آقای دکتر نریمانی استادیار دانشگاه علوم پزشکی و مسؤول اجرایی همایش هفته سلامت مردان، در همایش مجازی که برگزار شد در خصوص مشکل و علت ناباروری مردان توضیحاتی ارائه داده است که در این مقاله از سایت دکتر چک به آن می پردازیم

علت ناباروری مردان چیست؟

آقای دکتر نیما نریمانی درباره دلایل عمده ناباروری در مردان اظهار کرده است که عوامل ژنتیکی و محیطی باعث بروز ناباروری در مردان می‌شود؛ مشکلات ژنتیکی چون ریشه ای هستند و در ژن مردان شکل می گیرد قابلیت کنترل کردن ندارند اما عوامل محیط مثل سبک زندگی می تواند باعث کنترل این وضعیت در برخی از مردان شود. او افزود که سیگار کشیدن مصرف الکل و اعتیاد به مواد مخدر، اضافه وزن و زندگی بی تحرک از عوامل اصلی در ایجاد ناباروری در مردان به شمار می روند.

وی افزود: ما به مردان خصوصا مردان بیمار همیشه توصیه می کنیم که سیگار و مواد مخدر را ترک کنند تا درگیر مشکلات ناباروی نشوند اما آن ها با جواب های غیر قانع کننده به ما می گویند که ما افراد زیادی را در اطرافمان میشناسیم که سیگار می کشد یا اینکه مواد مخدر مصرف می کنند؛ اما بچه دار هم شده اند. بایدبه ااین نکته توجه کنید که بدن همه افراد با هم دیگر فرق دارد. وقتی آقایی برای مشکل ناباروی به متخصص باروری مراجعه می کند باید حتما عوامل ناباروی از نوع محیطی خود را درمان کند.

چه کسانی بیشتر از سایران مستعد ناباروی هستند؟

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی بر برخی بیماری زمینه ای مثل دیابت بیماری های خود ایمنی و سرطان اشاره کرد و عنوان کرد که ممکن است این بیماری ها باعث ناباروی در مردان شود. برخی از شغل ها مانند مکان هایی که در معرض میدان های مغناطیسی یا امواج اشعه ایکس قرار دارند حضور در مکان های گرم مثل سونا های  یا موتورخانه ها برخی از عوامل تشدید کننده ناباروی در مردان می شوند. شغل هایی مثل راننده تاکسی ها راننده وسایل حمل و نقل عمومی به خاطر اینکه زیاد در وضعیت نشسته باقی می مانند وتحرک کمی دارند دمای بدنشان و خصوصا بیضه هایشان بالا می رود و باعث زیاد شدن خطر ناباروی می شود.

او به مصرف برخی از داروها توسط مردان اشاره کرد و گفت: مصرف قرص های اعصاب داروهای فشار خون و بسیاری از داروهای دیگر ممکن است در مردان باعث بروز ناباروی شود.

آیا درمان ناباروی در مردان امکان پذیر است؟

دکتر نریمانی به اهمیت مراجعه زوجین به ارولوژیست تاکید کرد گفت برخی از درمان ها ابتدا روی مردان صورت می گیرد و ممکن است برخی از عمل های جراحی مثل واریکوسل برای مردانی که اسپرم ضعیف دارند توصیه می شود.

این استادیار در خصوص مردانی که فاقد اسپرم هستند گفت: ما به این آقایان پیشنهاد می کنیم که از اسپرم های اهدایی استفاده کنند. اما امروزه با پیشرفت برخی از جراحی ها در صورتی که فرد زمینه ژنتیکی مناسب داشته باشد، می توان اسپرم را از داخل بیضه هایشان پیدا کرد و خارج ساخت بیرون می کشیم تا بتوانیم به باروری مرد کمک کنیم و این گونه مردان نیز به باروری موفقی دست یابند.