متعادل نگه داشتن میزان آهن بدن برای مادران باردار بسیار مهم است. شایعاتی وجود دارد که می گوید کمبود آهن در بارداری ، عامل بیماری اوتیسم در کودکان است.

آیا این شایعات صحت دارند؟ آیا زنان باردار باید مکمل آهن مصرف کنند یا فقط باید میزان مصرف گوشت را افزایش دهند؟ برای خواندن پاسخ این سوالات، با سایت دکتر چک همراه باشید…

کمبود آهن در بارداری و خطر ابتلا به اوتیسم

مطالعه ای که به تازگی انجام شده، نشان داده است، نوزادانی که مادرانشان به اندازه کافی و مناسب، مکمل های ویتامین یا مواد معدنی را قبل از تولد فرزندنشان مصرف نکرده اند، بیشتر از نوزادانی که مادرانشان به اندازه کافی از این مکمل ها استفاده کرده اند، در معرض خطر ابتلا به اوتیسم قرار دارند.

در این مطالعه مشخص شده که مادرانی که سنشان 35 و بیشتر از آن بوده و آهن کمتری دریافت کردند، با مصرف نکردن مکمل ها، کودکانشان پنج برابر بیشتر در خطر ابتلا به اوتیسم هستند.

حتما بخوانید: 5 دلیل برای استفاده از فولیک اسید در بارداری

این نکته خیلی مهم را نباید فراموش کرد که زنان در دوران بارداری، نیاز به مصرف مکمل های مختلفی دارند. معمولا پزشک زنان و زایمان، بیشتر از ویتامین ها، آهن را تجویز می کند؛ زیرا کمبود اسید فولیک منجر به ناهنجاری های مغز و ستون فقرات در کودکان می شود.

محققان خاطرنشان كردند كه حدودا 40 تا 50 درصد از زنان باردار، به کمبود آهن دارند و در صورت دریافت نکردن آهن به اندازه کافی، کودکانشان در معرض خطراتی مانند: اختلال در تفكر، مشکلات حركتی، مشکل در تعاملات اجتماعی و اختلال در صحبت کردن قرار دارند.

کمبود آهن و رابطه آن با مشکلات مغزی

اکثر کودکانی که به اوتیسم دچارند، کمبود آهن دارند و بدنشان نمی تواند آهن را به طور کامل جذب و متابولیزه کند. آهن برای رشد اولیه مغز مهم است و در مراحل اولیه جنینی، انتقال دهنده های عصبی و غلاف در اطراف سلول های عصبی را شکل می دهد؛ بنابراین، کمبود آن می تواند مشکلات زیادی برای کودکان به وجود بیاورد.

در طی این تحقیق، محققان میزان مصرف آهن را در بین گروهی از زنان باردار بررسی کردند. آنها از زنان باردار، در مورد ویتامین ها، مکمل های غذایی و دوز و تعداد این مکمل ها و همچنین میان وعده هایی که در طول سه ماه اول بارداری و در دوران شیردهی می خوردند، سوال پرسیدند.

حتما بخوانید : مصرف امگا3 در بارداری چه فواید و خطراتی دارد؟

آن ها دریافتند که میزان آهن مصرفی در دوران بارداری، در بین زنانی که نوزادانشان مبتلا به اوتیسم است، بسیار کمتر از مادرانی بوده که فرزندانشان مشکل اوتیسم ندارند. علاوه بر این، در این مطالعه مشخص شد که خطر ابتلا به اوتیسم در کودکانی که مادران چاق یا مبتلا به فشار خون بالا یا دیابت دارند، بیشتر از کودکانی است که مادرانشان، این مشکلات را ندارند.

 

منبع