نباید مواد غذایی حاوی قندهای افزوده را مصرف کنیم و دلایل زیادی برای این ادعا وجود دارد. مطالعه ای که به تازگی انجام شده است، یک دلیل دیگر به دلایل قبلی برای عدم مصرف مواد قندی اضافه کرده است: ایجاد سنگ کلیه.

سنگ کلیه و مصرف مواد قندی؛ جدیدترین مطالعه

دانشمندان در این مطالعه به این نتیجه رسیده اند که در میان بیش از 28.000 بزرگسال آمریکایی، آن هایی که میزان قندهای افزوده به رژیم غذایی شان بسیار بیشتر از سایرین است، احتمالا در آینده با سنگ کلیه مواجه می شوند.

احتمال ایجاد سنگ کلیه در این دسته از افراد در مقایسه با آن هایی که بسیار کم مواد قندی مصرف می کنند، 39 درصد بیشتر است.

یافته های این مطالعه – که در تاریخ چهارم آگوست در ژورنال پیشروان در مواد غذایی منتشر شد – اینطور نشان نمی دهند که مواد قندی و شکر تنها مقصران اصلی هستند.

سنگ کلیه

گفته های دانشمندان این مطالعه

بر اساس گفته های دکتر جاناتان خوسید که متخصص درمان سنگ های کلیه در سیستم سلامت مونت سینای در شهر نیویورک است، برای آن دسته از افرادی که یکبار سنگ کلیه را تجربه کرده و دیگر نمی خواهند با این عارضه دردناک دست و پنجه نرم کنند، بهتر است از آن دسته از رژیم های غذایی تبعیت کنند که مواد شیمیایی سازنده سنگ کلیه را هدف قرار می دهند.

خوسید که خودش در این مطالعه حضور داشته است نیز در ادامه حرف هایش ادعا می کند این گفته ها به این معنی نیست که حتی مقدار اندک قند هم نباید مصرف کنیم بلکه مصرف محدود قندهای افزوده و شکر برای سلامت عمومی بدن خوب است.

وی خاطر نشان شد، تعدادی از پیامدهای ناشی از تبعیت از رژیم های غذایی قندی – مثل مواردی که باعث چاقی مفرط و بروز علائم دیابت نوع دو می شوند – در اصل فاکتورهای خطرناک در بروز سنگ های کلیه محسوب می شوند.

بر اساس یافته های بنیاد ملی کلیه، سنگ کلیه یک امر رایج بوده که تقریبا 10 درصد مردم در برهه ای از زندگی شان آن را تجربه می کنند. معمولا سنگ کلیه از طریق ادرار دفع می شود اما اگر یک سنگ بزرگ تشکیل شده و مسیر ادرار را بسته یا درد آن به حدی باشد که فرد نتواند آن را تحمل کند، پزشک آن را از بدن خارج می کند.

خوسید توضیح می دهد، مواد معدنی حل نشده و ترکیبات زیادی دیگر در ادرار وجود دارند. زمانی سنگ در کلیه ایجاد می شود که وضعیت مواد شیمیایی طبیعی موجود در ادرار از کنترل خارج شود. ممکن است مقدار یک ماده شیمیایی بسیار زیاد شود اما از طرف مقابل مقدار یک ماده دیگر اصلا کافی نباشد؛ یا آنقدر مایع موجود در ادرار زیاد باشد که تمام مواد شیمیایی را حل کند. در نتیجه این تغییرات، کریستال هایی ایجاد شده و به توده های سفت و سخت تبدیل می شوند که همان سنگ کلیه است.

سنگ کلیه و قند افزوده

اکثر این سنگ ها از کلسیم تشکیل شده اند؛ با توجه به این مسئله، خوسید می گوید این واقعیت ارتباط زیادی با وجود کلسیم در رژیم غذایی ندارد.

اما بعضی از عادت های غذایی اهمیت زیادی دارند. از گذشته به افراد توصیه می شده است برای این که سنگ کلیه را تجربه نکنند، باید مایعات فراوان بنوشند (تا مقدار ادرار زیاد شود)، سدیم کمتر مصرف کنند زیرا مصرف سدیم زیاد باعث می شود کلیه ها مقدار کلسیم بیشتری را به ادرار ترشح کرده و در نهایت هم میزان مصرف پروتئین های حیوانی را کم کنند به این خاطر که خواص شیمیایی ادرار را تحت تاثیر قرار می دهد.

یافته های این مطالعه درباره ایجاد سنگ کلیه

تا قبل از این مطالعه جدید که توسط دانشمندان به رهبری دکتر شان یین انجام شد، هنوز مشخص نشده بود که آیا مصرف قندهای افزوده ریسک بروز سنگ کلیه را بیشتر می کند یا خیر.

دانشمندان و محققان برای پرسش به این سوال ابتدا داده های موجود در مطالعه ای که دولت آمریکا برای مدت زیادی است درباره سلامت انجام می دهد را بررسی کردند.

آن ها بر 28.300 فرد بزرگسال با سنین 20 سال به بالا تمرکز کردند؛ این افراد در بین سال های 2007 و 2018 در این مطالعه حضور داشته اند. شرکت کنندگان درباره وضعیت سلامتی و عادت های مربوط به سبک زندگی از جمله رژیم غذایی اطلاعاتی داده و تحت معاینه های جسمانی قرار گرفتند.

در مجموع 10 درصد از آن ها اعلام کردند در گذشته سنگ کلیه داشته اند. جالب است بدانید افرادی که در گذشته سنگ کلیه داشته اند، بیشتر هم قندهای افزوده مصرف می کردند (این نتیجه حاصل گفتگو با شرکت کنندگان است زیرا در موقع مصاحبه از آن ها درباره غذاهایی که خورده بودند سوال شد).

افرادی که حداقل 25 درصد از کالری روزانه شان را از طریق قندهای افزوده دریافت می کنند، در مقایسه با افرادی که کمتر از 5 درصد از کالری مورد نیاز روزانه شان را از این طریق دریافت می کنند، 88 درصد بیشتر از بقیه در گذشته سنگ کلیه را تجربه می کنند.

دکتر دیوید گلدفارس یکی دیگر از مسئولین این مطالعه، “در مجموع ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی منجر به سلامت کلیه و کاهش احتمال تجربه این وضعیت می شود.”