محققان اسپانیایی موفق شده اند به وسیله روش تجریه و تحلیل سه بعدی سلول های سرطانی در مغز را با دقت بیشتری بررسی کنند تا بتوانند درمان بهتری برای این بیماری تجویز کنند. با دکتر چک همراه باشید…

درمان سلول های سرطانی مغز

پژوهشی در مجله Acta Neuropathologica Communications گزارش داده است که تجریه و تحلیل به روش میکروسکوپی سه بعدی می تواند بازسازی دقیق تری از سلول های سرطان از نوع «گلیو بلاستوما» در انسان تشخیص دهند. گلیوبلاستما شایع ترین تومور بدخیم اولیه سیستم عصبی مرکزی ( مرحله4) است که در مغز یا نخاع شکل می گیرد. این تحقیق برای کمک به تشخیص زود هنگام بیماری تومور مغزی و یافتن درمان مناسب برای آن انجام شد.

جورج پل سر گروه تحقیق اظهار کرده است که این تجزیه و تحلیل در خصوص تصاویر سه بعدی از مغز کمک می کند تا بتوانید ارزیابی دقیق تر و کاملتری از محل قرار گیری تومور به دست بیاوریم که در خصوص تحلیل های دو بعدی گذشته اطلاعات مفصل تری راجب سلول های سرطانی در اختیار ما می گذارد.

محققان با استفاده از این روش کشف شده، می توانند تغییرات صورت گرفته در شریان های خونی تومور را مشاهده کنند و این عارضه در دیواره رگ ها از ورود لنفوست تی که عامل اصلی دفاع در مقابل سلول های سرطانی است جلوگیری نمی کند.

چرا از بین بردن تومورهای مغزی مشکل است؟

اطلاعاتی که این تصاویر به ما می دهند این است که تومور به دو ناحیه تقسیم می شود. یکی بافت استروما یا بافت زمینه ای و دیگر بافت تومور . این بافت های زمینه ای از بافت تومور حمایت می کنند و برای امنیت آن ریز محیط های گوناگونی فراهم می کنند و به بقای تومور کمک می کنند. این تحقیق روی تومورهای سرطانی مغزی درک دقیقی از پیچیدگی های تومور مغزی می دهد و تشخیص آن را آسان تر می کند زمینه ای را برای انجام طراحی روش های درمانی جدید فراهم می کند

کارلوس بارسیا یکی دیگر از این محققان اعلام کرد: این ریز محیط ها یا سلول های ایمنی مانند میکروگلیاها در هر دو منطقه تومور دیده می شوند اما نشان می دهد که هر کدام از آن ها توسط زیر مجموعه دیگری شکل گرفته است. به نظر این پژوهشگر ممکن است تمایز میان این دو قسمت محلی و جمعیتی بتواند در آینده به تشخیص و درمان این نوع سرطان کشنده بیشتر کمک کند.

منبع: مدیکال اکسپرس