ویاگرا که حاوی ماده اولیه فعال سیلدنافیل است، یکی از شناخته شده ترین داروهای موجود در بازار برای درمان اختلال در نعوظ (ED) است.

درست مانند دیگر داروهایی که برای درمان اختلال نعوظ وجود دارد، ویاگرا جریان خون به سمت آلت تناسلی را افزایش داده و باعث تسهیل و حفظ نعوظ، علی الخصوص با تحریک جنسی، می شود.

اگر درباره مصرف داری ویاگرا برای درمان ED جهت برقراری رابطه جنسی تحقیق کرده باشید، احتمالا متوجه شده اید که مصرف این دارو بر روی سیستم گردش خون بدن تاثیر می گذارد؛ علی الخصوص اگر این دارو همزمان با دیگر داروها مصرف شود.

در حال حاضر هیچ گونه مطالعه ای انجام نشده است که در آن ذکر شود که ویاگرا یک داروی رقیق کننده خون است. اما اگر به فکر مصرف این دارو همزمان با داروهای رقیق کننده خون هستید، باید اطلاعاتی درباره آن و تاثیرات دیگری که بر روی سیستم گردش خون می گذارد، به دست آورید.

در این مقاله از سایت دکتر چک به این مورد و همین طور اطلاعات دیگری درباره نحوه کار ویاگرا به عنوان دارویی جهت درمان اختلال نعوظ و تاثیری که بر روی گردش خون دارد، اشاره می کنیم.

نحوه کار ویاگرا به چه صورت است؟

ویاگرا به دسته ای از داروها به نام مهار کننده های فسفو دی استراز نوع 4 (PDE5) تعلق دارد.

طرز کار این دارو به این صورت است که باعث آرام سازی رگ های خونی در سراسر بدن از جمله رگ هایی که جریان خون به سمت آلت تناسیلی را کنترل می کنند، می شود.

نعوظ با جریان خون قوی رابطه دارد. زمانی که فرد از نظر جنسی تحریک می شود، خون به سمت بافت درون آلت تناسلی جریان پیدا می کند که به این بافت ها جسم غاری گفته می شود.

همزمان که فشار بیشتر می شود، آلت تناسلی قوی تر و بزرگ تر شده و باعث ایجاد نعوظ می شود که به اندازه کافی برای داشتن رابطه جنسی مناسب است.

داروی ویاگرا هیچ گونه تاثیری بر روی تحریک شوندگی جنسی ندارد. تمام این کاری که این دارو انجام می دهد این است که رسیدن به نعوظ را هنگامی که از نظر جنسی تحریک شده اید، راحت تر می کند.

در دهه 1990 که بر روی سیلدنافیل مطالعاتی انجام شد، به بسیاری از بیماران این دارو برای درمان بیماری آنژین داده شده که طبق گزارشات آن ها، نعوظ یک عارضه جانبی ناشی از مصرف این دارو بود.

با توجه به این نتایج، فایزر تمرکز خود را تغییر داده و شروع به آزمایش این دارو به عنوان راهکاری برای درمان اختلال نعوظ کرد و در نتیجه آن، داروی ویاگرا امروزی تولید شد.

با وجود این که از برند دارویی ویاگرا به طور گسترده برای درمان اختلال نعوظ استفاده می شود، داروی سیلدنافیل (ماده اولیه فعال در این دارو) نیز برای درمان افزایش فشار شریان ریوی (PAH) استفاده می شود. افزایش فشار شریان ریوی به نوعی از فشار خون بالا گفته می شود که در نتیجه آن شریان های خونی در داخل ریه ها تحت تاثیر قرار می گیرند.

علت استفاده از این دارو این است که سیلدنافیل باعث بهبود جریان خون در رگ های خونی حاوی PDE5 می شود؛ از جمله در قسمت های دیگر بدن به جز آلت تناسلی.

داروهای رقیق کننده خون چیست؟

داروهای رقیق کننده خون به داروهایی گفته می شود که خطر ایجاد لخته خون را کاهش داده و مانع از بزرگ شدن لخته های خون می شود.

چنانچه به بیماری قلبی یا رگ خونی مبتلا باشید، دچار نقض قلبی باشید، اخیرا یک نوع جراخی خاص انجام داده یا فیبریلاسیون دهلیزی داشته باشید، پزشک داروی رقیق کننده خون را برای تان تجویز می کند. فیبریلاسیون دهلیزی یک نوع شایع از بیماری آریتمی قلب (نامنظم بودن ضربان قلب) است.

در نتیجه ایجاد لخته خون، خون نمی تواند به طور آزادانه در سراسر بدن جاری شده و این احتمال به وجود می آید که فرد حمله قلبی، سکته یا دیگر موارد اورژانسی را تجربه کند.

امروزه از دو نوع داروی رقیق کننده خون استفاده می شود: ضد انعقاد و ضد پلاکت.

طرز کار داروهای ضد انعقاد به این صورت است که فرایند شکل گیری لخته های خونی را کند می کنند.

از جمله رایج ترین داروهای ضد انعقاد خون می توان به وافارین (این دارو تحت برندهای کومادین و جانتوین به فروش می رسد)، انوکساپارین (لوونوکس) و داروی تزریقی هپارین اشاره کرد.

طرز کار داروهای ضد پلاکت نیز به این صورت است که اجازه نمی دهند تا سلول های کوچک خونی که به آن ها پلاکت گفته می شود، به لخته خون تبدیل شوند.

از رایج ترین داروهای ضد پلاکت می توان به کلوپیدوگرل (پلاویکس)، تیکلوپیدین (تیکلید)، دی پیریدامول (پرسانتین) و آسپرین اشاره کرد.

چنانچه پزشک برای تان یک داروی رقیق کننده خون تجویز کرد، باید طبق دستور گفته شده آن را مصرف کنید. اگر داروهای دیگری هم مصرف می کنید حتما باید به پزشک خود اطلاع دهید.

آیا داروی ویاگرا باعث رقیق شدن خون می شود؟

آیا داروی ویاگرا باعث رقیق شدن خون می شود؟

به لطف تاریخچه ویاگرا به عنوان یک داروی قلبی عروقی و استفاده از آن برای درمان بیماری های مرتبط با گردش خون، بسیاری از مردم تصور می کنند که ویاگرا با رقیق کردن خون کار خود را انجام می دهد.

امروزه هیچ گونه مدرک پزشکی وجود ندارد که نشان دهد داروی سیلدنافیل یک داروی ضد انعقاد تاثیر گذار یا رقیق کننده خون است.

از سوی دیگر، هیچ گونه مطالعه ای هم انجام نشده است که نشان دهد سیلدنافیل از تاثیرات ضدپلاکتی قدرتمند برخوردار است.

از این رو، به دلیل این که ویاگرا بر روی رقیق سازی خون تاثیر دارد، بر روی فشار خون هم تاثیری خفیف می گذارد.

در مطالعات انجام شده مشخص شد که آقایانی که داروی سیلدنافیل را به میزان 100 میلی گرم مصرف کرده اند، فشار خون شان کم شده است.

آیا مصرف داروی ویاگرا همراه با رقیق کننده های خون خطری ندارد؟

سیلدنافیل که ماده اولیه فعال در داروی ویاگرا است، با بعضی از داروهای مورد استفاده برای مشکلات قلبی مثل داروهایی که برای درمان فشار خون بالا مصرف می شوند، تداخل دارد.

البته تا به امروز هیچ گونه تداخل قابل توجهی میان سیلدنافیل یا دیگر داروهایی که برای درمان اختلال نعوظ مصرف می شوند و داروهای رایج رقیق کننده خون یافت نشده است.

در هر صورت چنانچه پزشک برای تان یک داروی رقیق کننده خون تجویز کرد، حتما قبل از مصرف ویاگرا، سیلدنافیل یا هر گونه داروی دیگری که برای درمان اختلال نعوظ به کار می رود، حتما باید با او مشورت کنید.

علاوه بر این، چنانچه پزشک برای درمان مشکلات قلبی، مثل بیماری قلبی عروقی یا نقص مادرزادی قلبی برای تان داروی رقیق کننده خون تجویز کرد، حتما باید جاب احتیاط را رعایت کنید.

با وجود این که داروی ویاگرا به خودی خود برای سلامت قلبی عروقی ضرری ندارد، اما در نتیجه فعالیت جنسی ممکن است به قلب فشار بیارد.

اگر دچار مشکل قلبی هستید، سابقه حمله قلبی داشته اید یا به مشکلات قلبی دیگر مبتلا بوده اید، حتما باید از پزشک خود سوال بپرسید که داشتن رابطه جنسی برای تان مشکلی دارد یا خیر.

عوارض جانبی مصرف داروی ویاگرا، تداخل ها و موارد دیگر

به طور کلی، ویاگرا یک داروی موثر و بی خطر برای بیشتر آقایان است.

البته این دارو هم مثل داروهای دیگر عوارض جانبی بالقوه ای دارد که از جمله رایج ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سردرد؛
  • سوء هاضمه؛
  • سوزش؛
  • کمر درد؛
  • میالژیا (درد ماهیچه ها)
  • غیرطبیعی شدن دید؛
  • گرفتگی بینی؛
  • حالت تهوع؛
  • سرگیجه؛
  • بروز جوش های قرمز.

چنانچه پزشک این دارو را با دوز نسبتا بالا برای تان تجویز کرده باشد، مثلا 100 میلی گرم، بیشتر عوارض جانبی را در خود مشاهده خواهید کرد.

با وجود این که خیلی رایج نیست، اما مصرف داروی ویاگرا باعث بروز یک سری عارضه جانبی شدید هم می شود. چنانچه هر گونه عارضه جانبی شدیدی را در نتیجه مصرف داروی ویاگرا یا هر گونه داروی دیگر برای اختلال نعوظ در خود مشاهده کردید، حتما باید به پزشک تان اطلاع دهید. در صورت تجربه سرگیجه یا تنگی نفس باید به اورژانس مراجعه کنید.

ممکن است ویاگرا و دیگر داروهایی که برای درمان اختلال نعوظ تجویز می شوند، با داروهای دیگر تداخل داشته باشند؛ مثلا داروهایی که برای درمان فشار خون بالا مصرف می شوند.

مصرف داروی ویاگرا یا داروهای دیگر اختلال نعوظ همراه با نیترات ممنوع است چرا که کاهش ناگهانی فشار خون را تحریک می کند؛ در این شرایط فرد با ضعف، سرگیجه یا حمله قلبی یا سکته مواجه خواهد شد.

پس فراموش نکنید که پزشک باید از تمام داروهایی که مصرف می کنید، اطلاع داشته باشد.

داروهای دیگری که برای درمان اختلال نعوظ وجود دارند

علاوه بر ویاگرا از چندین داروی دیگر برای درمان اختلال نعوظ استفاده می شود. از جمله آن ها می توان به این موارد اشاره کرد:

  • تادالافیل: این دارو با نام تجاری سیالیس (Cialis) به فروش می رود و یک داروی بلندمدت است که تاثیر هر دوز آن برای مدت 24 تا 36 ساعت باقی می ماند.
  • واردنافیل: این دارو با نام تجاری لویترا (Levitra) به فروش می رود و تاثیر هر دوز آن برای مدت چهار تا پنج ساعت باقی می ماند.
  • آوانافیل: این دارو تحت نام تجاری استندرا (Stendra) به فروش رفته و نسل دوم از داروهای اختلال نعوظ است که تاثیر آن برای مدت تنها 15 دقیقه باقی مانده و خطر بروز عوارض جانبی در آن بسیار پایین است.

آیا ویاگرا بهترین داروی موجود برای شما است؟

ویاگرا یک داروی اختلال نعوظ محبوب و شناخته شده است که از اواخر دهه 1990 استفاده می شود. میلیون ها مرد به واسطه استفاده از این دارو توانسته اند یک نزدیک جنسی بسیار راحت را تجربه کنند.

و با وجود این که این دارو در ابتدا به عنوان راهکاری برای درمان بیماری آنژین تجویز شد، اما امروزه هیچ گونه مدرک علمی وجود ندارد که ثابت کند ویاگرا تاثیری بر رقیق شدن خون دارد.

چناچه به بیماری قلبی مبتلا هستید و/ یا پزشک یک داروی رقیق کننده خون برای تان تجویز کرده است و می خواهید ویاگرا یا داروهای دیگر مخصوص اختلال نعوظ را مصرف کنید، بهتر است که از قبل با پزشک مشورت کرده باشید.