن به سیستم ایمنی شما بستگی دارد. به عبارتی کار نابود سازی واکنش های تهاجمی و ویروس ها بر عهده سیستم ایمنی بدن است. فردی که به بیماری خود ایمنی مبتلاست سیستم ایمنی بدن او نمی تواند ویروس ها و واکنش ها را به خوبی تشخیص دهد. به بیان خودمانی تر در این شرایط گیرنده ها خوب کار نمی کنند و نمی توانند ویروس ها را شناسایی کنند. وقتی که فرد بیمار می شود سلول ها به بدن و ویروس ها حمله می کند و وضعیت فرد از حالت تعادلی خارج می شود.

بیماری خود ایمنی چیست؟

در بیماری های خود ایمنی بدن کلا در حال اشتباه است و به سلول های سالم حمله می کند و آن ها را از بین می برد. به عبارت دیگر تفاوت بین ویروس، عامل های مخرب تهدید کننده سلامت بدن و سلول های مفید را به خوبی نمی شناسد. وقتی که سلول های سالم بدن از بین برود، فرد بیمار خواهد شد. هنوز دانشمندان نتوانستند متوجه شوند که چرا افراد به این بیماری مبتلا می شوند.

انواع بیماری های خود ایمنی

دیده اید که دیابتی ها انسولین تزریق می کنند؟ به خاطر این که سیستم ایمنی بدن به هورمون های تولید کننده انسولین که برای تنظیم قند خون فعالیت می کنند، حمله کرده و نمی توانند انسولین را تولید کنند. به همین دلیل این بیماران برای کنترل قند خون خود باید انسولین تزریق کنند. البته باید گفت دیابت نوع 1.

در بیماری پسوریازیس نیز صورت و بدن فرد تغییر رنگ می دهد و لکه هایی به صورت دوره ای و آرام آرام سطح پوست را می پوشانند. رنگ پوست قهوه ای خواهد شد و بعد پوست این افراد کاملا سفید می شود.

حتی دیده شده است که 12 سال زمان برای بهبودی لازم است. طب سنتی ومدرن برای کنترل لکه ها، داروها و پمادهایی را برای این افراد تجویز می نماید. ولی فرد ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست دهد و بار روان زیادی را متحمل می گردد. در این بیماری سلول های پوست با سرعت زیادی رشد می کنند. به بیان دیگر رشد متعادل نیست.

در بیماری گریوز نیز سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید حمله می کند. کار غده تیروئید کنترل سوخت و ساز بدن است. کم کاری و پر کاری تیروئید نتیجه این حملات است و موجب تنش، عصبانیت، افزایش یا کاهش وزن، عدم تحمل گرما و بیرون زدگی چشم در افراد خواهد شد.

خوشبختانه می توان با ورزش و کنترل رژیم غذایی این بیماری را تا حدودی تحت کنترل قرار داد تا فرد از عوارض آن در امان باشد. بیشتر افراد مبتلا به کم کاری تیروئید دچار افزایش وزن می شوند. باید هر چه سریع تر کاهش وزن و ورزش را در دستور کار قرار داد. در بیماری گریوز صرفا افزایش تولید هورمون های تیروئید مدنظر قرار دارد و باید تحت نظر پزشک فوق تخصص غدد تحت درمان قرار بگیرید.

آیا بیماری های خود ایمنی کشنده است

در موارد بسیار کم این امر می تواند منجر به مرگ شود. ولی افراد باید یک سری دستوراتی را که پزشک معالج به آن ها ارائه می نماید را رعایت کنند. به طور مثال بیماری ام اس یک بیماری خود ایمنی است و می تواند تحت کنترل قرار گیرد ولی آثار آن در بدن به طور کامل از بین نخواهد رفت. تغذیه مناسب و چکاپ سالانه را افراد مبتلا به بیماری خود ایمنی نباید فراموش کنند. با پیشگیری وکنترل می توان جلوی عود بیماری را گرفت.

بیماری خود ایمنی عصبی

ام اس یک نوع بیماری خود ایمنی عصبی است و سیستم عصبی مورد حمله قرار می گیرد. غلاف هایی در سلول های عصبی وجود دارند که در طی این بیماری آسیب به آن ها وارد می شود. وقتی که غلاف ها آسیب ببینند سلول های عصبی هم آسیب می بینند و مغز به درستی نمی تواند به درستی پیام رسانی کند. مغز نمی تواند واکنش ها را به خوبی تشخیص دهد. در یکی از بیماران ام اس دیده شده است که فرد در فصل زمستان تمایل دارد باد سرد اسپیلت به او وزیده شود. به عبارتی در هنگام حمله بدن نمی تواند واکنش درستی از خود نشان دهد.

برخی از افراد مبتلا به ام اس گرما وسرما را تشخیص نمی دهد. همین امر موجب تعجب اطرافیان خواهد شد.

حال علائم ام اس چیست؟ دست و پا دچار بی حسی یا گزگز خواهد شد و در موارد حاد افراد ممکن است با عصا راه بروند. البته با ورزش و توصیه های پزشک می توانید از شدت عود بیماری پیشگیری کنید.

بیماری خود ایمنی پوستی

لوپوس یکی از انواع بیماری های خود ایمنی می باشد که پوست دچار قرمزی خواهد شد. به عبارتی آثار تخریب بر روی پوست نشان داده می شود. خب حال سوال پیش می آید که این بار بدن به کجا حمله کرده است؟

لوپوس از ام اس گسترده تر است و چند جای بدن آسیب می بیند و نتایج آسیب به شکل لکه هایی قرمز بر روی پوست نشان داده خواهد شد. البته فرد با علائم دیگری همچون:

  • حساسیت به نور آفتاب
  • خستگی
  • تب
  • بی اشتهایی
  • علائم قلبی
  • تشنج
  • اختلال در عملکرد کلیه

توجه نمایید که اگر شدت حمله بیشتر باشد، قطعا یک یا چند مورد از اعضای بدن آسیب می بینند و فرد بیمار خواهد شد. حتما باید تغذیه اصولی و توصیه های پزشک را در این خصوص جدی بگیرید.

برای بیماری خودایمنی به چه دکتری مراجعه کنیم

  • پزشک متخصص یا فوق تخصص عفونی
  • پزشک متخصص روماتولوژی
  • پزشک متخصص طب سنتی

در طب سنتی برای بیماری های خود ایمنی راهکارهایی کاملا موثر اندیشیده شده است. اما روند درمان با داروهای طب سنتی طولانی تر از داروهای طب مدرن است. به همین دلیل برخی افراد داروهای شیمیایی را به گیاهی ترجیح می دهد.

بهترین دارو برای بیماری های خود ایمنی

دارو را باید حتما طبق نظر پزشک مصرف کنید. در غیر این صورت به عوارض و عواقبی که بعدها برایتان پیش می آید، نباید گله کنید.

اما به صورت کلی خدمتتان عرض می کنیم که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و داروهای ضد التهابی استروئیدی مثل ناپروکسن برای این بیماران تجویز می گردد.