در این مقاله از سایت دکتر چک به اخطارهای مصرف کو آموکسی کلاو و آموکسی سیلین در بارداری و شیردهی اشاره می کنیم.

اخطارهای مصرف آموکسی سیلین/ کو آموکسی کلاو در بارداری

سازمان FDA آمریکا داروی آموکسی سیلین/ کو آموکسی کلاو را در دسته B بارداری قرار داده است. در مطالعات حیوانی انجام شده هیچ گونه شواهدی در رابطه با تراتوژن (به هر عاملی که در طی رشد و نمو جنین باعث تغییر دائم شکل و عملکرد اندام شود گفته می شود) یافت نشده است اما هیچ گونه داده کنترل شده ای در رابطه با بارداری انسان در دسترس نیست.

نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهند که چنانچه این دارو به منظور پیشگیری به خانم بارداری داده شود که پارگی زودرس پرده های جنینی را تجربه کرده است، خطر ابتلا به انتروکولیت نکروزان (یکی از شایع ترین موارد اورژانسی در جراجی پزشکی دستگاه گوارش در نوزادان است) نوزادان افزایش می یابد. این دارو تنها زمانی باید مصرف شود که در دوران بارداری الزام به مصرف آن وجود داشته باشد.

در پروژه ای که 50.282 مادر و نوزاد در آن حضور داشتند، 3.546 نفر آن ها در معرض مشتقات پنی سیلین در سه ماهه سوم بارداری قرار گرفتند. در این گروه هیچ گونه نشانه ای مبنی بر افزایش خطر ناهنجاری یافت نشد.

در مطالعه ی دیگری که از سال 1985 آغاز شد و تا سال 1992 ادامه داشت نیز 229.101 خانم باردار حضور داشتند که 8.538 نفر از آن ها در سه ماهه اول بارداری خود به سر می برند و در معرض آموکسی سیلین قرار گرفتند. در مجموع 317 مورد اختلال جنین مشاهده شد (البته انتظار می رفت که این رقم 363 نفر باشد). در این مطالعه نیز دانشمندان نتوانستند هیچ گونه رابطه ای میان مصرف آموکسی سیلین در سه ماهه اول بارداری و ابتلا نوزاد به ناهنجاری های مهم و خطرناک پیدا کنند.

در مطالعه دیگری نیز 556 خانم باردار که در سه ماهه اول بارداری خود به سر می بردند داروی کو آموکسی کلاو را مصرف کردند و در پایان 24 مورد ناهنجاری نوزاد مشاهده شد (این میزان برابر با مقدار مورد انتظار بوده است). دانشمندان با دو مورد ابتلا به عارضه مهره شکاف دار مواجه شدند؛ این در حالی بود که انتظار می رفت این میزان 0.3 مورد باشد. از این رو نشان می دهد که مصرف این دارو خطر بروز عارضه مهره شکاف دار را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

اخطارهای مصرف آموکسی سیلین/ کو آموکسی کلاو در دوران شیردهی

شش خانم در یک مطالعه حضور داشتند که به آن ها 1000 میلی گرم آموکسی سیلین در روز سوم پس از وضع حمل داده شد. میزان وجود آموکسی سیلین در شیر بین 0.10 میکرو گرم تا 0.81 میکرو گرم در میلی لیتر بود. البته این اندازه گیری پس از گذشت پنج ساعت انجام شده است.

آموکسیسیلین به میزان اندک به شیر انسان وارد می شود و توسط برخی از سازمان ها مصرف آن همراه با شیر دادن به نوزاد بدون مشکل تلقی شده است. البته کلاوولانیک در شیر انسان یافت نشده است و احتمالا هیچ گونه عارضه خطرناکی در نوزاد شیرخواره نداشته باشد.

قبل از مصرف هر دارو در دوران بارداری یا شیردهی حتما با پزشک متخصص زنان خود گفتگو و مشورت کنید. خودسرانه هر دارویی را مصرف نکنید.