تولید کننده داروی آلبوترول به نکاتی درباره مصرف اآلبوترول در بارداری اشاره نکرده است. تا به امروز هیچ گونه مطالعه بالینی تصادفی بر روی مادرانی که در دوران بارداری خود به سر می برند و این دارو را مصرف می کنند، انجام نشده است اما اطلاعاتی در نتیجه تماس خانم باردار با این دارو به صورت استنشاق وجود دارد که الزاما هیچ گونه نشانه ای دال بر سقط جنین یا ناهنجاری های مادرزادی جدی را نشان نمی دهد.

گفته می شود که این دارو از سد جفت عبور می کند و در این صورت باعث افزایش ضربان قلب در جنین می شود.

داروهای بتا آگونیست، از جمله آلبوترول، این توانایی را دارند که در قابلیت انقباض رحم تداخل ایجاد کنند.

در نتیجه مصرف این دارو، خطر ابتلا به پری کلامپسیا در مادر، نارس بودن نوزاد و کم بودن وزن در هنگام تولد در خانم هایی که به آسم مبتلا هستند و کنترل ضعیف یا متوسط بر روی بیماری شان وجود دارد، افزایش می یابد. خانم های باردار باید به طور منظم زیر نظر پزشک بوده و در صورت لزوم، میزان دوز داروی مصرفی تنظیم شود.

در بعضی از کشورها اجازه تزریق درون وریدی آلبوترول با هدف به تاخیر انداختن زایمان زود هنگام به تصویب رسیده است و تنها در صورتی باید این دارو مصرف شود که زایمان زود هنگام با بروز عواقب ناخوشایند همراه باشد.4

آیا مصرف آلبوترول باعث سقط جنین در بارداری می شود؟

مصرف استنشاقی آلبوترول با افزایش خطر سقط جنین یا ناهنجاری های جدی در هنگام تولد همراه نیست. در مطالعه انجام شده بر روی خرگوش های باردار، مشخص شد که مواد اولیه مرتبط با دارو از چرخه بارداری به جنین منتقل می شوند. البته هیچ گونه داده کنترل شده ای در خانم های باردار وجود ندارد.

البته در بیمارهایی که با این دارو درمان شده اند، گزارش شده است که مصرف دارو باعث شده تا نابهنجاری مادر زادی از جمله لب شکری و نابهنجاری در اعضای بدن دیده شود. بعضی از مادرها در دوران بارداری خود چندین دارو مصرف می کردند. البته ارتباط میان مصرف این دارو و نابهنجاری های مادر زادی هنوز کاملا مشخص نیست.

گزارش شده است که بعد از جذب سریع این دارو، مادر با خونریزی رحم مواجه شده است. خانم های بارداری که مبتلا به دیابت هستند و در عین حال این دارو را مصرف می کنند باید تحت نظارت خاص پزشک قرار بگیرند.

دسته بارداری A توسط سازمان TGA استرالیا: تعداد زیادی از خانم های باردار و خانم هایی که در سن شیردهی بودند این دارو را مصرف کردند و خطر نابهنجاری یا هر گونه تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم خطرناک دیگر بر روی جنین مشاهده نشد.

دسته بارداری مشخص نشده توسط سازمان FDA آمریکا: سازمان FDA آمریکا قانون برچسب بارداری را برای داروهای تجویزی اصلاح کرد. به این صورت که در برچسب داروها باید خطرات ناشی از مصرف دارو به طور خلاصه بیان شود، داده ای که از این خلاصه پشتیبانی کند و اطلاعات مرتبط نیز بیان شوند تا پزشکان راحت تر بتوانند تصمیم گیری کرده و به خانم ها درباره مصرف این دارو در دوران بارداری مشاوره دهند. دسته های بارداری A، B، C، D و X به ترتیب متوقف شده اند.

اخطار مصرف داروی آلبوترول در دوران شیردهی به نوزاد

تولید کننده داروی آلبوترول به نکاتی درباره مصرف این دارو در دوران شیردهی به نوزاد اشاره نکرده است.

مشخص نیست که این دارو وارد شیر انسان می شود یا خیر. در عین حال هیچ گونه داده ای در این زمینه بر روی حیوانات نیز در دسترس نمی باشد.

نکات مهم

هیچ گونه اطلاعاتی درباره تاثیر ناشی از مصرف دارو بر روی نوزادهای شیر خواره یا تولید شیر در دسترس نمی باشد.

در هنگام تصمیم گیری درباره مصرف دارو باید مزایای ناشی از شیردهی بر روی سلامت و رشد نوزاد و همین طور نیاز بالینی مادر به مصرف این دارو و حتی عوارض جانبی خطرناک ناشی از مصرف دارو یا هر گونه بیماری زمینه ای، مد نظر قرار بگیرد.

حتما با پزشک خود قبل از مصرف هر گونه دارو در بارداری مشورت کنید.