مصرف رپاگلیناید در بارداری به شرایط مادر بستگی دارد. رپاگلیناید به دسته داروهای “ضد دیابت” تعلق دارد که در درجه اول برای مدیریت و درمان دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار می گیرند. خصوصا در افرادی که سطح قند خون آن ها خیلی بالا بوده و صرفا با رژیم غذایی و ورزش نمی توانند میزان قند خون خود را کنترل کنند.

ارتباط رپاگلیناید با دیابت

دیابت نوع 2 زمانی به عنوان بیماری در فرد نمود پیدا می کند که انسولین کمتری در بدن ما وجود داشته باشد یا انسولین موجود در بدن، به درستی توسط سلول های بدن برای کاهش گلوکز خون بالا استفاده نشود.

این مورد شایع ترین نوع دیابت بوده که حدود 90 درصد از کل موارد ابتلا به دیابت جهان را به خود اختصاص داده است و معمولاً در افراد میانسال دیده می شود.

بنابراین به آن ها دیابت مخصوص بزرگسالان یا دیابت غیروابسته به انسولین نیز گفته می شود.

تاثیرات موثر رپاگلیناید بر بدن چه زمانی آغاز می گردد؟

بلافاصله پس از صرف غذا، تاثیر قرص بر روی کنترل سطح قند خون بسیار سریع آغاز می گردد. رپاگلیناید ممکن است با یا بدون سایر داروها همراه با رژیم غذایی و ورزش، برای کنترل سطح قند خون توصیه گردد. می توانید قرص خود را همراه با غذا یا در هنگامی که غذا نمی خورید، مصرف کنید. بهتر است قرص خود را قبل از اولین وعده غذایی در روز مصرف کنید.

پزشک تصمیم می گیرد که چه دوزی را برای مشاوره بهتر تجویز نماید و بسته به شرایط شما می تواند دوز مصرف را تغییر دهد.

تاثیر موثر دارو در هنگام مصرف رپاگلیناید در بارداری و غیر بارداری یکسان می باشد.

عوارض مصرف رپاگلیناید

اکثر عوارض جانبی ایجاد شده توسط رپاگلیناید نیازی به مراقبت پزشکی ندارند و به مرور زمان برطرف می شوند. برخی افراد ممکن است پس از مصرف این دارو به عوارض زیر دچار شوند:

  • سردرد
  • دل درد
  • نشانه هایی از احساس سرماخوردگی
  • اسهال
  • درد مفاصل
  • کمر درد

قرص رپاگلیناید با چه داروهایی تداخل دارد؟

بر طبق بررسی هایی که ما انجام دادیم، قرص رپاگلیناید با تیروتروپین آلفا، وریکونازول، فاویپیراویر تداخل دارویی دارد.

موارد منع مصرف رپاگلیناید

اگر مبتلا به دیابت نوع 1، نارسایی کلیوی، اسیدوز متابولیک، از جمله کتواسیدوز دیابتی (اسیدهای اضافی در خون)، بیماری شدید کلیوی یا کبدی هستید، نباید از رپاگلیناید استفاده کنید.

لطفاً در صورت داشتن هر گونه بیماری های قلبی، اقدام برای بارداری یا طی کردن دوران شیردهی به پزشک خود در ارتباط با مصرف این دارو اطلاع دهید. مصرف رپاگلیناید در بارداری یا شیردهی ممکن است با خطراتی همراه باشد.

چرا نباید به صورت ناگهانی رپاگلیناید را قطع کرد؟

رپاگلیناید را حتی در صورت احساس بهتر شدن یا مطلوب شدن حال خود، بدون مشورت با پزشک نباید قطع کرد. زیرا سطح قند خون مدام در حال تغییر است. اگر مصرف رپاگلیناید را به طور ناگهانی قطع کنید، ممکن است سطح قند شما را افزایش دهد که می تواند خطر از دست دادن بینایی (رتینوپاتی)، کلیه (نفروپاتی) و آسیب عصبی (نوروپاتی) را افزایش دهد.

این دارو در درجه اول برای افرادی تجویز می شود که سطح قند خون آنها بالا بوده و حتی با رژیم غذایی و ورزش به تنهایی کنترل نمی شود.

بلافاصله پس از صرف غذا، تاثیر آن بر روی کنترل سطح قند خون بسیار سریع شروع می شود. رپاگلیناید ممکن است به همراه برخی داروها و کمک گرفتن از رژیم غذایی درست و اصولی و ورزش برای کنترل سطح قند خون توصیه شود.

دستورالعمل مصرف قرص رپاگلیناید

قرص رپاگلیناید را به طور کامل با یک لیوان آب قورت دهید. قرص را نجوید، له نکنید یا از وسط نشکنید.

رپاگلیناید را ترجیحاً 30 دقیقه قبل از غذا مصرف کنید. پزشک شما ممکن است دوره مصرف را با دوز کم شروع کند و به تدریج دوز موثر را برای دستیابی به کنترل قند خون مورد نیاز حفظ کند.

نحوه نگهداری از قرص رپاگلیناید

در جای خشک و خنک و دور از نور خورشید نگهداری شود.

آیا مصرف رپاگلیناید در بارداری توصیه می شود؟

شواهد موجود نشان داده است که در دوران بارداری نباید از این دارو استفاده کرد. زیرا هم برای مادر ممکن است خطرناک باشد و هم برای جنین. برای خانم های زیر 18 سال که قصد بارداری دارند یا باردار هستند، نباید این قرص مصرف گردد.

ولی با این حال باید پزشک وضعیت شما را به طور کامل بررسی نماید، از سوابق بیماری شما آگاه شود و باید بداند که آیا شما قبل از بارداری این دارو را استفاده می نمودید یا خیر.

ممکن است پزشک جایگزین مناسبی را برای شما تجویز نماید و یا اگر در حال استفاده از داروی دیگری هستید، آن دارو را قطع نماید و رپاگلیناید را تجویز کند.

مصرف رپاگلیناید در بارداری باید صرفا زیر نظر پزشک متخصص زنان و زایمان، فوق تخصص خون یا متخصص نفرولوژی مصرف شود.