دکتر چک: همایش سلامت مردان از تاریخ 29 بهمن تا 2 اسفند مصادف با هفته سلامت مردان به صورت مجازی برگزار می شود، پیرامون این مسئله دکتر جلیل حسینی رییس مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ضمن تاکید بر سلامت مردان عنوان کرده است که مردان بیشتر از زنان در اکثر بیماری ها به عوارض بیشتری دچار می شود. به عنوان مثال، یکی از کشنده ترین سرطان ها، سرطان پروستات به حساب می آید که فقط مردان به آن مبتلا می شوند و از 37 سرطان در دنیا 32 نمونه آن در مردان بیشتر از زنان رایج است.

او این گونه بیان می کند که بیشتر بیماری ها در مردان بیشتر است مثل بیماری سل و برخی از حوادث، خصوصا تصادفات جاده ای، در مردان دو برابر بیشتر از زنان است. هم چنین عواملی چون عفونت اچ آی وی و میزان مرگ پسران زیر پنج سال نیز بیشتر از دختران است که همه این موارد سلامتی مردان را بیشتر از خانم ها تهدید می کنند.

او افزود که بیشتر مردان ایرانی در زندگی خود حداقل یک علت برای روبرو با خطر اصلی دارند. 50 درصد این مردان دچار اضافه وزن یا چاقی هستند، 89 درصد آن ها تغذیه بدی دارند، 31 درصد از آن ها فعالیت بدنی کافی ندارند، 20 درصد آن ها سیگاری و 18 درصد آن ها به فشارخون بالا مبتلا هستند.

این پزشک متخصص ارولوژی در خصوص نشست سلامت مردان عنوان کرد که سکته مغزی در سالمندان و در شرایط کنونی( پاندمی کرونا)، کاهش فوت بر اثر تصادف به دلیل نقش رسانه ها در فرهنگ سازی کاهش ترافیک رفتارهای اجتماعی افراد و ایمنی راه، از موضوعات همایش در خصوص سلامت مردان به شمار می روند.

او در پایان صحبت هایش در خصوص مسئله ناباروی مردان افزود که در کشور ما این گونه باب شده است که در خصوص مسئله ناباروی، خانم ها مقصر اصلی هستند؛ اما 50 درصد این اختلال به مردان مربوط می شود که در این نشست در زمینه سلامت جنسی مردان و ناباروی آن ها و نقش وزارت بهداشت برای سلامت مردان پرداخته خواهد شد.

این همایش مجازی نگاهی خاص به راهکارهای مدیریت شیوع کرونا و اپیدمیولوژی سالمندان و جمعیت کشور، تاثیر سرطان پروستات در اقتصاد سلامت و کیفیت زندگی افراد مبتلا به این سرطان و پیشگیری از آن خواهد انداخت.