کدام یک از شما عادت دارید داروهایتان را بدون آب یا حتی با نوشیدنی های دیگر مصرف کنید؟دکتر شهاب اولیایی یکی از متخصصین علم تغذیه و رژیم درمانی در خصوص مصرف دارو به همراه نوشیدنی های مثل: شیر، آب میوه یا چای توضیحاتی دادند که در این مقاله از دکتر چک به آن می پردازیم

دارو هارا تنها با آب مصرف کنید

این متخصص تغذیه عنوان کرده است که برخی از افراد نه تنها خیلی آب مصرف نمی کنند، بلکه حتی برخی از آن ها قرص را بدون نوشیدن آب می خورند؛ یعنی با بزاق دهان خود قرص را قورت می دهند که این کار غلطی است و مانع از بلع کامل قرص می شود. این اشتباه این افراد باعث می شود تا قبل از اینکه قرص وارد معده شان شود، به دیواره های سیستم گوارشی برخورد کند که در نتیجه، به حلق و مری آسیب وارد می کند.

این دکتر تغذیه اضافه کرد: همه قرص ها از مواد شیمیایی تشکیل شده اند که اگر با آب مصرف نشوند، ممکن است باعث بروز اختلالاتی در سیستم گوارشی آن ها مثل: مشکلات حلق و مری و حتی مشکلات مربوط به دهان شود. بعضی از مردم قرص را با دوغ چای یا آب میوه مصرف می کنند که این کارشان هم اشتباه است؛ زیرا در این نوشیدنی ها ممکن است موادی وجود داشته باشد که با مواد داخل قرص ها واکنش بدهد.

او اضهار کرد: حرارت چای داغ می تواند روی اثربخشی دارو تاثیر بگذارد و اثر آن را خنثی کند. آب میوه هم همین طور، به عنوان مثال، اگر برخی از آنتی بیوتیک ها را با آب میوه های ترش مصرف کنید به دلیل خاصیت اسیدی بودن این نوع آب میوه ها خاصیت آنتی بیوتیکی آن ها را کاهش می دهد و ساختار قرص را از بین می برد.

دکتر علیایی در پایان تصریح کرد: برخی از نوشیدنی ها وجود دارند که باعث می شوند تا از اثر داروهای فشارخون کاسته شود. انواع نوشابه ها آب میوه های موز و آناناس یا دمنوش های حاوی شیرین، از این دست هستند. چای به دلیل وجود کافئین در داخل آن، باعث می شود تا اثر دارو از بین برود. گریپ فورت را نیز نباید با برخی از داروها مثل داروهای ضد کلسترول، داروهای کاهنده فشارخون یا داروهای اعصاب استفاده کنید. بنابراین بهتر است که وقت مصرف قرص ها، فقط این داروها را با آب مصرف کنید تا بتواند اثر مناسبی برجای بگذارد.