تا حالا با این پدیده مواجه شده اید؟ به طور مثال نوشیدنی تگری یا بسیار سردی را میل می کنید و پس از چند دقیقه تمام سرتان سرد شده و احساس یخ زدگی در سر خواهید کرد. این مورد یک نمونه مثالی بود که توانستیم از احساس یخ زدن در سر اشاره ای داشته باشیم.

احساس سرد شدن در سر فقط در هنگام خوردن غذای سرد یا نوشیدنی سرد اتفاق نمی افتد. بسیاری از عوامل دیگر موجب احساس سردی در ناحیه سر خواهند شد که در ادامه به آن اشاره خواهیم نمود. با دکتر چک همراه باشید…

احساس یخ زدگی در سر چیست؟

آمپول بی حسی در هنگام درمان دندان یا کشیدن دندان

وقتی که قصد کنید دندان خود را بکشید و یا به جراحی و ترمیم دندان ها بپردازید، دندانپزشک معالج شما آمپول بی حسی را به لثه شما تزریق خواهد نمود. پس از چند دقیقه ناحیه دندان و لثه بی حس شده و به دنبال آن ممکن است برخی افراد احساس یخ زدگی در سر را تجربه کنند.

وقتی که سرمان یخ می کند، در واقع خون های زیادی به این ناحیه هجوم آورده اند و رگ های مغز گشاد شده اند. با گشادی رگ ها و تجمع خون زیاد، مغز احساس سردی کرده و در پی آن با سوزش و درد همراه می گردد. احساس سردی زیاد درد در این ناحیه خواهد شد.

بیماری میگرن

میگرن نوعی سردرد بوده که به صورت وراثتی به افراد منتقل می گردد. در هنگام بروز سردردهای میگرنی فرد احساس درد زیادی را در دو طرف سر تجربه می نماید و درست مثل ضربان قلب، شقیقه ها دچار ضربان خواهند شد و برای فرد تجربه بدی خواهد بود.

هرگاه که سردرد میگرنی عود پیدا می کند، فرد دچار یخ زدگی در ناحیه سر خواهد شد. همچنین یخ زدگی سر بر اثر عوامل مختلف منجر به بروز میگرن در افراد خواهد گشت. پس می توان گفت رابطه دو طرفه ای در این خصوص وجود دارد.

خوردن غذاهای سرد

بستنی یخی یا یخمک ها، یخ در بهشت، نوشابه و انواع نوشیدنی های تگری و هر چیزی که بسیار سرد باشد می تواند منجر به احساس یخ زدگی در سر شود. به عبارتی مغز فرد در حین خوردن بستنی یخی دچار شوک می شود و همین شوک کوچک باعث احساس یخ زدن در سر خواهد شد. حال سوال می شود که این شوک چگونه به وجود می آید؟ عصب هایی که در ناحیه دهان وجود دارد بر اثر خوردن غذاها و نوشیدنی های سرد تحریک می شوند و نتیجه تحریکات مختلف احساس یخ زدگی در سر می باشد.

مقابله با احساس سرما در سر هنگام خواب

  • در هنگام خواب از خوردن آب یخ پرهیز کنید.

در فصل زمستان توصیه می شود که این امر را جدی بگیرید. در حالت کلی نوشیدن آب سرد و تگری به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا موجب اختلالات کبدی خواهد شد. علاوه بر بروز اختلالات کبدی، موجب احساس سردی در سر خواهد شد.

در فصل تابستان به دلیل گرمی هوا بخار حاصل از آب به راحتی از طریق دهان و بینی خارج می شود ولی در فصول سرد سال این امکان رخ نخواهد داد.

  • شیره انگور را به میزان دو قاشق غذاخوری هر شب قبل از خواب میل کنید.
  • روغن سیاهدانه را بر روی سر ماساژ دهید.
  • از بخور نعناع و بخور مرزنجوش غافل نشوید.
  • پس از دوش گرفتن در فصول سرد سال توصیه می شود که فرد تا مدت زمان دو الی سه ساعت بعد از بیرون آمدن از حمام، از رفتن به بیرون از منزل خودداری نماید.
  • دمای بدن را در حالت تعادل نگه دارید و در این خصوص بهتر است رژیم غذایی خاصی را برگزینید.

احساس سرما در سر بیشتر چه کسانی را مبتلا می کند؟

این عارضه بیشتر در نوجوانان و کودکان رخ خواهد داد. دلیل آن نیز کاملا مشخص است. سقف دهان کودکان کوچکتر بوده و عصب های آن زودتر تحریک می شوند.

همچنین در تحقیقات مشخص شده است که این عارضه بیشتر در خانم ها رخ می دهد و دلیل علمی آن هنوز مشخص نیست.

درمان سریع احساس یخ زدگی در سر

هنگامی که با احساس مواجه شدید، انگشت شست خود را بر روی سقف دهان خود قرار دهید تا درد و یخ زدگی تا حدودی فروکش کند. البته این موردی که ما در این جا عرض نمودیم درمان قطعی نمی باشد. صرفا برای آرام کردن درد در مقطع کوتاه می باشد.

اگر مدام به این عارضه دچار می شوید بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا ایشان به خوبی شمارا معالجه نموده و درمان کند.

علت یخ زدن سر در طب سنتی

افراد دارای چهار مزاج سودا، صفرا، دم و بلغم می باشند. به عبارتی هر فردی یکی از این مزاج قالب را دارا بوده و از آن به عنوان طبع یاد می شود. هر یک از مزاج های ذکر شده باید به شکل کاملا تعادلی در بدن وجود داشته باشند. اگر هر کدام از آنها غلبه کنند، فرد دچار غلبه مزاج خواهد شد و باید با تدابیر طب سنتی خود را درمان نماید.

در خصوص احساس سردی در مغز می توان گفت که به دلیل غلبه بلغم این مشکل رخ می دهد. پس باید توسط پزشک طب سنتی بلغم را از سر خارج نمایید.

در حالت کلی سیستم مغز و اعصاب طبع سردی دارد و افرادی که دارای مزاج قالب سودا و بلغم هستند باید غذاهای با طبع گرم را مصرف کنند تا طبع سرد در مغز قالب نگردد.

افرادی که دارای مزاج صفرا و دم هستند نیز باید به حالت تعادلی غذاهای با طبع گرم و سرد را مصرف نمایند.

آیا یخ زدگی در سر خطرناک است؟

خیر این عارضه خطرناک نیست و منجر به مرگ نمی شود. مگر آنکه فرد به بیماری های دیگری در ناحیه اعصاب و مغز مبتلا باشد و درصدد درمان بیماری برنیاید و یا بیماری اش درمان پذیر نباشد.

به طور مثال کسانی که به میگرن حاد مبتلا هستند درصدد ابتلا به سکته مغزی بوده و حتی ممکن است دچار سکته مغزی نشوند.

پس از احساس یخ زدگی در سر شما درد کوتاه مدتی را تجربه خواهید کرد و این درد به زودی کاسته خواهد شد. در بسیاری از مواقع نیازی به مصرف مسکن نمی باشد. اما در خصوص افراد میگرنی شرایط فرق می کند. زیرا این افراد با کوچکترین محرکی دچار سردرد خواهند شد.