سرطان پستان یکی از بیماری‌هایی است که در بانوان رخ می‌دهد و بر اساس نوع و مرحله بیماری و میزان گسترش در بدن، انواع متفاوتی دارد. خوشبختانه با پیشرفت علم و پزشک این بیماری امروزه با انواع درمان‌های جراحی و غیر جراحی به کمک پزشکان ماهر برطرف می‌شود و همین موضوع سبب افزایش امید به زندگی بیماران شده است. بیشتر بانوانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند معمولاً، به دلیل نگرانی چند روش درمانی را امتحان می‌کنند. در ادامه با انواع روش‌های درمانی جراحی و غیر جراحی این بیماری آشنا خواهید شد. اما اگر مبتلا به این بیماری هستید، توجه داشته باشید که در ابتدا  آرامش خود را حفظ کنید و کار درمان خود را به یک پزشک باتجربه و دلسوز بسپارید. یکی از بهترین متخصصان و پزشکان جراح سرطان سینه در تهران، دکتر موسی زاده فلوشیپ جراحی سرطان سینه، هستند شما می‌توانید کار درمان خود را با خیال راحت به ایشان بسپارید.

انواع روش درمان سرطان پستان

بلافاصله بعد از تشخیص سرطان سینه، پزشک شما گزینه‌های درمانی پیشنهادی را در میان می‌گذارد تا شما با آگاهی کامل یک روش مؤثر را برگزینید. لازم است تا بیمار مزیت‌های هر روش درمانی را نسبت به خطرات احتمالی و عوارض جانبی‌اش بسنجد و با راهنمایی پزشک بررسی کند که کدام روش سریع‌تر سبب بهبود او می‌شود. روش‌های درمان سرطان سینه به دو صورت جراحی یا موضعی و سیستمیک یا غیر جراحی طبقه‌بندی می‌شود که در ادامه به توضیح کامل هر یک پرداخته‌ایم. البته درمان سرطان سینه در مردان کمی متفاوت است که در اینجا به آن نپرداخته ایم

درمان جراحی سرطان سینه

همان‌طور که گفته شد درمان‌های موضعی شامل روش‌های جراحی و رادیوتراپی هستند. این بدان معنی است که در این روش درمانی بی‌آنکه قیمت‌های دیگر بدن درگیر شود، برای نابودی تومور اقداماتی انجام می‌شود. اغلب زنانی که به سرطان پستان مبتلا هستند، جهت نابودی تومور نیازمند روش موضعی‌اند. اما باتوجه‌به نوع سرطان و میزان گسترش آن گاهی پزشک در کنار این روش درمانی از روش‌های دیگر هم کمک می‌گیرد که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهید شد.

در بیشتر بیماران مبتلا به این نوع سرطان جراحی، پزشک باتوجه‌به ویژگی‌های سرطان و پرونده پزشکی بیمار عمل جراحی را یک بخش مهم از پروسه درمان در نظر می‌گیرد. عمل جراحی به دلایل مختلفی انجام می‌شود، یکی از این دلایل برداشتن و حذف سرطان تاحدامکان است و کاهش علائم سرطانی است (ماستکتومی)، دلیل دیگر بازسازی پستان پس از برداشتن سرطان است. گاهی نیز سرطان به حدی گسترش‌یافته که به غدد لنفاوی زیر بغل هم رسیده است، در این صورت اولین تجویز پزشک عمل جراحی است. عمل لامپکتومی نیز یک روش جراحی در درمان سرطان محسوب می شود

از دیگر روش‌ها موضوعی درمان سرطان سینه، رادیوتراپی یا پرتودرمانی در این روش سلول‌های سرطانی با پرتودرمانی از بین می‌روند. رادیوتراپی بعد از عمل جراحی سینه (BCS) و ماستکتومی، جهت جلوگیری از بازگشت علائم انجام می‌شود. همچنین اگر سرطان به بخش‌های دیگر منتشر شده باشد و مغز یا استخوان‌ها را درگیر کرده باشد، پزشک پرتودرمانی را تجویز خواهد کرد.

درمان سیستمیک و غیر جراحی سرطان سینه

این نوع روش درمانی شامل شیمی‌درمانی، هورمون‌درمانی، درمان هدفمند و ایمونوتراپی می‌شود و از رایج‌ترین روش‌های درمان سرطان پستان، پس از جراحی است. در شیمی‌درمانی، داروهای ضدسرطانی از طریق خوراکی و وریدی وارد خون انسان می‌شوند و به سلول‌های سرطانی حمله می‌کنند. این روش قبل (Neoadjuvant)و بعد از عمل جراحی (Adjuvant) بسته به توصیه پزشک انجام می‌شود.

از دیگر کارهایی که در درمان غیر جراحی توسط پزشک انجام می‌گیرد، هورمون‌درمانی است. گروهی از سرطان‌های سینه در برابر هورمون‌های استروژن و پروژسترون تأثیرپذیر هستند و تمایل دارند تا با اتصال به گیرنده‌ها رشد کنند. مقابله با این اتصال، هورمون‌درمانی نام دارد و در دو نوع مهارکننده‌های آروماتاز و تعدیل‌کننده‌های انتخابی گیرنده استروژن (SERMs) انجام می‌گیرد. در درمان با مهارکننده آروماتاز، دارو به گیرنده‌های آنزیم سازنده استروژن متصل شده و با توقف ساخت هورمون از رشد سلول‌ها سرطانی جلوگیری می‌کند. در درمان SERMs، داروها به گیرنده‌های استروژن متصل شده و مانع تقسیم و رشد سلول‌های سرطانی می‌شوند. تمامی این روش‌ها در مطب دکتر موسی زاده باکیفیت بالا انجام می‌شوند.

گاهی استفاده از داروهای بیولوژیکی به‌جای داروهای شیمیایی در درمان تومورهای پستان مؤثر است. این روش درمانی بدون جراحی که به درمان هدفمند نیز معروف است، در کنترل سرطان گسترش‌یافته و جلوگیری از عود آن به همراه سایر روش‌های درمانی کاربرد دارد. ایمونوتراپی نیز از دیگر راهکارهای ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی پستان به کمک تقویت سیستم ایمنی بدن است. این راهکار برای درمان بیمارانی که به هر دلیلی نمی‌توانند جراحی کنند، مؤثر است.

 

درمان سرطان پستان

بازسازی پستان (Breast Reconstruction)  پس از درمان سرطان پستان در مطب دکتر موسی زاده

بازسازی پستان (Breast Reconstruction) عملی است که بیمار می‌تواند بعد از درمان خود از آن برای جایگزینی پستان ازدست‌رفته استفاده کند. این عمل جراحی در بیمارانی که پس از ابتلا به سرطان پستان مجبور به ماستکتومی و حذف پستان می‌شوند، موجب جایگزین شدن پستان با شکل طبیعی، ظاهر، تقارن و سایز مناسب خواهد شد.

این عمل زیبایی در افرادی که لامپکتومی انجام داده‌اند نیز مؤثر است و سبب ایجاد ظاهر مناسبی در پستان‌ها خواهد شد. به کمک عمل بازسازی پستان بیماران مجدداً امید به زندگی خود را به دست می‌آورند و از ظاهر طبیعی پستان‌های خود لذت خواهند برد. توجه داشته باشید که در این عمل برخلاف جراحی‌های زیبایی و پروتز امکان شیردهی به نوزاد وجود نخواهد داشت.

معرفی بهترین جراح سرطان سینه: خدمات ارائه‌دهنده در مطب دکتر موسی زاده

با مراجعه به مطب دکتر موسی زاده از خدمات تشخیصی و درمانی بسیار باکیفیت برخوردار شوید و کلیه مشکلات و بیماری‌های خوش‌خیم و بدخیم مربوط به سینه مثل: هایپرپلازی آتیپتیک، داکتال و لوبولار و کارسینوم لوبولار را درمان کنید. در مطب دکتر موسی زاده با انجام ماموگرافی علائم غیرطبیعی و توده‌های جدید یا مشکوک شما بررسی می‌شود و سابقه خانوادگی و میزان خطر ارزیابی می‌گردد. در این مطب پزشک حتی بزرگی پستان در مردان را هم مورد بررسی قرار می‌دهد.

با مراجعه به مطب دکتر موسی زاده امکان بررسی و برطرف‌کردن دیگر مشکلاتی نظیر: تغییرات در پوست سینه، تخلیه نوک سینه، عفونت پستان و درد در سریع‌ترین و کمترین زمان وجود دارد. همچنین با مراجعه به این مطب می‌توانید از خدماتی مانند: غربالگری سرطان پستان، ماموگرافی، سونوگرافی، جراحی سرطان سینه، کموتراپی، هورمون‌درمانی، مشاوره‌های پیشگیری از سرطان سینه، مشاوره ژنتیکی و… بهره‌مند شوید.

سخن آخر

با اینکه سرطان یکی از ناگوارترین اتفاقاتی است که ممکن است برای افراد رخ دهد، اما خوشبختانه در دنیای امروزی راه‌های درمان بسیاری برای ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی ایجاد شده است که هرکدام به‌اندازه کافی در درمان فرد مؤثر هستند. یکی از موضوعات مهم در اثربخش بودن پروسه درمان، استفاده از یک پزشک متخصص حاذق و باتجربه است. جراح سرطان سینه شما باید دلسوز بیمار باشد و بتواند با کمترین میزان عوارض به بهبود شما کمک کند. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از ابتلا به این نوع سرطان هرچند وقت یکبار به مطب پزشک بروید و چکاپ کامل انجام دهید تا چنانچه بیمار هستید این بیماری به‌موقع تشخیص داده شود و پروسه درمان آسان‌تر و ساده‌تر شود.

یکی از عوامل مؤثر در تسریع درمان و موفقیت در آن تشخیص به‌موقع و به‌جای پزشک شما است. در نتیجه از علائم سرطان سینه و نشانه‌های جزئی هرگز غافل نشوید و با غربالگری منظم، به بهبود کامل خود کمک کنید. در این مطلب به معرفی انواع راه‌های درمانی جراحی و غیر جراحی پرداخته شد و سعی شد تا یکی از بهترین متخصصان درمان سرطان پستان، دکتر موسی‌زاده به شما عزیزان معرفی شود. امیدواریم که خواندن این مطلب به شما کمک فراوانی کرده باشد.