یافته های مطالعه جدیدی در زمینه تغذیه در ژورنال نوترینتس منتشر شده است. محققان “محبوب ترین” رژیم های غذایی مد روز در آمریکا را شناسایی و سپس کیفیت رژیمی آن را با دستورالعمل های رژیمی مخصوص آمریکایی ها مقایسه کردند. آن ها می گویند فرصت های زیادی برای افزایش میزان مواد مغذی موجود در این رژیم ها وجود دارد و حتی با تبعیت از این رژیم ها هم می توان مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کرد.

رژیم غذایی مد روز؛ پیش زمینه

مطالعات نشان می دهند که اکثر آمریکایی ها از رژیم غذایی غربی تبعیت می کنند؛ رژیمی سرشار از چربی های اشباع شده و چربی های ترنس، نمک، قند و کالری فراوان. بعلاوه، آمریکایی ها در مصرف حبوبات اصلاح شده، پروتئین های حیوانی و نوشیدنی های الکلی هم زیاده روی می کنند.

میزان میوه، سبزیجات و فیبر مصرفی بیش از 80 درصد از مردمان این کشور نیز کمتر از مقدار ذکر شده در دستورالعمل است.

رژیم غذایی مد روز

درباره مطالعه

محققان در این مطالعه، محبوب ترین الگوهای رژیمی مد روز در آمریکا را شناسایی کرده و با توجه به شاخص تغذیه سالم به آن ها امتیاز دادند.

آن ها از گوگل ترندز استفاده کردند تا ببینند کدام عبارات یا اصطلاحات مرتبط با رژیم های مد روز بیشتر توسط مردم جستجو شده است؛ هدف شان این بود که محبوب ترین این رژیم ها را به بررسی های خود اضافه کنند. این رژیم ها شامل رژیم ارتشی، پالئو، کتوژنیک، گوشت خواری، گیاهخواری، مایعات و فودمپ پایین می شوند.

سپس ویژگی های خاص هر کدام از این رژیم ها و عملکردشان در کاهش وزن یا تاثیری که بر روی سلامتی می گذارند را بررسی کردند.

یافته های مطالعه

محققان سپس رژیم های محبوب را به سه دسته تقسیم بندی کردند: حداقل محدودیت، محدودیت متوسط، حداکثر محدودیت.

رژیم های روزه داری و گیاهخواری، کمترین میزان محدودیت را دارند. رژیم های ارتشی و پالئو (یا پارینه سنگی) محدودیت متوسط و رژیم های کتوژنیک، گوشت خواری و رژیم مایعات نیز بیشترین میزان محدودیت را دارند.

محققان می گویند میزان کلسیم، ویتامین D، پتاسیم و فیبر دریافتی مردم خیلی کم شده است.

با تبعیت از رژیم غذایی پالئو می توان ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین کرد. تمام رژیم های غذایی به جز رژیم پالئو نیز کلسیم بالایی دارند.

از طرف مقابل، میزان پتاسیم در تمام رژیم ها به جز رژیم های کتوژنیک و گوشت خواری بسیار زیاد است. البته این را باید در نظر داشته باشید که محققان می گویند با تبعیت از رژیم غذایی پالئو می توانید ویتامین E مورد نیاز بدن را تامین کنید.

رژیم غذایی مد روز؛ نتیجه گیری

بررسی های صورت گرفته در مطالعه فعلی نشان می دهد که اگر با دقت از رژیم های غذایی تبعیت شود، بعضی از رژیم های غذایی مد روز این قابلیت را دارند که شاخص تغذیه سالم را به بالای 80 افزایش دهند.

اگر می خواهید در شاخص تغذیه سالم عدد بالای 80 دریافت کنید، محققان توصیه می کنند از رژیم های غذایی گیاهخواری، ارتشی، روزه داری و فودمپ پایین تبعیت کنید. البته با این که میزان چربی های حیوانی موجود در رژیم غذایی کتوژنیک خیلی زیاد است اما باز هم عدد شاخص تغذیه سالم آن بالاتر از 80 است.