تنها در صورتی مصرف فیلگراستیم در بارداری توصیه می شود که مزایای مصرف از معایب آن بیشتر باشد. در ادامه با دکتر چک همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهیم…

مصرف فیلگراستیم در بارداری

مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد که چنانچه داروی فیلگراستیم در دوزهای سمی (دوز مصرف شده برای انسان ها بین دو تا ده مرتبه است) مصرف شود، باعث افزایش شانس سقط جنین می شود. به نمونه های حیوانی در دوره نزدیک به تولد جنین و شیردهی این دارو داده شد که منجر شد تا رشد جنین با تاخیر انجام شده و به طور قابل توجهی باعث کاهش نرخ زنده ماندن در مقایسه با آن هایی شود که این دارو را مصرف نکرده بودند.

هیچ گونه داده کنترل شده ای از بارداری در انسان وجود ندارد. در نتیجه مطالعات انجام شده بر اساس داده به دست آمده از ثبت بین المللی نوتروپنی مزمن شدید (SCNIR) نشان می دهد که هیچ گونه تفاوت قابل توجهی میان خانم هایی که این دارو را مصرف کرده اند و آن هایی که دارو را مصرف نکردند، وجود ندارد.

دسته بارداری B3 توسط TGA استرالیا: به تعداد محدودی از خانم های باردار و خانم هایی که سن شیردهی به نوزاد قرار داشتند، این دارو داده شد که منجر به افزایش ناهنجاری یا دیگر تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم خطرناک بر روی جنین انسان نشد. اما مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شده است نشان می دهد که مصرف این دارو با افزایش آسیب دیدگی جنین همراه است؛ به عبارت دیگر، مسئله ای که اهمیت آن همچنان در انسان مشخص نشده است.

دسته بارداری مشخص نشده توسط FDA آمریکا: سازمان FDA آمریکا قانون برچسب بارداری را برای داروهای تجویزی اصلاح کرد. به این صورت که در برچسب داروها باید خطرات ناشی از مصرف دارو به طور خلاصه بیان شود، داده ای که از این خلاصه پشتیبانی کند و اطلاعات مرتبط نیز بیان شوند تا پزشکان راحت تر بتوانند تصمیم گیری کرده و به خانم ها درباره مصرف این دارو در دوران بارداری مشاوره دهند. دسته های بارداری A، B، C، Dو X به ترتیب متوقف شده اند.

اخطارهای مصرف داروی فیلگراستیم در دوران شیردهی

مصرف این دارو در دوران شیردهی توصیه نمی شود و فواید مصرف آن باید از عوارض جانبی پیشی بگیرد. علاوه بر این، با توجه به اهمیت مصرف دارو توسط مادر، باید درباره ادامه ندادن شیردهی یا عدم مصرف دارو تصمیم گیری شود.

این دارو وارد شیر انسان می شود.

نکات مهم

تاثیرات ناشی از مصرف داروی فیلگراستیم در نوزادان شیر خواره مشخص نیست.

بعضی از متخصصان بر این باور هستند که درمان مادر نباید به خاطر شیردهی به نوزاد متوقف شود.