اوری دی هلث گزارش داده است که حال که با انتشار مسری تر گونه جدید ویروس کرونا در بریتانیا جنوب آفریقا و برزیل روبرو هستیم کارشناسان علم سلامت توصیه کرده اند که باید برای مصونیت از این ویروس و مراقبت از خودمان از ماسک به شکل صحیح استفاده کنیم. استفاده از ماسک به شکل صحیح یعنی با ماسک به صورت کامل بینی و دهان را بپوشانیم و ماسک بدون هیچ منفذی روی صورتمان قرار داشته باشد. مهم این نیست که ماسک شما چند لایه باشد بلکه باید بدون منفذ باشد تا در صورت دم و بازدم مانع عبور ویروس کرونا شود.

استفاده درست از ماسک چگونه است؟

بررسی های اخیر نشان داده است که استفاده از ماسک روی هم و ثابت بودن ماسک روی صورت احتمال خطر انتقال کووید 19 را به شدت کاهش می دهد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیمارهای آمریکا (CDC)  اعلام کرده است که زدن ماسک پارچه ای روی ماسک پزشکی سه لایه و ثابت کردن آن ها روی صورت با گره زدن بندهای ماسک جراحی تاثیر قابل توجهی برای مصونیت از ویروس کرونا و انتشار این ویروس دارد.

این محققان در طی شبیه سازی های آزمایشگاهی کشف کرده اند که این روش، تماس با ذرات معلق در هوا را که در اندازه های قطره های تنفسی از راه های انتشار ویروس کرونا هستند را محدود می کند.  این تجربیات نشان داده است که استفاده از ماسک موثر است و وقتی با صورت به خوبی پوشانده باشد، بیشترین اثر بخشی را از خود بر جای می گذارد. هم چنین محققان اظهار کردند که می توانید از وسایل یک بار مصرف برای اینکه ماسک اندازه صورتتان شود، نیز استفاده کنید.

حتما بخوانید: آیا زدن ماسک داخل ماشین در دوران کرونا ضروری است؟

نتایج یک بررسی شبیه سازی شده، نشان داده است که ماسک های پزشکی که گره زده نشده 42 درصد از عبور ذرات معلق جلوگیری می کند که این میزان مصونیت از مقدار انتشار ذرات معلق در ماسک های پارچه ای در حدود 44.3 درصد برآورد شده است. در این آزمایش مشخص شد که استفاده همزمان ماسک پزشکی و ماسک پارچه ای تا 92.5 درصد از عبور ذرات ناشی از سرفه شدید ممانعت می کند.

در بررسی دیگر انتشار کووید 19 را در موقعیتی شبیه سازی کردند که هر دو نفر از ماسک استفاده کرده بودند. در حالت اول، فقط یکی از آن ها که عامل انتشار ذرات معلق در هوا بود، ماسک زد. در چنین شرایطی هنگام استفاده از ماسک جراحی گره زده شده، 62.9 درصد مانع از عبور ذرات معلق شد که در هنگام استفاده هم زمان از ماسک جراحی گره زده و ماسک پارچه ای، این رقم به 82.2 درصد رسید. در این بررسی شبیه سازی شده، در شرایطی که هر دو نفر آن ها ماسک زده بودند (هم تولید کننده و هم دریافت کننده) میزان دریافت این ذرات معلق سرفه به 95.9 افزایش یافت.

ماسک اندازه صورتتان را انتخاب کنید

جان بروکس، مدیر پزشکی CDC، به خبرنگاران روزنامه رویتزر گفته است که در شرایطی که گونه های واگیر دار در جامعه در حال انتشار و گردش هستند، تنها کاری که باید برای مصونیت بیشتر در مقابل کرونا، انجام دهید این است که ماسکی را انتخاب کنید که اندازه صورتتان باشد یا ماسک دیگری را روی آن بزنید تا باعث تثبیت آن شود. این کار عملکرد ماسک را بهبود می بخشد و مانع از انتشار و همه گیری کرونا می شود.

پژوهشگران هنوز به زدن ماسک تاکید دارند، حتی در شرایطی که واکسیناسیون شروع شده؛ زیرا هنوز مشخص نشده است که خود فردی که واکسن زده است، بیمار نمی شود و آیا می تواند بیماری را به دیگران انتقال دهد یا خیر.

حتما بخوانید: آیا زدن ماسک از بدن در برابر آنفولانزا محافظت می کند؟