در این مقاله از سایت دکتر چک به اخطار درباره مصرف داروی اسیلاستاتین و ایمی پنم در بارداری و شیردهی به نوزاد اشاره می شود.

اخطار مصرف ایمی پنم / سیلاستاتین در بارداری

در مطالعاتی که در این زمینه بر روی حیوانات انجام شده است هیچ گونه شواهدی دال بر ابتلا به تراتوژن (عامل ایجاد نقص در جنین) پس از مصرف سیلاستاتین و ایمی پنم مشاهده نشد اما شواهدی دال بر افزایش خطر از دست دادن جنین مشاهده شد.

دو داروی سیلاستاتین و ایمی پنم (در کنار یک دیگر یا به صورت جداگانه) در دوران اندام زدایی در دوزهای 0.4 تا 2.9 به موش، خرگوش و میمون ها داده شد. میزان دوز توصیه شده به انسان (RHD) (براساس محاسبه مساحت سطح بدن) هیچ گونه نشانه ای دال بر ایجاد نقص در جنین در نتیجه مصرف دارو را نشان نمی دهد. در نتیجه تجویز این دو دارو به میمون های دم دراز در دورزهایی حدود 0.6 مرتبه، شاهد افزایش از دست دادن جنین بودیم. البته هیچ گونه اطلاعات کنترل شده ای از بارداری انسان در دسترس نمی باشد.

دسته بارداری B3 توسط سازمان TGA استرالیا: تعداد محدودی از خانم های باردار و خانم هایی که در سن باروری هستند، پس از مصرف این دارو با خطر افزایش دفعات بروز نقص در جنین یا هر گونه اثر جانبی خطرناک مستقیم و غیرمستقیم دیگری مواجه نشدند. مطالعاتی که در این زمینه بر روی حیوانات انجام شده است، نشان می دهد که مصرف این دارو باعث افزایش آسیب به جنین می شود؛ البته این مورد در انسان ها مشخص نشده است.

دسته بارداری مشخص نشده توسط سازمان FDA آمریکا: سازمان FDA آمریکا قانون برچسب بارداری را برای داروهای تجویزی اصلاح کرد. به این صورت که در برچسب داروها باید خطرات ناشی از مصرف دارو به طور خلاصه بیان شود، داده ای که از این خلاصه پشتیبانی کند و اطلاعات مرتبط نیز بیان شوند تا پزشکان راحت تر بتوانند تصمیم گیری کرده و به خانم ها درباره مصرف این دارو در دوران بارداری مشاوره دهند. . دسته های بارداری A، B، C، D و X به ترتیب متوقف شده اند.

تا زمانی که مصرف این دارو به وضوح دیده نشود و احتیاجی نباشد هرگز نباید آن را مصرف کرد.

مروری بر خطرات ناشی از مصرف این دو دارو: در این زمینه اطلاعات کافی در رابطه با خانم های باردار در دسترس نمی باشد.

اخطار مصرف سیلاستاتین/ ایمی پنم در دوران شیر دهی به نوزاد

دو داروی ایمی پنم 500 میلی گرم و سیلاستاتین 500 میلی گرم در مدت 30 دقیقه به دوازده خانم باردار تزریق شد. بعد از گذشت یک تا پنج ساعت از تزریق این دارو به ده خانم، میزان ایمی پنم موجود در شیر به 0.21 تا 0.52 میلی گرم بر لیتر رسیده بود و این دارو تنها در یک تا سه نمونه دریافت شده برای مدت شش ساعت قابل شناسایی بود. البته در یک خانم امکان شناسایی این دارو در تمام نمونه هایی که تا شش ساعت پس از مصرف دارو گرفته شده بود، وجود نداشت (میزان داروی موجود کمتر از 0.2 میلی گرم بر لیتر بوده است. از سوی دیگر، میزان داروی ایمی پنم در شیر یک خانم قبل شناسایی بود و تنها پس از گذشت چهار ساعت از مصرف میزان آن به 1.84 میلی گرم بر لیتر رسیده بود. امکان شناسایی داروی سیلاستاتین در تمام نمونه های شیر گرفته شده از خانم ها وجود نداشت (زیرا میزان آن کمتر از 0.5 میلی گرم بر لیتر بود).

دو داروی ایمی پنم 500 میلی گرم و سیلاستاتین 500 میلی گرم در مدت 30 دقیقه به یازده خانم باردار تزریق شد. در مدت شش ساعت از پس از دریافت دارو تعداد 76 نمونه شیر دریافت شد. در ابتدا امکان تشخیص ایمی پنم در مدت دو تا چهار ساعت پس از تزریق دارو وجود داشت و میزان این دارو به طور متوسط پس از گذشت سه ساعت به بیشترین میزان خود در شیر مادر رسیده بود. پس از گذشت شش ساعت از تزریق دارو میزان آن در تمام شیرهای مادران کمتر از 1 میلی گرم بر لیتر بود. امکان شناسایی ایمی پنم در نمونه شیر بعضی از خانم ها وجود نداشت. البته میزان سیلاستاتین اندازه گیری نشده بود.

از نظر دانشمندان و متخصصین مصرف این دارو قابل پذیرش است.

به گفته بعضی از مقامات در این باره توجه کنید: در هنگام مصرف این دارو، مادر نباید به نوزاد خود شیر دهد. البته عده دیگری بر این باور هستند که باید مزایای مصرف این دارو بیشتر از ریسک عدم مصرف آن باشد و سپس در این زمینه تصمیم گیری شود.

این دارو به میزان بسیار اندک وارد شیر مادر می شود.

نکات پایانی

در هنگام مصرف این دارو باید به مزایای شیردهی به نوزاد برای سلامت و رشد او و همین طور نیاز بالینی مادر به مصرف دارو بررسی شود.

تاثیر مصرف این دارو در نوزاد شیر خواره مشخص نیست و از این رو باید به عوارض جانبی بالقوه ناشی از مصرف این دارو بر روی نوزاد یا بیماری های زمینه ای مادر توجه شود.

با توجه به داده های محدودی که در این زمینه وجود دارد، انتظار نمی رود که میزان اندک داروی ایمی پنم در شیر باعث بروز عوارض جانبی خطرناک در نوزادهای شیرخواره شود.

گاهی اوقات گزارش شده است که مصرف آنتی بیوتیک های بتا لاکتام باعث قطع فلور روده در نوزادان (که منجر به اسهال یا برفک می شود) می شود اما تاکنون به ارزیابی این چنین از تاثیرات پرداخته نشده است.